Uchwała nr IX/86/2019RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 26 września 2019w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie kierownika i pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pakości Na podstawie art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.[1])

Uchwała nr IX/86/2019
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 26 września 2019


w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie kierownika i pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pakości

Na podstawie art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.[1])


uchwala się, co następuje:
 
§ 1. Uznać skargę z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu) na działanie kierownika i pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pakości za bezzasadną.
 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Pakości zobowiązując go do poinformowania Skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Siembab

 
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z  2019 r.  poz. 60, 730 i 1133.
 
 
 
UZASADNIENIE
do uchwały nr IX/86/2019
Rady Miejskiej  w Pakości
z dnia 26 września 2019 r.
 
w sprawie rozpatrzenia skargi na kierownika i pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pakości
 
W związku ze złożoną skargą na kierownika i pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pakości, przekazaną do tut. urzędu, zgodnie z właściwością przez Wydział Polityki Społecznej Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy pismem WPS.III.9421.2.73.2019.EP z dnia 2 lipca 2019 r., Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Pakości podjęła czynności wyjaśniające. W obecności skarżących i kierownika ośrodka p. Katarzyny Kurowskiej, Komisja zasięgnęła informacji na temat zaistniałej sytuacji.
W opinii osób Skarżących, ich rodzina jest kontrolowana i pouczana, wręcz dręczona  przez pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pakości, co w znacznej mierze utrudnia codzienne życie ich rodziny, a nie stanowi wsparcia.
W trakcie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Komisja ustaliła, iż ww. rodzina nie korzystała ze wsparcia finansowego ośrodka pomocy. W dniu 18 listopada 2018 r. do Ośrodka Pomocy Społecznej wpłynęło pismo od matki małoletnich dzieci (10 i 8 lat), obecnie wychowywanych przez ojca i jego żonę, dotyczące zaniedbań opiekuńczo-wychowawczych ich wspólnych dzieci. W wyniku otrzymanego zgłoszenia pracownicy socjalni podjęli działania polegające na wizytacji środowiska i uzyskaniu podstawowych informacji na temat funkcjonowania rodziny. Skarżący odnieśli się do zarzutów stawianych przez matkę dzieci tłumacząc, że z uwagi na toczące się postępowanie sądowe wyraża ona fałszywe opinie na ich temat, nastawia i buntuje dzieci, które stwarzają problemy wychowawcze, przeciwko ojcu. W celu dalszego rozpoznania środowiska zebrano informacje od wychowawców szkolnych dzieci, pedagoga szkolnego oraz pedagogów ze świetlicy środowiskowej „Słoneczko”, do której uczęszczały dzieci po zajęciach lekcyjnych w szkole. Uzyskane informacje potwierdziły, że w rodzinie może dochodzić do zaniedbań opiekuńczo-wychowawczych, w domu brakuje ciepła rodzinnego a dzieci mają niezaspokojone potrzeby bezpieczeństwa i miłości. Często w tych opiniach pojawiały się problemy niezaspokojenia poczucia głodu u dzieci, zaniedbań higieny, ubioru nieadekwatnego do pory roku oraz długiego przebywania poza domem w miejscach zapewniających im opiekę (świetlica szkolna, świetlica środowiskowa „Słoneczko” do godz. 17.00). Z notatek pracownika socjalnego i funkcjonariusza policji wynika, że w stosunku do małoletnich ojciec i jego żona stosują rozbudowany system kar, nakazów i obowiązków, zdaniem rodziców dostosowanych do ich wieku i stanu emocjonalnego. W pokojach dzieci trudno było zauważyć zabawki, natomiast widoczny był arkusz zamocowany na ścianie, na którym zapisano kilkadziesiąt zasad obowiązujących w domu. Mając na względzie dobro dzieci pracownicy socjalni ośrodka przeprowadzili wiele rozmów z ojcem dziecka i jego żoną, dotyczących zweryfikowania ich metod wychowawczych, sugerując pewne rozwiązania, które ich zdaniem mogłyby pomóc dzieciom. W ich wyniku chłopiec został objęty pomocą w formie specjalistycznych usług opiekuńczych, ze ściany zdjęta została lista obowiązków dzieci. Pracownicy świetlicy również zauważyli pozytywne zmiany w formie opieki nad dziećmi i ich zachowaniu.
Dnia 23 maja 2019 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Pakości został powiadomiony przez Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Pakości o podejrzeniu stosowania przemocy wobec małoletnich dzieci. Jak wynikało z pisma, dzieci zostały przez opiekunów wyrzucone z domu na skutek zastosowanej wobec nich kary i przebywały we wczesnych godzinach wieczornych na dworze, moknąc w deszczu. Będący świadkami zdarzenia sąsiedzi wezwali Policję. Mając na uwadze wcześniejsze doniesienia Zespół Interdyscyplinarny pismem z dnia 28 maja 2019 r. zawiadomił Prokuraturę Rejonową w Inowrocławiu o możliwości popełnienia przestępstwa. Ponadto Ośrodek Pomocy Społecznej w Pakości zwrócił się do Sądu Rodzinnego z prośbą o wgląd w sytuację rodzinną Skarżących. W dniu 18 lipca 2019 r. Komisariat Policji w Pakości poinformował Ośrodek Pomocy, że w sprawie psychicznego i fizycznego znęcania się nad dziećmi zostało już wszczęte dochodzenie z anonimowego zgłoszenia. Zawiadomienie złożone przez OPS w Pakości decyzją Prokuratury Rejonowej zostało włączone do akt sprawy, toczonego już postępowania. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, osoby, które z związku z wykonywanie obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy w rodzinie, niezwłocznie zawiadamiają  Policję lub prokuratora. Zdaniem Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Pakości zaniechanie tego obowiązku byłoby naruszeniem obowiązujących przepisów prawa. W żaden sposób nie zostały przekroczone kompetencje pracowników socjalnych. 
Kierownik OPS odniosła się również do postawionego przez Skarżących zarzutu, że pracownicy socjalni dopuścili się nieprofesjonalnego podejścia do ich rodziny oraz  nieobiektywnej oceny sytuacji. W opinii kierownika pracownicy socjalni ośrodka to osoby o wysokich zasadach moralnych, nigdy nie przekraczają swoich kompetencji, przestrzegają standardów obowiązujących w tym zawodzie. Sugestie o przeprowadzeniu dodatkowych badań dzieciom wynikały z troski o ich dobro, i były podyktowane doświadczeniem zawodowym i życiowym pracowników. Ponadto należy zauważyć, że ocena postępowania pracowników socjalnych należy do kierownika jednostki i nie może być przedmiotem postępowania Komisji.
Uwaga skierowana pod adresem kierownika ośrodka jest nieuzasadniona, z uwagi na jego nieobecność spowodowaną długotrwałą choroba, w okresie od 10 września 2018 r. do 18 marca 2019 r., i brakiem możliwości kontaktu ze Skarżącymi.
W świetle przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Komisja Skarg Wniosków i Petycji stwierdziła, że ze strony kierownictwa i pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pakości podjęte zostały działania wynikające z troski o dobro i bezpieczeństwo dzieci. Pracownicy socjalni monitorujący środowisko zainteresowanych osób wykonywali swoje obowiązki służbowe na podstawie ustawy o pomocy społecznej. Zebrane przez Komisję ustalenia potwierdzone są dokumentacją prowadzoną przez pracowników ośrodka, szkoły oraz Komisariat Policji w Pakości.
W związku z powyższym Komisja Skarg Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Pakości proponuje uznać za bezzasadną rozpatrywaną skargę na kierownika i pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pakości.
Podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi przepis art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r.  poz. 2096 z późn. zm.) zgodnie z którym rada gminy jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Zgodnie z art. 239 § 1 ww. ustawy w przypadku gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy bez zawiadomienia skarżącego.  

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (7 października 2019, 15:48:32)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 261