Uchwała nr XXXIII/335/2022RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 23 czerwca 2022w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Pakość na 2022 rokNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „d”, lit. „i”, pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2022r. poz. 559 z późn.zm.1)), art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 222, art. 235, art. 236, art. 237 i art. 258 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2021r. poz. 305 z późn.zm.2)) oraz art. 111 ustawy z dnia 12 marca 2022r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022r. poz. 583 z późn.zm.3))

Uchwała nr XXXIII/335/2022
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 23 czerwca 2022


w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Pakość na 2022 rok

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „d”, lit. „i”, pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2022r. poz. 559 z późn.zm.1)), art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 222, art. 235, art. 236, art. 237 i art. 258 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2021r. poz. 305 z późn.zm.2)) oraz art. 111 ustawy z dnia 12 marca 2022r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022r. poz. 583 z późn.zm.3))


uchwala się, co następuje:

§ 1. W uchwale Nr XXIX/287/2021 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 29 grudnia 2021r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Pakość na 2022 rok, zmienionej uchwałą Nr XXX/301/2022 z dnia 17 lutego 2022r., uchwałą Nr XXXI/311/2022 z dnia 29 marca 2022r. oraz uchwałą Nr XXXII/325/2022 z dnia 31 maja 2022r., wprowadza się następujące zmiany:

1) dokonać zmian w planie dochodów budżetowych poprzez:
- zwiększenie środków części światowej subwencji ogólnej w dziale 758 Różne rozliczenia o kwotę 202 165,00 zł,
- zwiększenie środków otrzymanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska o kwotę 3 658,95 zł,
- zwiększenie dochodów z tytułu sprzedaży składników majątkowych w dziale 750 Administracja publiczna o kwotę 75,00 zł,
- zwiększenie wpływów z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i wpływów z części opłaty za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w obrocie hurtowym o łączną kwotę 44 271,38 zł,
- wprowadzenia środków Funduszu Pomocy w dziale 801 Oświata i wychowane w kwocie 14 650,00 zł,
- zwiększenie pozostałych dochodów o kwotę 5 690,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały,

2) dokonać zmian w planie wydatków budżetowych poprzez:
- zwiększenie o kwotę 817 510,33 zł,
- przeniesienie na kwotę 110 063,00 zł, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały,

3) § 1 otrzymuje brzmienie: „1. Dochody budżetu gminy na 2022 rok w wysokości 45 619 117,23 zł, w tym:
1) dochody bieżące w kwocie 43 243 657,64 zł, w tym:
a) dochody własne 24 154 687,85 zł,
b) subwencje 7 900 236,00 zł,
c) dotacje celowe 11 188 733,79 zł, w tym z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, których mowa w art.5 ust.1 pkt 2 i 3 w kwocie 421 926,72 zł,
2) dochody majątkowe w kwocie 2 375 459,59 zł, w tym:
a) dochody ze sprzedaży majątku 550 000,00 zł,
b) dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności 30 000,00 zł,
c) dochody ze sprzedaży składników majątkowych 75,00 zł,
d) dochody z tytułu dotacji celowych na inwestycje 1 795 384,59 zł, w tym z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, których mowa w art.5 ust.1 pkt 2 i 3 w kwocie 852 084,59 zł.”

4) § 2 otrzymuje brzmienie: „2. Wydatki budżetu gminy na 2022 rok w wysokości 57 149 092,61 zł, w tym:
1) wydatki bieżące w wysokości 44 530 991,14 zł, w tym:
a) wydatki jednostek budżetowych 31 035 662,69 zł,
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane 18 967 482,06 zł,
- wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań 12 068 180,63 zł,
b) dotacje na zadania bieżące 2 261 252,18 zł,
c) świadczenia na rzecz osób fizycznych 10 087 528,55 zł,
d) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych 437 862,88 zł,
e) obsługa długu 708 684,84 zł,
2) wydatki majątkowe w wysokości 12 618 101,47 zł, w tym:
a) wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne 12 531 101,47 zł, w tym z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, których mowa w art.5 ust.1 pkt 2 i 3 w kwocie 351 912,78 zł,
b) dotacje na zadania majątkowe 87 000,00 zł."

5) Wynik budżetu stanowi deficyt w kwocie 11 529 975,38 zł, który zostanie sfinansowany przychodami z tytułu niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach w wysokości 3 322 047,07 zł, wolnymi środkami, o których mowa w art. 217 ust.2 pkt 6 ustawy w wysokości 7 660 928,31 zł oraz przychodami z tytuły zaciąganych kredytów w kwocie 547 000,00 zł,

6) załącznik „Przychody i rozchody” otrzymuje brzmienie zgodnie z załącznikiem Nr 3 do niniejszej uchwały,

7) załącznik „Zadania inwestycyjne” otrzymuje brzmienie zgodnie z załącznikiem Nr 4 do niniejszej uchwały,

8) załącznik „Dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i spoza sektora finansów publicznych” otrzymuje brzmienie zgodnie z załącznikiem Nr 5 do niniejszej uchwały,

9) załącznik "Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii”, otrzymuje brzmienie zgodnie z załącznikiem Nr 6 do niniejszej uchwały,

10) załącznik "Wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska”, otrzymuje brzmienie zgodnie z załącznikiem Nr 7 do niniejszej uchwały,

11) załącznik „Plan finansowy dochodów i wydatków Funduszu Pomocy w celu finansowania lub dofinansowania realizacji zadań na rzecz pomocy obywatelom Ukrainy”, otrzymuje brzmienie zgodnie z załącznikiem Nr 8 do niniejszej uchwały,

12) § 14 uchwały otrzymuje brzmienie:
„§ 14. Limity zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz kredytów i pożyczek zaciąganych na:
1. Pokrycie przejściowego deficytu budżetu w wysokości 1 000 000,00 zł.
2. Finansowanie planowanego deficytu budżetu w wysokości 547 000,00 zł.”;

13) § 15 uchwały otrzymuje brzmienie:
„§ 15. Upoważnia się Burmistrza do:
1. Zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych do wysokości poszczególnych limitów zobowiązań na:
1) pokrycie przejściowego deficytu budżetu w wysokości 1 000 000,00 zł.
2) finansowanie planowanego deficytu budżetu w wysokości 547 000,00 zł.
2. Dokonywania zmian w planie wydatków bieżących łącznie z wydatkami na wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz w planie wydatków majątkowych, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami.
3. Przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym nie wymienionym w Wieloletniej Prognozie Finansowej do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowymi w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania gminy i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.
4. Lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu Gminy.
5. Dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu Gminy Pakość, w tym dokonywania przeniesień między działami klasyfikacji budżetowej oraz dokonywania czynności, o których mowa w art. 258 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych, w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.”.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Załączniki (3239kB) pdf

Przewodniczący Rady Miejskiej
Tomasz Oset

1) Zmiana tekstu jednolitego wymienionej ustawy została ogłoszona w Dz.U. z 2022r. poz. 1005 i 1079.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2021r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981, 2270 oraz z 2022r. poz. 583, 655 i 1079.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2022r. poz. 584, 830, 930, 1002, 1087 i 1161.


UZASADNIENIE
1. Przedmiot regulacji:
Uchwalenie zmian w budżecie Gminy Pakość na 2022 rok.
2. Omówienie podstawy prawnej:
Podstawę prawną podjęcia niniejszej uchwały stanowią przepisy art. 18 ust. 2 pkt 4, pkt 9 lit. „d”, lit. „i”, pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2022r. poz. 559 z późn.zm.), zgodnie z którymi do wyłącznej właściwości rady gminy należy: ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności, uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym, ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym, określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania oraz art. 211, art. 212, art. 214, art. 215, art. 222, art. 235, art. 236, art. 237 i art. 258 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2021r. poz. 305 późn.zm.).
Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego zgodnie z art.40 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2022r. poz. 559 z późn.zm.), jednakże zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019r. poz. 1461) podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Uchwała nie wymaga konsultacji.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
Przyjęcie niniejszej uchwały uzasadnia konieczność wprowadzenia zmian:
w planie dochodów budżetowych:
- w dziale 710 Działalność usługowa, zwiększenie o kwotę 140,00 zł, w związku z uzyskaniem zwrotu poniesionych przez gminę kosztów przy tworzeniu Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego,
- w dziale 750 Administracja publiczna, zwiększenie o kwotę 75,00 zł, w związku ze sprzedażą złomu, przeniesienie na kwotę 10 000,00 zł, w związku z zastosowaniem prawidłowej klasyfikacji budżetowej,
- w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, zwiększenie o kwotę 369,00 zł, w związku z wpływem faktury korygującej za rok poprzedni,
- w dziale 756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, zwiększenie o kwotę 44 413,38 zł, w związku wykonaniem ponad plan dochodów z tytułu zezwolenia na sprzedaż alkoholu, opłaty od przedsiębiorców mających zezwolenia na hurtowy obrót alkoholem w małych opakowaniach, czyli do 300 ml oraz opłaty za zajęcie pasa drogowego,
- w dziale 758 Różne rozliczenia, zwiększenie o kwotę 202 165,00 zł zgodnie z decyzją Ministra Finansów ST3.4750.17.2022.1.g z dnia 14 czerwca 2022r., zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2022,
- w dziale 801 Oświata i wychowanie, zwiększenie o kwotę 14 650,00 zł, zgodnie z pismem Ministra Finansów ST3.4752.4.2022.g z dnia 13 czerwca 2022r., są to środki Funduszu na wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy, o których mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,
- w dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, zwiększenie o 4 364,95 zł, zgodnie z umową dotacji Nr DB22074/OP-zz w ramach Regionalnego Programu Priorytetowego Ochrona Przyrody 2022, na realizację przedsięwzięcia „Wykonanie nasadzeń drzew na terenie Gminy Pakość”, a także wpływu środków za sprzedaż drewna, podatku VAT za 2021 rok, odsetek za nieterminowe uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadam komunalnymi, opłaty za przystanki,
w planie wydatków budżetowych:
- w dziale 600 Transport i łączność, zwiększenie na kwotę 102 000,00 zł, z uwagi na konieczność podpisania z umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla sześciu dróg gminnych i złożonym wnioskiem na dofinansowanie w ramach II edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w ramach zadana „Poprawa dostępności komunikacyjnej miejscowości z terenu gminy Pakość poprzez przebudowę dróg gminnych”,
- w dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa, zwiększenie o kwotę 175 765,00 zł oraz przeniesienie z dz. 750 kwoty 68 878,16 zł, z przeznaczeniem na zadanie „Instalacja systemu alarmowego na budynku przy ul. Szkolnej 2 w Pakości” oraz „Budowa budynku komunalnego w gminie Pakość”, z uwagi na wzrost cen materiałów budowlanych oraz wykonania przyłącza gazowego,
- w dziale 750 Administracja publiczna, przeniesienie na kwotę 104 063,00 zł, do innych działów,
- w dziale 757 Obsługa długu publicznego, przeniesienie z dz. 750 kwoty 10 584,84 zł, z przeznaczeniem na prowizję od planowanego kredytu,
- w dziale 801 Oświata i wychowanie, zwiększenie o kwotę 216 815,00 zł oraz przeniesienie z dz. 750 kwoty 24 600,00 zł, w związku ze zwiększeniem części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2022, otrzymania środków z Funduszu Pomocy oraz przeprowadzeniem audytu oświatowego,
- w dziale 851 Ochrona zdrowia, zwiększenie o kwotę 44 271,38 zł, w związku wykonaniem ponad plan dochodów z tytułu zezwolenia na sprzedaż alkoholu oraz opłaty od przedsiębiorców mających zezwolenia na hurtowy obrót alkoholem w małych opakowaniach, czyli do 300 ml,
- w dziale 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, zwiększenie o kwotę 3 658,95 zł, na realizację przedsięwzięcia „Wykonanie nasadzeń drzew na terenie Gminy Pakość”, przeniesienie na kwotę 6 000,00 zł z powodu większego zainteresowania na dofinansowanie kosztów inwestycji w zakresie ochrony powietrza, a mniejszym zainteresowaniem mieszkańców uzyskania dotacji do usuwania wyrobów zawierających azbest oraz dotacji do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków,
- w dziale 926 Kultura fizyczna, zwiększenie o kwotę 275 000,00 zł, dla zadania „Stworzenie strefy aktywności społecznej poprzez budowę boiska wielofunkcyjnego wraz z kontenerem sanitarnym w Węgiercach”, z uwagi na złożenie oferty wykonawcy w przeprowadzonej procedurze przetargowej na kwotę wyższą niż zaplanowano w budżecie.
5. Ocena skutków regulacji
Wprowadzone zmiany w dochodach, wydatkach oraz w przychodach budżetu gminy powodują zmianę wyniku budżetu o kwotę kredytu 547 000,00 zł, który należy zaciągnąć by zabezpieczyć realizację zadań inwestycyjnych. Deficyt zwiększa się do kwoty 11 529 975,38 zł, przy czym na budżecie bieżącym pozostaje kwota 1 813 824,43 zł, natomiast na budżecie majątkowym kwota zwiększa się do 9 716 150,95 zł. Deficyt w całości zostanie pokryty planowanymi przychodami budżetu, o których mowa w załączniku Nr 3 do niniejszej uchwały.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (29 czerwca 2022, 13:09:29)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 33