Uchwała nr XXXI/316/2022RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 29 marca 2022w sprawie ustalenia szczegółowych warunków korzystania z nieruchomości stanowiących własność Gminy Pakość, oddanych w trwały zarząd gminnym jednostkom organizacyjnymNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 3, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 559) oraz art. 18, art. 43 ust. 2, 5 i 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm.[1])

Uchwała nr XXXI/316/2022
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 29 marca 2022


w sprawie ustalenia szczegółowych warunków korzystania z nieruchomości stanowiących własność Gminy Pakość, oddanych w trwały zarząd gminnym jednostkom organizacyjnym

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 3, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 559) oraz art. 18, art. 43 ust. 2, 5 i 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm.[1])


uchwala się, co następuje:

§ 1. Ustala się szczegółowe warunki korzystania z nieruchomości stanowiących własność Gminy Pakość, oddanych w trwały zarząd gminnym jednostkom organizacyjnym w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik (101kB) pdf  

Przewodniczący
Rady Miejskiej
Tomasz Oset

[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 815.
 
 
UZASADNIENIE
 
1. Przedmiot regulacji:
Przedmiotem regulacji jest ustalenie szczegółowych warunków korzystania z nieruchomości stanowiących własność Gminy Pakość, oddanych w trwały zarząd gminnym jednostkom organizacyjnym.
2. Omówienie podstawy prawnej:
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz U. z 2022 r. poz. 559) do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. W oparciu o art. 40 ust. 2 pkt. 3 na podstawie niniejszej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad zarządu mieniem gminy. Natomiast zgodnie z      art. 41 ust. 1 akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.
W myśl art. 18 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 z późn. zm.) nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczane na cele związane z ich działalnością. Zgodnie z art. 43 ust. 2 jednostka organizacyjna ma prawo, z zastrzeżeniem ust. 6, korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:
1) korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;
2) wykonywania robót budowlanych, zgodnie z przepisami prawa budowlanego,  za zgodą organu nadzorującego;
3) oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd; zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość. W oparciu o art. 43 ust. 5 nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego – odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej, chyba że odrębne   przepisy stanowią inaczej, natomiast zgodnie z art. 43 ust. 6 wojewoda albo odpowiednia rada lub sejmik mogą ustalić, odpowiednio w drodze zarządzenia lub uchwały, szczegółowe warunki korzystania z nieruchomości przez jednostki organizacyjne.
3. Konsultacje wymagane przepisami prawa:
Nie jest wymagane przeprowadzanie konsultacji w przedmiotowej sprawie.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
Niniejsza uchwała reguluje warunki korzystania z nieruchomości stanowiących własność Gminy Pakość oddanych w trwały zarząd gminnym jednostkom organizacyjnym, w tym zwłaszcza zasady wynajmowania, wydzierżawiania oraz użyczania części tych nieruchomości przez te jednostki.
5. Ocena skutków regulacji:
Skutkiem wykonania niniejszej uchwały będzie uporządkowanie materii gospodarowania przez gminne jednostki organizacyjne nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Pakość.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (4 kwietnia 2022, 07:58:04)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 46