Strona główna > Uchwały > 2010 |
Uchwała nr XXXIII/299/2010 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 23 września 2010w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.[1])
Uchwała nr XXXIII/299/2010
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 23 września 2010
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość
Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.[1])
uchwala się, co następuje:
§ 1. Określić:
- Wymaganą szczegółowość projektu budżetu,
- Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej,
- Wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które Burmistrz Pakości przedłoży Radzie Miejskiej w Pakości wraz z projektem uchwały budżetowej.
- W celu opracowania projektu budżetu, Burmistrz Pakości poinformuje mieszkańców gminy, jednostki organizacyjne gminy o przystąpieniu do wymienionych prac.
-
Wnioski i uwagi do projektu budżetu na kolejny rok budżetowy należy
składać do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy z tym, że wnioski winny
określać:
a) rodzaj przedsięwzięcia,
b) uzasadnienie celowości,
c) wysokość nakładów finansowych,
d) źródła finansowania. - Jednostki organizacyjne gminy, w toku prac nad projektem budżetu
zobowiązane są składać wnioski i uwagi do projektu budżetu na zasadach określonych w § 2
pkt 2, a ponadto:
a) zestawienie prognozowanych dochodów budżetowych wg działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej wraz z częścią opisową,
b) zestawienie potrzeb wg działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej wraz z częścią opisową,
c) tabelę kalkulacyjną zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń,
d) zestawienie prognozowanych dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych wg działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej wraz z częścią opisową.
- Projekt uchwały budżetowej spełniający wymogi określone w art. 212 ustawy;
- Załączniki określone w art. 214 ustawy.
- Wykaz jednostek budżetowych, o których mowa w art. 233 ust. 1 ustawy, wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf), stan środków pieniężnych a początek i koniec roku, dochody, wydatki oraz sumy kontrolne,
- Wykaz samorządowych jednostek budżetowych wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf), stan środków pieniężnych na początek i koniec roku, dochody, wydatki oraz sumy kontrolne,
- Plan dochodów budżetowych w pełnej klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z wyszczególnieniem dochodów bieżących (własne, dotacje, subwencje, środki wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy) oraz dochody majątkowe (własne, dotacje, środki wymienione w art. 5 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy),
- Plan wydatków budżetowych w pełnej klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z wyszczególnieniem wydatków bieżących, w tym dotyczących jednostek budżetowych, wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, wydatków statutowych jednostek budżetowych, dotacji, świadczeń na rzecz osób fizycznych, wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań gminy, wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, obsługę długu gminy, wydatków majątkowych w tym na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, w części związanej z realizacją zadań gminy, na zakup i objęcie akcji i udziałów, wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,
- Plan przychodów i rozchodów wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf);
- Plan wydatków na inwestycje wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział) i wg realizowanych zadań,
- Limity na wieloletnie programy inwestycyjne,
- Plan dochodów i wydatków związanych z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska,
- Plan wydatków realizowanych w ramach środków funduszu sołeckiego, w przypadku podjęcia uchwały o utworzenia tego funduszu na dany rok budżetowy,
- Plan dochodów i wydatków, wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf), realizowanych zadań zleconych;
- Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej;
- Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych na podstawie umów lub porozumień zawieranych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;
- Plan dochodów związanych z realizacją zadań zleconych gminie i odprowadzanych do budżetu państwa.
§ 7. Projekt uchwały budżetowej podlega rozpatrzeniu i zaopiniowaniu przez komisje w terminie co najmniej na 25 dni przed wyznaczonym terminem sesji,
§ 8. Opinie, o których mowa w § 7, są podstawą do sformułowania ostatecznej opinii o projekcie budżetu, winny być niezwłocznie przedstawione na piśmie Komisji Polityki Planowania Rozwoju i Finansów.
§ 9. Komisja Polityki Planowania Rozwoju i Finansów, po zapoznaniu się z treścią opinii o których mowa w § 7, przedstawia ostateczną opinię o projekcie uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Miejskiej, w terminie co najmniej na 20 dni przed wyznaczonym terminem sesji.
§ 10. Przewodniczący Rady Miejskiej przedkłada niezwłocznie Burmistrzowi Pakości opinie, o których mowa w § 7 i § 9.
§11. W przypadku złożenia, przez komisje opiniujące projekt uchwały budżetowej, wniosków dotyczących wprowadzenia nowych wydatków, bądź zwiększenia kwot wydatków zapisanych w projekcie, zobowiązane są wskazać źródło ich finansowania.
§12. Przewodniczący Rady Miejskiej zwołuje sesję budżetową, której porządek winien zawierać:
- Wystąpienie Burmistrza Pakości w sprawie przedstawienia projektu uchwały budżetowej;
- Przedstawienie opinii komisji;
- Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej;
- Dyskusja;
- Głosowanie.
§ 14. Głosowanie nad poprawkami jak i nad ostatecznym kształtem uchwały budżetowej jest jawne i odbywa się zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady Miejskiej.
§ 15. Projekty uchwał zmieniających budżet opiniuje Komisja Polityki Planowania Rozwoju i Finansów.
§ 16. Uzasadnienie projektu uchwały budżetowej ma formę opisową i winno zawierać:
- Uzasadnienie faktyczne;
- Uzasadnienie prawne.
- Ocenę sytuacji budżetu, stanu zadłużenia, uzyskanej nadwyżki, o której mowa w art. 242 ust. 1 ustawy budżetowej;
- Przewidywane wykonanie budżetu gminy za rok poprzedzający rok budżetowy;
- Podstawowe
wielkości projektu budżetu:
a) dochody:
- dochody własne,
- dotacje,
- subwencje,
- podział dochodów na: bieżące i majątkowe z omówieniem w układzie rodzajowym planowanych dochodów z podaniem podstawy prawnej, sposobu kalkulacji, powiązania z uchwałami w sprawie przyjętych stawek podatkowych, decyzjami, umowami, informacją od Ministra Finansów w sprawie wysokości subwencji, udziałów gminy w dochodach stanowiących dochodów budżetu państwa,
b) wydatki:
- informacje o wydatkach z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe -założona kwota, dynamika, struktura,
- zasady kalkulacji,
- strukturę działową planowanych wydatków i dynamikę za rok poprzedzający rok budżetowy,
- obsługa długu publicznego,
- informacje o przyjętych zadaniach do sfinansowania ze środków publicznych z opisem zakresu rzeczowego przewidywanego do realizacji wg poszczególnych działów w ujęciu chronologicznym.
2. W przypadku uchwał zmieniających budżet uzasadnienie winno zawierać opis przyczyn zmienianych wielkości w zakresie wielkości stanowiących budżet (dochody, wydatki, przychody, rozchody).
§ 19. Materiały informacyjne winny zawierać dane przedstawione w formie tabel, bądź opisu w zakresie:
-
Dochodów:
a) w układzie rodzajowym wg źródeł powstania,
b) dochodów bieżących i majątkowych za rok budżetowy, rok poprzedzający rok budżetowy, - Wydatków:
a) wg rodzaju wydatków (bieżących: wynagrodzeń ze składkami, świadczeń na rzecz osób fiz., dotacji, kosztów obsługi długu publicznego oraz majątkowych: zakupy inwestycyjne, wydatki na inwestycje) za rok budżetowy, rok poprzedzający rok budżetowy,
b) wydatków bieżących i majątkowych za rok budżetowy, rok poprzedzający rok budżetowy, - Nadwyżki budżetowej za rok budżetowy, rok poprzedzający rok budżetowy, wg art. 242 ustawy;
- Wolnych środków przewidywanych na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy;
- Relacji kosztów obsługi długu do dochodów budżetowych, wg art. 243 ustawy.
- Przewidywanych dochodów do zrealizowania w roku poprzedzającym rok budżetowy w zakresie sprzedaży mienia, przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, czynszów, dzierżaw i innych dochodów z mienia. Informacja ta winna oprócz dochodów zawierać planowane wydatki związane z pozyskiwanymi dochodami;
- Przewidywanych należności budżetowych na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy;
- Przewidywanych zobowiązań na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 21. Traci moc uchwała Nr XXIII/171/05 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 23 czerwca 2005r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy Pakość.
§ 22. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Bernard Błaszak
Bernard Błaszak
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620 i Nr 123, poz. 835.
U
Z A S A D N I E N I E
do uchwały Nr XXXIII/299/2010
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 23 września 2010 r.
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość
do uchwały Nr XXXIII/299/2010
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 23 września 2010 r.
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość
Z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2010 r. o finansach publicznych podstawę prawną do określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej stanowi art. 234 tej ustawy. Zgodnie z ww. przepisem uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności:
- wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
- terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego;
- wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej.
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (29 września 2010, 07:43:43)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1375