Strona główna > Uchwały > 2021 |
Uchwała nr XXII/216/2020RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 25 lutego 2021w sprawie rozpatrzenia petycji wielokrotnej dotyczącej przyjęcia uchwały odnoszącej się do masowych szczepień przeciwko wirusowi SARS-CoV-2Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.[1]) oraz art. 9 ust. 2 i art. 11 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 870)
Uchwała nr XXII/216/2020
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 25 lutego 2021
w sprawie rozpatrzenia petycji wielokrotnej dotyczącej przyjęcia uchwały odnoszącej się do masowych szczepień przeciwko wirusowi SARS-CoV-2
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.[1]) oraz art. 9 ust. 2 i art. 11 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 870)
uchwala się, o następuje:
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Pakości zobowiązując go do poinformowania wnoszących petycję o sposobie jej załatwienia.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Rady Miejskiej
Michał Siembab
Michał Siembab
[1] Zmiany tekstu jednolitego zostały ogłoszone w Dz.U. z
2020 r. poz.1378.
Uchwała dotyczy rozpatrzenia petycji wielokrotnej dotyczącej przyjęcia uchwały przez Radę Miejską w Pakości odnoszącej się do zapowiedzianych przez Rząd RP masowych szczepień przeciwko wirusowi SARS-CoV-2.
Uzasadnienie
1. Przedmiot regulacji:
Uchwała dotyczy rozpatrzenia petycji wielokrotnej dotyczącej przyjęcia uchwały przez Radę Miejską w Pakości odnoszącej się do zapowiedzianych przez Rząd RP masowych szczepień przeciwko wirusowi SARS-CoV-2.
2. Omówienie podstawy prawnej:
Podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi przepis art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870), zgodnie z którym petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji przez podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji składne są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna).
Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Podjęcie niniejszej uchwały nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
W dniu 14 grudnia 2020 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej do Rady Miejskiej w Pakości wpłynęła pierwsza petycja dotycząca wezwania do pilnego podjęcia uchwały w sprawie uznania za niedopuszczalne jakichkolwiek działań władz międzynarodowych, krajowych czy lokalnych wykluczających społecznie mieszkańców gminy Pakość z powodów rasowych, religijnych, medycznych czy sanitarnych oraz uznania za zasadne i nieodzowne by Rząd RP uzyskał pisemne gwarancje ze strony producentów szczepionek na Covid-19, że w przypadku jakichkolwiek powikłań gotowi są oni ponieść wszelkie koszta prawne i finansowe wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Dwie kolejne petycje o podobnej treści wpłynęły w dniu 21 grudnia 2020 r. Z uwagi na tożsamość zagadnienia podnoszonego w ww. petycjach zostały one zakwalifikowane jako petycja wielokrotna w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) i postanowiono o ich łącznym rozpoznaniu. Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o petycjach został ogłoszony okres oczekiwania na dalsze petycje do dnia 8 lutego 2021 r. 18 stycznia 2021 roku wpłynęła kolejna petycja w przedmiotowej sprawie.
Petycje zostały skierowana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w celu ich rozpatrzenia. Komisja na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2021 r. zapoznała się z postulatami zawartymi w petycjach. W ocenie Komisji petycje nie powinny zostać uwzględnione, gdyż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020r. poz. 713 z późn. zm.) rada gminy może podejmować uchwały tylko w granicach zadań własnych gminy, a zatem w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów. Podjęta uchwała wykraczałaby poza zakres zadań gminy a zatem byłaby niezgodna z obowiązującym prawem.
Ponadto Rada Miejska nie ma kompetencji aby wypowiadać się o skuteczności szczepionek. Narodowy Program Szczepień przeciwko Covid-19 zakłada dopuszczenie do obrotu szczepionek bezpiecznych i skutecznych, darmowych i dobrowolnych. „Szczepionki przeciwko COVID-19 są opracowywane zgodnie z tymi samymi wymogami dotyczącymi jakości, bezpieczeństwa i skuteczności, jak w przypadku innych produktów leczniczych. Procedury rejestracyjne zostały skrócone do minimum, ale badania wykonywano według najwyższych standardów bezpieczeństwa, podobnie jak w przypadku innych szczepionek”. Szczepionki zostały dopuszczone do obrotu przez Europejską Agencję Leków i Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych.
Art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, na który powołują się autorzy petycji głosi: „Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Zgodnie z jego treścią nie można ograniczać osobom, które przestrzegają reżimu sanitarnego, chcą [A1] się zaszczepić i widzą w szczepieniach szansę powrotu do stanu przed pandemią, dostępu do szczepionki. Należy podkreślić, że szczepienie jest dobrowolne. W przypadku wystąpienia incydentów wykluczenia społecznego z powodu braku szczepień, osoba, która czuje się dyskryminowana może dochodzić swoich praw na drodze sądowej. (swoich roszczeń na drodze prawnej.)
Zgodnie z art. 11. ust. 4 ustawy o petycjach na stronie internetowej podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji, podmiot rozpatrujący petycję ogłasza sposób załatwienia petycji wielokrotnej. Ogłoszenie to zastępuje zawiadomienie, o którym mowa w art.13. ust 1.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Michał Siembab
Podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi przepis art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870), zgodnie z którym petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji przez podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji składne są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna).
Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Podjęcie niniejszej uchwały nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
W dniu 14 grudnia 2020 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej do Rady Miejskiej w Pakości wpłynęła pierwsza petycja dotycząca wezwania do pilnego podjęcia uchwały w sprawie uznania za niedopuszczalne jakichkolwiek działań władz międzynarodowych, krajowych czy lokalnych wykluczających społecznie mieszkańców gminy Pakość z powodów rasowych, religijnych, medycznych czy sanitarnych oraz uznania za zasadne i nieodzowne by Rząd RP uzyskał pisemne gwarancje ze strony producentów szczepionek na Covid-19, że w przypadku jakichkolwiek powikłań gotowi są oni ponieść wszelkie koszta prawne i finansowe wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Dwie kolejne petycje o podobnej treści wpłynęły w dniu 21 grudnia 2020 r. Z uwagi na tożsamość zagadnienia podnoszonego w ww. petycjach zostały one zakwalifikowane jako petycja wielokrotna w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) i postanowiono o ich łącznym rozpoznaniu. Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o petycjach został ogłoszony okres oczekiwania na dalsze petycje do dnia 8 lutego 2021 r. 18 stycznia 2021 roku wpłynęła kolejna petycja w przedmiotowej sprawie.
Petycje zostały skierowana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w celu ich rozpatrzenia. Komisja na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2021 r. zapoznała się z postulatami zawartymi w petycjach. W ocenie Komisji petycje nie powinny zostać uwzględnione, gdyż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020r. poz. 713 z późn. zm.) rada gminy może podejmować uchwały tylko w granicach zadań własnych gminy, a zatem w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów. Podjęta uchwała wykraczałaby poza zakres zadań gminy a zatem byłaby niezgodna z obowiązującym prawem.
Ponadto Rada Miejska nie ma kompetencji aby wypowiadać się o skuteczności szczepionek. Narodowy Program Szczepień przeciwko Covid-19 zakłada dopuszczenie do obrotu szczepionek bezpiecznych i skutecznych, darmowych i dobrowolnych. „Szczepionki przeciwko COVID-19 są opracowywane zgodnie z tymi samymi wymogami dotyczącymi jakości, bezpieczeństwa i skuteczności, jak w przypadku innych produktów leczniczych. Procedury rejestracyjne zostały skrócone do minimum, ale badania wykonywano według najwyższych standardów bezpieczeństwa, podobnie jak w przypadku innych szczepionek”. Szczepionki zostały dopuszczone do obrotu przez Europejską Agencję Leków i Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych.
Art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, na który powołują się autorzy petycji głosi: „Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny”. Zgodnie z jego treścią nie można ograniczać osobom, które przestrzegają reżimu sanitarnego, chcą [A1] się zaszczepić i widzą w szczepieniach szansę powrotu do stanu przed pandemią, dostępu do szczepionki. Należy podkreślić, że szczepienie jest dobrowolne. W przypadku wystąpienia incydentów wykluczenia społecznego z powodu braku szczepień, osoba, która czuje się dyskryminowana może dochodzić swoich praw na drodze sądowej. (swoich roszczeń na drodze prawnej.)
Zgodnie z art. 11. ust. 4 ustawy o petycjach na stronie internetowej podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji, podmiot rozpatrujący petycję ogłasza sposób załatwienia petycji wielokrotnej. Ogłoszenie to zastępuje zawiadomienie, o którym mowa w art.13. ust 1.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.
Przewodniczący
Rady Miejskiej
Michał Siembab
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (3 marca 2021, 09:41:18)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 98