Strona główna > Uchwały > 2004 |
Uchwała nr XI/80/04Rady Miejskiej w Pakościz dnia 4 marca 2004w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, sposobu ich rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconychNa podstawie art.118 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz.148, Nr 45, poz.391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851) w związku z art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568)
Uchwała nr XI/80/04
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 4 marca 2004
w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, sposobu ich rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconych
Na podstawie art.118 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz.148, Nr 45, poz.391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851) w związku z art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568)
Rada Miejska
uchwala, co następuje:
§ 1
Określone w uchwale zasady i tryb postępowania o udzielenie dotacji stosuje się do udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy.
§ 2
- O udzielenie dotacji mogą ubiegać się podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku, prowadzące działalność statutową związaną z realizacją zadań gminy, o których mowa w § 1.
- Oferty powinny być złożone w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
- W przypadkach szczególnych, wymagających uzasadnienia w formie pisemnej, wniosek może być złożony po upływie terminu wskazanego w ust.2.
- Oferty realizacji zadań, o których mowa w § 1, może również złożyć Burmistrz Pakości podmiotom wymienionym w ust. 1.
- Podmiot przyjmujący oferty Burmistrza Pakości składa pisemny wniosek o realizację zadania, o którym mowa w § 1.
§ 3
-
Wnioski – oferty podmiotów zainteresowanych powinny zawierać w szczególności:
1) szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania,
2) kalkulacje przewidywanych kosztów realizacji zadania,
3) informacje o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych wskazujących
na możliwość wykonania zadania,
4) termin i miejsce realizacji zadania,
5) informacje o posiadanych własnych środkach finansowych oraz uzyskanych z
innych źródeł na realizację danego zadania, - Do wniosku powinien być dołączony statut lub inny dokument organizacyjny lub rejestracyjny podmiotu, z którego wynikają jego zadania statutowe oraz pełnomocnictwa do składania oświadczeń woli.
- Wniosek powinien zawierać także poświadczenia z urzędu skarbowego oraz ZUS o niezaleganiu podmiotu z zapłatą składek oraz obowiązkowych należności publicznoprawnych.
- Wniosek powinien być podpisany przez osobę lub osoby uprawnione na podstawie aktualnych pełnomocnictw do składania oświadczeń woli w imieniu podmiotu wnioskodawcy.
- Burmistrz Pakości może uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia w ustalonym terminie dodatkowych informacji i wyjaśnień lub dokumentów.
- Niezłożenie wskazanych dokumentów lub niezłożenie wyjaśnień w terminie spowoduje wykluczenie podmiotu z postępowania o udzielenie dotacji w trybie art. 118 ustawy o finansach publicznych.
§ 4
-
Decyzję o przyznaniu dotacji podejmuje Burmistrz Pakości po zasięgnięciu opinii właściwej komisji Rady Miejskiej, uwzględniając w szczególności:
1) znaczenie zadania dla realizacji celów samorządu gminy,
2) wysokość środków budżetu gminy przeznaczonych na realizację zadań zleconych
podmiotom, o których mowa w § 1,
3) ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym
relacji do rzeczowego zakresu zadania,
4) ocenę możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę przy uwzględnieniu
informacji zawartych we wniosku,
5) analizę wykonania zadań zleconych wnioskodawcy w okresie poprzednim, z
uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji. - Burmistrz Pakości dokonuje wyboru najkorzystniejszych ofert realizacji zadania, uwzględniając przepisy prawa zamówień publicznych.
§ 5
Warunkiem zlecenia przez Burmistrza Pakości realizacji zadania jest zawarcie pisemnej umowy z podmiotem wnioskodawcą reprezentowanym przez osoby, o których mowa w § 3 ust. 2.
Umowa powinna zawierać w szczególności:
- dokładne oznaczenie stron umowy,
- szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce jego realizacji, czasookres realizacji,
- określenie czasu jego realizacji,
- wzory dokumentacji umożliwiającej okresową ocenę realizacji zadania, terminy oraz sposób jej przekazywania,
- zobowiązanie zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez zleceniodawcę w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym, finansowym oraz jakościowym,
- zobowiązanie zleceniobiorcy do poddania się w każdym czasie, bez wcześniejszego powiadomienia, kontroli prowadzonej przez zleceniodawcę lub osobę przez niego pisemnie upoważnioną w zakresie objętym umową,
- określenie wysokości dotacji, jaką zleceniodawca przekaże zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy oraz sposób i termin jej przekazywania,
- określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadania przez zleceniobiorcę, których częstotliwości i wysokości nie można było przewidzieć przy ustalaniu wysokości dotacji,
- ustalenie zasad i terminów oraz formy rozliczeń między stronami umowy,
- ustalenie trybu i terminu przekazywania zleceniodawcy informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
- warunki wypowiedzenia umowy,
- szczegółowo określone zasady odpowiedzialności zleceniobiorcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystywania dotacji na cele inne niż określone w umowie, a w szczególności:
1) terminu zwrotu kwoty dotacji przeznaczonej na inne cele lub wykorzystywanej
niezgodnie z przeznaczeniem,
2) wysokości oprocentowania kwoty dotacji, o której mowa w pkt 12 lit.a),
3) terminu zwrotu kwoty dotacji w wypadku niewykonania lub częściowego
niewykonania zleconego zadania,
4) sposobu i terminu zabezpieczenia realizacji zadania, o ile podmiot zobowiązał
się do udzielenia takiego zabezpieczenia we wniosku o dotację,
5) wysokość odsetek z tytułu nieterminowego przekazywania dotacji przez
zleceniodawcę lub opóźnienia jej zwrotu przez zleceniobiorcę (o ile odsetki były
przedmiotem rokowań).
§ 6
- Burmistrz Pakości zobowiązany jest do prowadzenia nadzoru w zakresie wykonywania umów oraz oceny ich realizacji, uwzględniając kryteria efektywności, rzetelności, ciągłości, terminowości oraz jakości ich świadczenia.
- Nadzór nad wykonywaniem umowy prowadzony jest w sposób określony w umowie, a w szczególności poprzez:
1) analizę okresowej oceny realizacji zadania, sporządzonej przez podmiot
realizujący,
2) kontrolę realizacji zadania w trybie określonym w umowie.
§ 7
-
Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji z zachowaniem zasady jawności postępowania następuje na podstawie:
1) sprawozdania z wykonania według określonego wzoru ustalonego w załączniku
do umowy,
2) kserokopii opisanych rachunków i faktur VAT (oryginał) dotyczących wydatków
zleceniobiorcy faktycznie poniesionych na realizację zadania. -
Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje w terminie określonym w umowie.
§ 8
Sprawy związane z postępowaniem w sprawie przyjmowania wniosków, przyznawaniem i rozliczaniem dotacji z zachowaniem zasady jawności postępowania prowadzi Referat Finansowy Urzędu Miejskiego w Pakości.
§ 9
Traci moc uchwała nr XVI/102/2000 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 16 czerwca 2000 r. w sprawie zakresu i zasad udzielania dotacji z budżetu gminy.
§ 10
Wykonanie uchwały powierzyć Burmistrzowi Pakości.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Ryszard Kuflewicz
Uzasadnienie
do uchwały nr XI/80/04 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 4 marca 2004 r.
w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, sposobu ich rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconych.
Konieczność podjęcia przedmiotowej uchwały podyktowana jest potrzebą dokładnego określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zadań zleconych podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych.
Dodatkowo nadmienić należy, iż zgodnie z art. 23 ust.2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.- Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 874 z późn. zm.) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego zobowiązane są dostosować uchwały wydane na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r., Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w niniejszej ustawie.
Przedmiotowa uchwała będzie miała zastosowanie do udzielania dotacji podmiotom sektora niepublicznego na realizację zadań w zakresie nie uregulowanym w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873).
Podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi art. 118 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r., Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), zgodnie z którym tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, zapewniając jawność postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (20 maja 2004, 09:20:19)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2169