Zarządzenie nr 303/10 BURMISTRZA PAKOŚCIz dnia 12 maja 2010w sprawie zasad sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Pakość za 2009 rok

Zarządzenie nr 303/10
BURMISTRZA PAKOŚCI
z dnia 12 maja 2010


w sprawie zasad sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Pakość za 2009 rok

Na podstawie § 15 ust.1 pkt 4, § 16 oraz § 17 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn.zm.[1]), art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.[2]) w związku z rozdziałem 6 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.[3]) zarządzam, co następuje:

§ 1. 1. Konsolidacja jest to łączenie sprawozdań finansowych jednostek tworzących grupę kapitałową przez sumowanie odpowiednich pozycji sprawozdań finansowych jednostki dominującej i jednostek zależnych, z uwzględnieniem niezbędnych wyłączeń i korekt.
 
2. Jednostka dominująca jest to jednostka będąca spółką handlową lub przedsiębiorstwem państwowym, sprawująca kontrolę nad inną jednostką.
 
3. Jednostka zależna jest to jednostka będąca spółką handlową lub podmiotem  utworzonym i działającym zgodnie z przepisami obcego prawa handlowego, kontrolowana przez jednostkę dominującą.
 
4. Dniem bilansowym jest ostatni dzień roku kalendarzowego.
 
5. Jednostką dominującą jest Gmina Pakość.
 
6. Jednostkami zależnymi nadzorowanymi przez jednostkę dominującą, które podlegają konsolidacji, są:

a)      Urząd Miejski w Pakości,
b)      Szkoła Podstawowa w Pakości,
c)      Gimnazjum w Pakości,
d)      Przedszkole Miejskie w Pakości,
e)      Zespół Placówek Oświatowych w Kościelcu,
f)       Ośrodek Pomocy Społecznej w Pakości,
g)      Ośrodek Kultury i Turystyki w Pakości,
h)      Biblioteka w Pakości,
i)        Przedsiębiorstwo Usług Gminnych Sp. z o.o. w Pakości.
 
7. Dokumentację konsolidacyjną stanowią:

a)      bilans z wykonania budżetu Gminy Pakość za 2009r.,
b)      bilanse jednostek zależnych, wymienionych w pkt 6 ppkt od a) do i),
c)      zestawienie, na którym nastąpi sumowanie danych bilansu z wykonania budżetu, bilansów jednostek zależnych, instytucji kultury oraz spółki, zgodnie z załącznikiem Nr 1,
d)      arkusz dotyczący wyłączeń z tytułu wzajemnych należności i zobowiązań występujących między jednostkami objętymi konsolidacją, zgodnie z załącznikiem Nr 2,
e)      arkusz dotyczący wyłączeń występujących w poszczególnych jednostkach tych samych składników aktywów, zgodnie z załącznikiem Nr 3,
f)       arkusz dotyczący wyłączeń funduszy i udziałów, zgodnie z załącznikiem Nr 4,
g)      skonsolidowany bilans Gminy Pakość za 2009 rok, zgodnie ze wzorem bilansu stanowiącego załącznik Nr 7 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn.zm.).
 
§ 2.  1. Konsolidacją są objęte bilanse jednostek budżetowych, instytucji kultury, spółki z o.o.,
w której Gmina Pakość posiada 100% udziałów oraz bilans z wykonania budżetu Gminy Pakość.

2. Konsolidacją nie obejmuje się jednostek zależnych, w których jednostka dominująca  posiada nie więcej niż 20% akcji/udziałów.
 
3. Konsolidację należy przeprowadzić metodą pełną, która polega na sumowaniu, w pełnej wartości, poszczególnych pozycji odpowiednich sprawozdań finansowych jednostki dominującej i jednostek zależnych. W celu wyeliminowania skutków finansowych wzajemnych zdarzeń gospodarczych należy dokonać korekt i wyłączeń.
 
4. W procesie konsolidacji wyłączeniu podlegają:

a)      wartość udziałów jednostki dominującej wniesionych do jednostki zależnej,
b)      kwota dywidendy, przekazana przez jednostkę zależną jednostce dominującej,
c)      wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze wszystkich jednostek objętych konsolidacją.
 
§ 3. Dokumentacja konsolidacji podlega ochronie i przechowywaniu w siedzibie Urzędu Miejskiego w Pakości według ogólnych zasad zawartych w przepisach rozdziału 8 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009r. Nr 152 poz. 1223 z późn.zm.).
 
§ 4. W zakresie nieuregulowanym niniejszym zarządzeniem mają zastosowanie odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009r. Nr 152 poz. 1223 z późn.zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn. zm.).
 
§ 5. 1. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego jest sporządzany w złotych  i groszach i przekazywany do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji.

2. Bilans skonsolidowany podpisuje Burmistrz Pakości oraz Skarbnik Gminy.
 
§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do sporządzenia bilansu skonsolidowanego za 2009 rok.

Załącznik nr 1 (183kB) pdf
Załącznik nr 2 (148kB) pdf
Załącznik nr 3 (176kB) pdf
Załącznik nr 4 (149kB) pdf

[1] Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz.U. z 2008r. Nr 72, poz. 422.
[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568,  z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457,  z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327 i Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr  180,  poz. 1111 i nr 223, poz.1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420, Nr 157 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146.
[3] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2009r. Nr 157, poz. 1241 oraz w 2010r. Nr 47, poz. 278.


 
UZASADNIENIE
do Zarządzenia Nr 303/10
Burmistrza Pakości
z dnia 12 maja 2010r.

w sprawie zasad sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Pakość za 2009 rok  
 
W związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn.zm.) Gmina Pakość jako jednostka dominująca ma obowiązek sporządzić bilans skonsolidowany, który jest sumą bilansu jednostki dominującej, bilansów jednostek organizacyjnych oraz zależnych. Skonsolidowany bilans Gminy przekazywany jest do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji. Podjęcie przedmiotowego zarządzenia ma na celu określenie zasad, zgodnie z którymi dokonywana będzie konsolidacja sprawozdań finansowych.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (31 maja 2010, 10:26:05)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2149