Uchwała nr VI/40/2011Rady Miejskiej w Pakościz dnia 12 maja 2011w sprawie zasad udzielania dotacji na dofinansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposobu jej rozliczaniaNa postawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.1) ) i art. 403 ust.5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.2) )

Uchwała nr VI/40/2011
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 12 maja 2011


w sprawie zasad udzielania dotacji na dofinansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz trybu postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposobu jej rozliczania

Na postawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.1) ) i art. 403 ust.5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.2) )


uchwala się, co następuje:

§ 1. Dofinansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej jest możliwe poprzez udzielanie z budżetu Gminy Pakość dotacji celowych, w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), na dofinansowanie kosztów inwestycji:
  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    a) osób fizycznych,
    b) wspólnot mieszkaniowych,
    c) osób prawnych,
    d) przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi, na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa oraz w niniejszej uchwale.
§ 2. W przypadku, gdy dotacja stanowi pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, o której mowa w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.), jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej, a w szczególności do jej udzielenia stosuje się przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379.5 z 28.12.2006r.), Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007r w sprawie zastosowania art 87 i 88 Traktatu WE do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE L 337/2007) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniające rozporządzenie (WE) Nr 1860/2004 (Dz. Urz. UE L Nr 193 z 25.07.2007r.)

§ 3. Dofinansowanie odbywa się w formie refundacji w części poniesionych na terenie Gminy Pakość kosztów inwestycji związanych z realizacją zadań określonych w art.403 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.), wymienionych w § 4 ust.2.

§ 4. 1. Środki pieniężne przeznaczone na dotacje określone są na dany rok w uchwale budżetowej, a do czasu jej uchwalenia - w projekcie uchwały budżetowej.
2. Podmioty wymienione w § 1 mogą uzyskać dotację celową wyłącznie na dofinansowanie kosztów:
  1. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Pakość poniesionych przez podmioty wytwarzające ścieki bytowo – gospodarcze pochodzące z gospodarstwa domowego lub wspólnot mieszkaniowych;
  2. budowy zbiorników bezodpływowych ścieków na terenie gminy Pakość poniesionych przez podmioty wytwarzające ścieki bytowo – gospodarcze pochodzące z gospodarstwa domowego lub wspólnot mieszkaniowych;
  3. utylizacji i transportu zdemontowanych na terenie Gminy Pakość wyrobów zawierających azbest.
§ 5. Wysokość dofinansowania, które udzielane jest jednorazowo wynosi odpowiednio:
  1. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków: do 50 % wartości zadania, nie więcej jednak niż 2.000,00 zł na gospodarstwo domowe;
  2. budowy zbiorników bezodpływowych ścieków: do 50 % wartości zadania, nie więcej jednak niż 2.000,00 zł na gospodarstwo domowe;
  3. do utylizacji i transportu zdemontowanych wyrobów zawierających azbest: 80% powierzchni obiektu, z której zdemontowano ww. wyroby, zgłoszonego we wniosku, nie więcej jednak niż 3.000,00 zł.
§ 6. W przypadku wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na dany cel w budżecie Gminy w danym roku, dofinansowanie może być realizowane w pierwszej kolejności w następnym roku kalendarzowym, w przypadku posiadania środków na ten cel.

§ 7. 1. Dofinansowaniu podlega zakup i montaż urządzeń przydomowej oczyszczalni ścieków, zakup i montaż zbiornika bezodpływowego, bądź transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest.
2. Nie podlegają dofinansowaniu:

a) koszty konserwacji urządzeń;
b) zadania zakończone przed 2010 rokiem;
c) zadania, których realizacja nie gwarantuje uzyskania trwałego efektu ekologicznego,
d) wykup terenów, wypłata odszkodowań oraz ubezpieczeń, nadzór inwestorski i zastępstwo inwestycyjne;
e) pokrycie kosztów ponoszonych z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska;
f) dokumentacja projektowa;
g) demontaż wyrobów zawierających azbest.

§ 8. Dofinansowanie udzielane jest posiadaczom nieruchomości, tj.: właścicielom, współwłaścicielom, użytkownikom wieczystym, którzy:
  1. wybudowali przydomową oczyszczalnię ścieków przy zachowaniu poniższych warunków:
    a) nieruchomość leży poza terenem objętym planami budowy kanalizacji do roku 2013 ujętymi w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta i Gminy Pakość na lata 2007-2013;
    b) nieruchomość leży poza terenem objętym projektem planu aglomeracji;
    c) brak możliwości podłączenia do kanalizacji sanitarnej lub podłączenie to jest technicznie bądź ekonomicznie nieuzasadnione;
    d) budowa i eksploatacja spełnia wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. Nr 137, poz. 984), z zastrzeżeniem § 9.
  2. wybudowali zbiornik bezodpływowy przy zachowaniu poniższych warunków:
    a) brak było możliwości podłączenia do istniejącej kanalizacji sanitarnej lub podłączenie to jest technicznie bądź ekonomicznie nieuzasadnione;
    b) warunki gruntowe uniemożliwiają budowę przydomowej oczyszczalni ścieków;
    c) zbiornik bezodpływowy spełnia wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);
  3. usunęli wyroby zawierające azbest i poddali je utylizacji po spełnieniu następujących warunków:
    a) złożyli informację o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. Nr 192, poz. 1876) w Urzędzie Miejskim w Pakości przynajmniej w roku poprzedzającym usunięcie azbestu wraz z oceną stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004r w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649),
    b) złożyli informację o wyrobach zawierających azbest, których wykorzystywanie zostało zakończone zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. Nr 192, poz. 1876).
§ 9. Jeżeli nieruchomość znajduje się we współwłasności wymagana jest zgoda wszystkich współwłaścicieli na realizację zadania oraz wyrażenie zgody na wypłacenie dofinansowania współwłaścicielom ponoszącym koszty budowy. Dofinansowanie udzielane jest proporcjonalnie do poniesionych kosztów.

§ 10. 1. Wniosek o przyznanie dotacji celowej powinien zawierać w szczególności:
  1. oznaczenie podmiotu ubiegającego się o dotacje celową, w tym:
    a) imię, nazwisko albo nazwę,
    b) adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby,
    c) numer identyfikacji podatkowej (NIP),
    d) formę prawną,
  2. określenie zadania będącego przedmiotem dotacji celowej, w tym:
    a) nazwę i szczegółowy zakres rzeczowy inwestycji,
    b) termin jej realizacji,
    c) miejsce realizacji inwestycji,
    d) kalkulacje całkowitych kosztów realizacji inwestycji,
    e) wysokość oczekiwanej dotacji celowej z budżetu Gminy z określeniem jej przeznaczenia; w przypadku dotacji na część inwestycji, podział na zadania cząstkowe z wyszczególnieniem zadań dofinansowanych z budżetu Gminy.
    f) informację o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację inwestycji z innych źródeł,
    g) uzasadnienie dotyczące;
    • znaczenia inwestycji dla realizowanych przez Gminę Pakość celów publicznych,
    • celowości i efektywności wykorzystania środków publicznych;
    • poprzednich przedsięwzięć danego podmiotu, zwłaszcza uzyskanych efektów, spełnienia celów, rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia otrzymanych na ten cel środków publicznych.
2. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do uchwały.

3. W przypadku, gdy dotacja stanowi pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, o której mowa w § 2, do wniosku należy załączyć informacje dotyczące wnioskodawcy:
a) nazwę i szczegółowy zakres rzeczowy inwestycji,
b) termin jej realizacji,
c) informacje określone w ust.4.

4. Informacje, o których mowa w ust.2 przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, którego wzór określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010r., Nr 53, poz. 311), z tym zastrzeżeniem, iż w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie informacje te przekazuje się na formularzu, którego wzór określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie (Dz.U. Nr 121, poz. 810).

5. Wnioskodawca ubiegający się o pomoc de minimis na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2 06r.) zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy, wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

6. Wnioskodawca ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie na podstawie
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. UE L 337 z 21.12.2007r.) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007r. W sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis ramach zasady de minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 (Dz. Urz. UE L 193 z 25.07.2007r.) zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy, wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie jakie otrzymał w ciągu danego roku podatkowego oraz dwóch poprzedzających lat podatkowych lub pomocy de minimis w rybołówstwie jakie trzymał w okresie trzech lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

7. Wnioskodawca ubiegający się o pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie zobowiązany jest do przedstawienia we wniosku o udzielenie pomocy wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o niedotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.

§ 11. 1. Do wniosku należy załączyć załączniki wyszczególnione we wzorze wniosku stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały.

2. W przypadku doręczenia kserokopii dokumentów należy przedłożyć oryginały w celu uwierzytelnienia.

3. Wniosek nieuzupełniony nie będzie rozpatrywany.

4. Burmistrz Pakości może uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia w ustalonym terminie dodatkowych informacji i wyjaśnień lub dokumentów.

§ 12. Wniosek o przyznanie dofinansowania rozpatruje Burmistrz Pakości biorąc pod uwagę następujące kryteria:
  1. spełnienie warunków formalnych wniosku,
  2. znaczenie inwestycji dla realizowanych przez Gminę Pakość celów publicznych;
  3. kwotę oczekiwanej dotacji;
  4. celowość i efektywność wykorzystania środków publicznych;
  5. analizę i ocenę poprzednich przedsięwzięć danego podmiotu, zwłaszcza uzyskanych efektów, spełnienia celów, rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia otrzymanych na ten cel środków publicznych.
§ 13. Decyzję o przyznaniu dofinansowania podejmuje Burmistrz Pakości po zasięgnięciu opinii Skarbnika Gminy oraz Kierownika Referatu Komunalno-Inwestycyjnego, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, po wcześniejszej weryfikacji wniosku przez pracownika merytorycznego, uwzględniając w szczególności:
  1. zgodność zadania z regulaminem dofinansowania;
  2. kompletność załączników potwierdzających prawidłowe wykonanie zadania;
  3. wysokość środków budżetu gminy przeznaczonych na realizację zadania;
  4. kolejność złożenia wniosków.
§ 14. 1. Udzielenie dotacji celowej następuje na podstawie umowy.
2. W przypadku, gdy przepisy szczególne nie stanowią inaczej, umowa w sprawie udzielenia dotacji celowej powinna określać w szczególności:
  1. szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;
  2. wysokość udzielonej dotacji;
  3. termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;
  4. termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;
  5. termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania,
6) tryb kontroli wykonania zadania-w ciągu 5 lat od dnia przekazania środków.

§ 15. 1. Podmiot dotowany zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i zawartą umową, w sposób umożliwiający przeprowadzenie przez Dotującego kontroli wykorzystania dotacji pod względem rzeczowym i finansowym.

2. Burmistrz Pakości sprawuje kontrolę poprzez osoby lub podmioty przez niego upoważnione.

3. Osoby i podmioty upoważnione do kontroli są uprawnione do kontrolowania sposobu wykorzystania dotacji, w szczególności poprzez:
  1. żądanie złożenia wyjaśnień, dokumentów i sprawozdań,
  2. sprawdzenia sposobu wykonania inwestycji.
§ 16. 1. W celu zapewnienia jawności postępowania o udzieleniu dotacji celowej i jej rozliczeniu Burmistrz Pakości zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej:
  1. informacje o każdorazowej możliwości ubiegania się o przyznanie dotacji na realizację inwestycji określonych w § 1,
  2. informację o przyznanych kwotach dotacji celowych i podmiotach, które ją otrzymały;
  3. roczną informację zbiorczą o rozliczonych dotacjach celowych.
2. Uchwały i informacje, o których mowa w ust. 1, zamieszcza się na okres 1 miesiąca.

§ 17. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.

§ 18. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący Rady
Miejskiej

Tadeusz Grupa

Załącznik nr 1 (80kB) pdf

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz.1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 47, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, 2010r. Nr 28, poz.
142 i poz.146 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011r. Nr 21, poz. 113.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2008r. Nr 111 poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505, z 2009r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804, Nr 152, poz. 1018 i poz. 1019, Nr 182, poz. 1228, Nr 229, poz. 1498 i Nr 249, poz. 1657.

Uzasadnienie
do uchwały nr VI/40/2011 Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 12 maja 2011 r.


w sprawie zasad udzielania dotacji na dofinansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz trybu postępowania w sprawach udzielania dotacji i sposobu jej rozliczania.

Zachęcając mieszkańców Gminy do stosowania rozwiązań proekologicznych, które często wiążą się z większymi kosztami Rada Miejska umożliwia przyznawanie dotacji. Zakres zadań podlegających dofinansowaniu musi być zgodny z wymogami art. 403ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r -Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2008r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) Uporządkowanie trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu rozliczania oraz kontroli zadania przygotowano przedmiotową uchwałę.
W związku z szerokim wachlarzem zadań, które mogą być dofinansowane, dane zadania muszą być przyjęte w Budżecie Gminy z określeniem wysokości środków w bieżącym roku. Zgodnie z art. 403 ust.4 i ust. 5 ustawy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w art.403 ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:
  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    a) osób fizycznych,
    b) wspólnot mieszkaniowych,
    c) osób prawnych,
    d) przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały. Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r., Nr 59, poz. 404 z późn. zm.) projekt uchwały został uzgodniony przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.W związku z powyższym pojęcie przedmiotowej uchwały uznać należy za uzasadnione.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (23 maja 2011, 11:07:26)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1461