Uchwała nr XV/155/2016RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 14 września 2016w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. poz.885 z późn. zm.[1])

Uchwała nr XV/155/2016
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 14 września 2016


w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość

Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. poz.885 z późn. zm.[1])


uchwala się, co następuje:
 
§ 1. Określa się następujący tryb prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość.
1. W celu opracowania projektu budżetu, Burmistrz Pakości informuje mieszkańców gminy, organizacje pozarządowe, jednostki organizacyjne gminy o rozpoczęciu prac nad projektem budżetu gminy.
2. Do dnia 15 września Burmistrz Pakości określa podstawowe parametry i wskaźniki niezbędne do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu na kolejny rok.
3. Wnioski do projektu budżetu na kolejny rok budżetowy należy składać do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy z tym, że wnioski winny określać:
1)   rodzaj przedsięwzięcia,
2)   uzasadnienie celowości,
3)   wysokość nakładów finansowych,
4)   źródła finansowania.
4. Jednostki organizacyjne gminy, w toku prac nad projektem budżetu zobowiązane są składać wnioski do projektu budżetu na zasadach określonych w § 1 pkt 2,  a ponadto składają:
1) zestawienie prognozowanych dochodów budżetowych wg działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej wraz z uzasadnieniem,
2) zestawienie potrzeb wg działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej wraz z uzasadnieniem,
3) tabelę kalkulacyjną zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń.
5. W okresie od 1 października do 7 listopada Skarbnik gminy przygotowuje zestawienie zbiorcze planowanych dochodów, wydatków na podstawie złożonych wniosków oraz przychodów i rozchodów i przedstawia Burmistrzowi do zaakceptowania.
6. Burmistrz przedkłada projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi, w terminie określonym w art. 238 ust. 1 ustawy o finansach publicznych Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy oraz  Radzie Miejskiej w Pakości za pośrednictwem Przewodniczącego Rady.
 
§ 2. Projekt uchwały budżetowej opracowany jest przy zachowaniu następującej szczegółowości:
1. Plan dochodów budżetowych w pełnej klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z wyszczególnieniem dochodów bieżących (własne, dotacje, subwencje, środki wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy) oraz dochody majątkowe (własne, dotacje, środki wymienione w art. 5 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy),
2. Plan wydatków budżetowych w pełnej klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z wyszczególnieniem wydatków bieżących, w tym dotyczących jednostek budżetowych, wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, wydatków statutowych jednostek budżetowych, dotacji, świadczeń na rzecz osób fizycznych, wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej  z realizacją zadań gminy, wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, obsługę długu gminy, wydatków majątkowych w tym na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, w części związanej z realizacją zadań gminy, na zakup i objęcie akcji i udziałów, wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,
3. Plan przychodów i rozchodów wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf),
4. Plan wydatków na inwestycje wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział) i wg realizowanych zadań,
5. Plan dochodów i wydatków związanych z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska,
6. Plan dochodów i wydatków z tytułu gospodarowania odpadami komunalnym,
7. Plan wydatków realizowanych w ramach środków funduszu sołeckiego, w przypadku podjęcia uchwały o utworzenia tego funduszu,
8. Plan dochodów i wydatków, wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf), realizowanych zadań zleconych,
9. Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej;
10. Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych na podstawie umów lub porozumień zawieranych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
11. Plan dochodów związanych z realizacją zadań zleconych gminie i odprowadzanych    do budżetu państwa.
 
§ 3. Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne  planowanych dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów.
1. Uzasadnienie faktyczne winno zawierać:
1) ocenę sytuacji budżetu, stanu zadłużenia, uzyskanej nadwyżki, o której mowa w art. 242 ust. 1 ustawy o finansach publicznych;
2) przewidywane wykonanie budżetu gminy za rok poprzedzający rok budżetowy;
3) podstawowe wielkości projektu budżetu:
a) dochody:
- dochody własne,
- dotacje,
- subwencje,
- podział dochodów na: bieżące i majątkowe
z omówieniem w układzie rodzajowym planowanych dochodów z podaniem podstawy prawnej, sposobu kalkulacji, powiązania z uchwałami w sprawie przyjętych stawek podatkowych, decyzjami, umowami, informacją od Ministra Finansów w sprawie wysokości subwencji, udziałów gminy  w dochodach stanowiących dochodów budżetu państwa,
b) wydatki:
- informacje o wydatkach z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe -założona kwota, dynamika, struktura,
- zasady kalkulacji,
- strukturę działową planowanych wydatków i dynamikę za rok poprzedzający rok budżetowy,
- obsługa długu publicznego,
- informacje o przyjętych zadaniach do sfinansowania ze środków publicznych z opisem zakresu rzeczowego przewidywanego do realizacji wg poszczególnych działów w ujęciu chronologicznym,
2. W uzasadnieniu prawnym uchwały budżetowej należy wyjaśnić treść przepisów prawnych wskazanych w podstawie prawnej projektu uchwały budżetowej.
3. W przypadku uchwał zmieniających budżet uzasadnienie winno zawierać opis przyczyn zmienianych wielkości w zakresie wielkości stanowiących budżet (dochody, wydatki, przychody, rozchody).
 
§ 4. Materiały informacyjne winny zawierać dane przedstawione w formie tabel, bądź opisu w zakresie:
1. Nadwyżki budżetowej za rok budżetowy, rok poprzedzający rok budżetowy, wg art. 242 ustawy o finansach publicznych;
2. Wolnych środków przewidywanych na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy;
3. Relacji kosztów obsługi długu do dochodów budżetowych, wg art. 243 ustawy o finansach publicznych;
4. Przewidywanych dochodów do zrealizowania w roku poprzedzającym rok budżetowy w zakresie sprzedaży mienia, przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, czynszów, dzierżaw i innych dochodów z mienia. Informacja ta winna oprócz dochodów zawierać planowane wydatki związane  z pozyskiwanymi dochodami;
5. Przewidywanych należności budżetowych na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy;
6. Przewidywanych zobowiązań na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy.
 
§ 5. Przewodniczący Rady po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej przekazuje go niezwłocznie komisjom Rady Miejskiej.
 
§ 6. Komisje Rady Miejskiej w terminie nie dłuższym niż 21 dni po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej na posiedzeniach, wyrażają w formie pisemnej opinie do projektu.
 
§ 7. Opinie, o których mowa w § 6, są podstawą do sformułowania ostatecznej opinii o projekcie budżetu i winny być niezwłocznie przedstawione na piśmie Komisji Budżetu i Finansów.
 
§ 8. Komisja Budżetu i Finansów przedstawia ostateczną opinię o projekcie uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz Burmistrzowi, w terminie nie dłuższym niż 7 dni po zapoznaniu się z  treścią opinii, o których mowa w § 6.
 
§ 9. W przypadku złożenia, przez komisje opiniujące projekt uchwały budżetowej, wniosków dotyczących wprowadzenia nowych wydatków, bądź zwiększenia kwot wydatków zapisanych w projekcie, zobowiązane są wskazać źródło ich finansowania.

§ 10. Głosowanie nad poprawkami jak i nad ostatecznym kształtem uchwały budżetowej jest jawne i odbywa się zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady Miejskiej.
 
§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.

§ 12. Traci moc uchwała Nr XXIII/299/2010 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 23 września 2010r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość.
 
§ 13. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Pakości
Jerzy Joachimiak

 
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2013r. poz. 938 i 1646, z 2014r. poz. 379,  911,  1146,  1626 i  1877, z 2015r. poz. 238, 1045, 1117, 1130,  1189, 1190, 1269, 1358, 1513,  1854, 1890 oraz z 2016r. poz.195 i 1257.


 
UZASADNIENIE
do uchwały Nr XV/155/2016
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 14 września 2016r.

w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość
 
Podstawę prawną do określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej stanowi art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2010 r. o finansach publicznych (Dz. U.  z 2013r. poz.885 z późn. zm.). Zgodnie z ww. przepisem uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności:
 - wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
 - terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego;
 - wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej.
 
Mając powyższe na uwadze podjęcie uchwały jest w pełni uzasadnione.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (26 września 2016, 09:54:00)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 278