Uchwała nr III/26/2015RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 12 lutego 2015w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Pakość i jej jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionychNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.1)) oraz art. 59 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.2))

Uchwała nr III/26/2015
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 12 lutego 2015


w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Pakość i jej jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.1)) oraz art. 59 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.2))


uchwala się, co następuje:

§ 1. Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Pakość i jej jednostkom podległym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej, pomocy publicznej w rolnictwie, w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, pomoc publiczną w rolnictwie oraz wskazuje się organy uprawnione do udzielania tych ulg.

§ 2. 1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Gminie Pakość i jej jednostkom podległym, na wniosek zobowiązanego, mogą być umarzane albo ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
2. Umorzenie zaległości, za którą odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić
w przypadku, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą wobec wszystkich dłużników.
3. Umorzenie należności głównej skutkuje umorzeniem odsetek.
4. Jeżeli umorzenie dotyczy części należności głównej, w odpowiednim stosunku do tej należności podlegają umorzeniu odsetki.
5. Umorzenie części należności może nastąpić po uregulowaniu pozostałej kwoty.
6. Od należności, której termin zapłaty odroczono lub którą rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za zwłokę, za okres od dnia przyznania ulgi do upływu terminów zapłaty określonych przez organ przyznający ulgę.
7. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości którejkolwiek z rat ustalonych przez organ przyznający ulgę, pozostała do spłaty wierzytelność staje się natychmiast wymagalna wraz z ustawowymi odsetkami za zwłokę liczonymi od pierwotnego terminu zapłaty.

§ 3. 1. Organ, na wniosek zobowiązanego prowadzącego działalność gospodarczą, może udzielać określonych w § 2 ust. 1 oraz w § 7 ust. 1 pkt 5 ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Pakość i jej jednostkom podległym, które:
  1. nie stanowią pomocy publicznej,
  2. stanowią pomoc de minimis – zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) NR 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 352/1 z 24.12.2013 r.),
  3. stanowią pomoc de minimis w rolnictwie – zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) NR 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L Nr 352/9 z 24.12.2013 r.).
2. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do dostarczenia wraz z wnioskiem:
1) wypełnionego formularza stanowiącego załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311, z późn. zm.),
2) oświadczenia lub zaświadczeń o pomocy de minimis oraz oświadczenia lub zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat lub oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
3. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie zobowiązany jest dostarczenia wraz z wnioskiem:
1) wypełnionego formularza stanowiącego załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810),
2) oświadczenia lub zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie, jaką otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych lub oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

§ 4. 1. Wniosek, o którym mowa w § 2 ust. 1 oraz w § 3 ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
wskazanie osoby, od której pochodzi oraz jej adresu (miejsce zamieszkania lub pobytu, siedziba albo miejsce prowadzenia działalności gospodarczej), a nadto treść żądania wraz ze wskazaniem podstawy uprawniającej do zastosowania ulgi, a także dowodów uzasadniających to żądanie.
2. Jeżeli wniosek dłużnika zawiera braki formalne, w szczególności w zakresie nieudokumentowania wskazanej we wniosku podstawy do zastosowania ulgi, uprawniony organ wzywa dłużnika do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
3. Uprawniony organ zawiadamia dłużnika w formie pisemnej o pozostawieniu jego wniosku bez rozpatrzenia.

§ 5. Przepisy § 2 i § 3 stosuje się odpowiednio do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat odsetek od należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Pakość i jej jednostkom podległym oraz do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat innych należności ubocznych.

§ 6. Przepisów § 2 i § 3 nie stosuje się do należności, których umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty regulują odrębne przepisy.

§ 7. 1. Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Gminie Pakość i jej jednostkom podległym, mogą być umorzone w całości, z urzędu, jeżeli:
1) osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6000 zł,
2) osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne,
4) jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji,
5) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny.
2. Należności, o których mowa w ust. 1, za które odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik, mogą zostać umorzone z urzędu w przypadku, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą wobec wszystkich dłużników.
3. Przepisy ust. 1 i ust. 2 stosuje się odpowiednio do umarzania z urzędu odsetek od należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Pakość i jej jednostkom podległym oraz do umarzania z urzędu innych należności ubocznych.

§ 8. Do umarzania, odraczania terminów płatności lub rozkładania na raty spłat należności przypadających Gminie Pakość i jej jednostkom podległym, o których mowa w niniejszej uchwale uprawniony jest Burmistrz Pakości.

§ 9. Umorzenie należności, odroczenie terminu płatności albo rozłożenie na raty należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli Burmistrza Pakości, na podstawie przepisów prawa cywilnego.

§ 10. Burmistrz Pakości zobowiązany jest do przedłożenia Radzie Miejskiej w Pakości informacji o zakresie umorzonych, odroczonych oraz rozłożonych na raty należności, dwukrotnie w ciągu roku, tj. w informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze oraz sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu Gminy.

§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.

§ 12. Traci moc uchwała Nr XXXI/286/2010 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 10 czerwca 2010 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielenia ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Pakość lub jej jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których
ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1378).

§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2020 r.

Przewodniczący Rady
Miejskiej
Jerzy Joachimiak


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r., poz. 645 i 1318 oraz z 2014 r., poz. 379 i 1072.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r., poz. 938 i 1646 oraz z 2014 r., poz., 379, poz. 911 i 1146.



UZASADNIENIE
do uchwały nr III/26/2015
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 12 lutego 2015 r.

w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Pakość i jej jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów do tego uprawnionych

Przedmiotową uchwałę podejmuje się w związku z koniecznością wprowadzenia niezbędnych zmian w związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis. Koniecznym stało się dostosowanie uchwały dotyczącej ulg w spłacie należności cywilnoprawnych do obecnie funkcjonujących przepisów unijnych dotyczących pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie.
Uchwała określa szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Pakość i jej jednostkom podległym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazuje organy do tego uprawnione.
Przepisy art. 59 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r., poz. 885, z późn. zm.) zawierają ustawową delegację dla organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do określenia szczegółowych zasad sposobu i trybu udzielania ulg, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów uprawnionych do udzielania tych ulg, a także do postanowienia o stosowaniu z urzędu ulg, o których mowa wyżej, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 powołanej ustawy.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (19 lutego 2015, 08:50:36)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 490