Uchwała nr XXXI/293/2014 RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 15 maja 2014w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Pakość porozumienia na rzecz rozwoju Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu InowrocławskiegoNa podstawie art. 10 ust.1 oraz art.18 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r.poz. 594, z późn. zm.[1])

Uchwała nr XXXI/293/2014
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 15 maja 2014


w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Pakość porozumienia na rzecz rozwoju Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu Inowrocławskiego

Na podstawie art. 10 ust.1 oraz art.18 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r.poz. 594, z późn. zm.[1])


uchwala się co następuje:
 
§ 1. Wyraża się zgodę na zawarcie przez Gminę Pakość porozumienia na rzecz rozwoju Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu Inowrocławskiego z następującymi jednostkami samorządu terytorialnego:  
  1. Powiatem Inowrocławskim,
  2. Gminą Dąbrowa Biskupia,
  3. Gminą Gniewkowo,
  4. Gminą Inowrocław,
  5. Gminą Janikowo,
  6. Gminą Kruszwica,
  7. Gminą Rojewo,
  8. Gminą Złotniki Kujawskie. 
§ 2. Szczegółowe warunki współpracy Stron określone zostały w treści porozumienia, którego projekt stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
 
§3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.
 
§ 4. Uchwała w wchodzi w życie z dniem podjęcia.  

Załącznik (125kB) pdf
   
Przewodniczący
Rady Miejskiej  
Tadeusz Grupa


[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r., poz.  645 i 1318 oraz z 2014 r., poz. 379.  

 
 
UZASADNIENIE
do uchwały nr XXXI/293/2014
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 15 maja 2014 r.
 
w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Pakość porozumienia na rzecz rozwoju Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu Inowrocławskiego.
 
Podjęcie niniejszej uchwały uzasadniają następujące okoliczności faktyczne.
 
W nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020, polityka terytorialna  województwa kujawsko-pomorskiego będzie oparta na zintegrowaniu działań na rzecz rozwoju społeczno – gospodarczego, z uwzględnieniem relacji funkcjonalno-przestrzennych obszaru województwa, przy wykorzystaniu instrumentów finansowych Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego oraz środków krajowych.
Proces planowania i wdrażania polityki terytorialnej będzie odbywał się na czterech poziomach:
  • poziom wojewódzki (tzw. ZIT wojewódzki) - obejmuje miasta Bydgoszcz i Toruń oraz ich obszar funkcjonalny, 
  • poziom regionalny i subregionalny (tzw. ZIT regionalny/ ZIT subregionalny) obejmujący miasta Włocławek i Grudziądz oraz Inowrocław wraz z ich obszarami funkcjonalnymi, 
  • poziom ponadlokalny (powiatowy) - obejmuje miasta powiatowe i ich obszary funkcjonalne (tzw. Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego), 
  • poziom lokalny - rozwój w ramach idei rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność lokalną (RLKS). Poziom ten będzie obejmował gminy wiejskie oraz miasta nie będące stolicami powiatów (tzw. Obszar Lokalnej Aktywności).  
Zgodnie z założeniami nowej polityki terytorialnej, w ramach tzw. Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego, inicjatorem i koordynatorem przedsięwzięć na danym obszarze jest starosta, który podejmuje działania na rzecz stworzenia warunków do współpracy w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego. Współdziałanie powiatu oraz pozostałych jednostek samorządu terytorialnego z obszaru powiatu odbywać się będzie w ramach porozumienia, którego sygnatariuszami będą przedstawiciele powiatu oraz poszczególnych gmin, w tym Gminy Pakość.
 
W ramach Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Powiatu Inowrocławskiego realizowane będą zadania,  które muszą uwzględniać zidentyfikowane wcześniej problemy i kierunki rozwoju. Zadania muszą być zgodne z założeniami Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2020.
Podjęcie niniejszej uchwały stanowi warunek zawarcia porozumienia na rzecz rozwoju przedmiotowego Obszaru. W celu podjęcia działań w zakresie zarządzania rozwojem na poziomie powiatowym, konieczne będzie również przygotowanie odpowiedniej strategii dla tego Obszaru.
Podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi art. 10 ust.1 oraz art.18 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.). Zgodnie z art. 10 ust. 1 wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Art. 18 ust.2 pkt 12 stanowi, iż do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (17 czerwca 2014, 14:52:40)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 658