Uchwała nr XXIII/226/2021RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 25 marca 2021w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej poparcia Rządu Tymczasowego Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu KonstytucyjnegoNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.[1]) oraz art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 870)

Uchwała nr XXIII/226/2021
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 25 marca 2021


w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej poparcia Rządu Tymczasowego Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.[1]) oraz art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 870)


uchwala się, co następuje:
 
§ 1. Rada Miejska w Pakości po rozpatrzeniu petycji z dnia 2 marca 2021 roku, dotyczącej poparcia Rządu Tymczasowego Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego i zapoznaniu się z aktami sprawy, których petycja dotyczy oraz uwzględniając stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji postanawia uznać petycję za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym integralną część do niniejszej uchwały.
                
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Pakości zobowiązując go do poinformowania wnoszącego petycję o sposobie jej załatwienia.
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
Przewodniczący Rady Miejskiej  
Michał Siembab

 
[1] Zmiany tekstu jednolitego zostały ogłoszone w Dz.U. z 2020 r. poz.1378.  
   
 
 
Uzasadnienie  
1. Przedmiot regulacji:
Uchwała dotyczy rozpatrzenia petycji dotyczącej poparcia Rządu Tymczasowego Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego.  
2. Omówienie podstawy prawnej:
Podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi przepis art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870), zgodnie z którym petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ.
Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Podjęcie niniejszej uchwały nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
W dniu 2 marca 2021 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej wpłynęła do tut. urzędu petycja, dotycząca poparcia Rządu Tymczasowego Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego. Wnioskodawca oczekuje deklaracji, iż w przypadku braku rządu i Prezydenta zostanie umocowany warunkowo i chwilowo, jako organ sterujący państwem polskim i jako organ reprezentujący naród Polski na zewnątrz, Tymczasowa Rada Stanu Narodu Polskiego Społeczny Komitet Konstytucyjny, który w trybie pilnym wskaże i powoła osoby do chwilowego objęcia zarządzaniem najważniejszych resortów państwa, do momentu przeprowadzenia demokratycznych wyborów i wyłonienia rządu demokratycznego z prezydentem na czele.
Przedmiotowa petycja została skierowana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w celu jej rozpatrzenia. Komisja na posiedzeniu w dniu 10 marca 2021 r. zapoznała się z postulatami zawartymi w niniejszej petycji. W ocenie Komisji petycja nie powinna zostać uwzględniona, gdyż rada gminy, jako organ jednostki samorządu terytorialnego nie jest uprawniony do podejmowania decyzji w tym zakresie. Rada Miejska w Pakości nie podejmie się oceny poczynań rządu ani stanu krajowej gospodarki. 
Wobec powyższego Rada Miejska w Pakości biorąc pod uwagę opinię Komisji Skarg Wniosków i Petycji postanawia uznać petycję za bezzasadną dotyczącą poparcia Rządu Tymczasowego Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 14 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Kompetencje do podejmowania uchwał przez organ stanowiący wynikać muszą wprost z przepisów prawa.
Zgodnie z art. 13 ustawy o petycjach podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi. 
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (12 kwietnia 2021, 08:06:17)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 102