Uchwała nr XXIV/234/2021RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 20 maja 2021w sprawie rozpatrzenia skargi na zachowanie radnego Rady Miejskiej w Pakości Na podstawie art. 240 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 2561)

Uchwała nr XXIV/234/2021
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 20 maja 2021


w sprawie rozpatrzenia skargi na zachowanie radnego Rady Miejskiej w Pakości

Na podstawie art. 240 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 2561)


uchwala się, co następuje:

§ 1. Po zbadaniu skargi opatrzonej datą 24 lutego 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.) wniesionej przez mieszkańców miejscowości Jankowo i Ludwiniec gm. Pakość, dotyczącej niewłaściwego zachowania radnego Rady Miejskiej w Pakości Pana Radosława Siekierki - uznaje się, że jej rozpatrzenie nie należy do właściwości Rady Miejskiej w Pakości, z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym integralną część do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Pakości zobowiązując go do poinformowania Skarżących o sposobie załatwienia skargi.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Siembab

1 Zmiany tekstu jednolitego wyżej wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 695 i poz. 1298 oraz z 2021 r. poz. 54 i poz. 187.


UZASADNIENIE
1. Przedmiot regulacji:
Uchwała dotyczy rozpatrzenia skargi na niewłaściwe zachowanie radnego Rady Miejskiej w Pakości.
2. Omówienie podstawy prawnej:
Podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi przepis art. 240 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256), zgodnie z którym gdy skarga dotyczy sprawy, która nie podlega rozpatrzeniu według przepisów kodeksu, albo nie należy do właściwości organów administracji publicznej, przepisy art. 233-239 stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem, że w miejsce pozostałych przepisów kodeksu stosuje się przepisy postępowania właściwego dla danej sprawy. Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Podjęcie niniejszej uchwały nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
W dniu 18 marca 2021 r. do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Pakości wpłynęła skarga mieszkańców miejscowości Jankowo i Ludwiniec gm. Pakość, opatrzona datą 24 lutego 2021 r. dotycząca niewłaściwego zachowania radnego Pana Radosława Siekierki wobec swojej rodziny. Zgodnie z obowiązującą w tym zakresie procedurą Przewodniczący Rady Miejskiej skierował skargę do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Komisja na posiedzeniu w dniu 14 kwietnia 2021 r. dokonała analizy treści skargi i zasięgnęła opinii prawnej w kwestii czy Rada Miejska jest organem właściwym do rozpatrzenia przedmiotowej skargi. Zgodnie z treścią art. 227 K.p.a. przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przepisy obowiązującego prawa dotyczące postępowania skargowego uregulowane Kodeksem postępowania administracyjnego nie wskazują rady gminy jako organu właściwego do rozpatrzenia skargi na sposób wykonywania mandatu radnego oraz jego zachowań dotyczących sfery życia prywatnego. W myśl art. 23 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców. Należy podkreślić, że w obowiązującym porządku prawnym sprawowanie przez radnego mandatu nie może być w żaden sposób ograniczone, tak przez wyborców jak i samą radę. Radny bowiem reprezentuje wspólnotę samorządową na zasadzie wolnego mandatu w ramach konstytucyjnie chronionej wolności sumienia (art. 53 ust. 1 Konstytucji RP). Także w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, brak jest przepisu, który zezwalałby na ograniczenie swobody radnego w wykonywaniu przez niego mandatu. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w orzeczeniach wojewódzkich sądów administracyjnych. Między innymi WSA w Łodzi w wyroku z dnia 19 września 2014 r. sygn. akt III SA/Łd 676/14 stwierdził, iż rada gminy nie jest uprawniona do podejmowania uchwały, której przedmiotem jest ocena działalności samorządowej radnego, gdyż w ten sposób wpływa na jego swobodę w wykonywaniu mandatu. W szczególności nie wolno radzie stosować wobec radnego żadnych środków dyscyplinujących. W związku z powyższym, uwzględniając istniejący stan prawny analizowanej sprawy stwierdzić należy, iż Rada Miejska w Pakości nie jest organem właściwym do rozstrzygania w przedmiocie skargi na zachowanie osoby wchodzącej w skład tego organu kolegialnego. Oznacza to, że oceny działalności radnego dokonać mogą wyłącznie wyborcy i to tylko wtedy, gdy radny będzie ubiegał się o mandat w kolejnej kadencji.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (27 maja 2021, 10:09:09)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 148