Strona główna > Zarządzenia > 2009 |
Zarządzenie nr 215/09 BURMISTRZA PAKOŚCI z dnia 5 czerwca 2009w sprawie zasad sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Pakość za 2008 rok
Zarządzenie nr 215/09
BURMISTRZA PAKOŚCI
z dnia 5 czerwca 2009
w sprawie zasad sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Pakość za 2008 rok
Na podstawie § 15 ust.1 pkt 4, § 16 oraz
§ 17 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w
sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,
budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora
finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn.zm.[1]),
art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z
2001r. Nr 142, poz. 1591, z
późn. zm.[2])
w związku z rozdziałem 6 ustawy z dnia
29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.[3])
postanawia się, co następuje:
§ 1. 1. Jednostką dominującą jest Gmina Pakość.
2. Dniem bilansowym jest ostatni dzień roku kalendarzowego.
3. Jednostkami zależnymi nadzorowanymi przez jednostkę dominującą, które podlegają konsolidacji, są:
4. Dokumentację konsolidacyjną stanowią:
§ 2. 1. Konsolidacją są objęte bilanse jednostek budżetowych, instytucji kultury, spółki z o.o., w której Gmina Pakość posiada 100% udziałów oraz bilans z wykonania budżetu Gminy Pakość.
2. Konsolidację należy przeprowadzić metodą pełną, która polega na sumowaniu, w pełnej wartości, poszczególnych pozycji odpowiednich sprawozdań finansowych jednostki dominującej i jednostek zależnych. W celu wyeliminowania skutków finansowych wzajemnych zdarzeń gospodarczych należy dokonać korekt i wyłączeń.
3. W procesie konsolidacji wyłączeniu podlegają:
§ 3. Dokumentacja konsolidacji podlega ochronie i przechowywaniu w siedzibie Urzędu Miejskiego w Pakości według ogólnych zasad zawartych w przepisach rozdziału 8 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. Nr 76 poz. 694 z późn.zm.).
§ 4. W zakresie nieuregulowanym niniejszym zarządzeniem mają zastosowanie odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. Nr 76 poz. 694 z późn.zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn. zm.).
§ 5. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego jest sporządzany w złotych i groszach i przekazywany do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji.
§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do sporządzenia bilansu skonsolidowanego za 2008 rok.
Załącznik nr 1 (35kB)
Załącznik nr 2 (27kB)
Załącznik nr 3 (25kB)
Załącznik nr 4 (23kB)
[1] Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz.U. z 2008r. Nr 72, poz. 422.
[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327 i Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz.1458 oraz z 2009r. Nr 52, poz.420.
[3] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324, Nr 229, poz. 2276, z 2004r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546, Nr 213, poz. 2155, z 2005r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539, Nr 267, poz. 2252, z 2006r. Nr 157, poz. 1119, Nr 208, poz. 1540, z 2008r. Nr 63, poz. 393, Nr 144, poz. 900, Nr 171, poz. 1056, Nr 214, poz. 1343 oraz z 2009r. Nr 42, poz. 341 oraz Nr 77, poz. 649.
W związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn.zm.) Gmina Pakość jako jednostka dominująca ma obowiązek sporządzić bilans skonsolidowany, który jest sumą bilansu jednostki dominującej, bilansów jednostek organizacyjnych oraz zależnych. Skonsolidowany bilans Gminy przekazywany jest do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji. Podjecie przedmiotowego zarządzenia ma na celu określenie zasad, zgodnie z którymi dokonywana będzie konsolidacja sprawozdań finansowych.
§ 1. 1. Jednostką dominującą jest Gmina Pakość.
2. Dniem bilansowym jest ostatni dzień roku kalendarzowego.
3. Jednostkami zależnymi nadzorowanymi przez jednostkę dominującą, które podlegają konsolidacji, są:
a) Urząd Miejski w Pakości,
b) Szkoła Podstawowa w Pakości,
c) Gimnazjum w Pakości,
d) Przedszkole Miejskie w Pakości,
e) Zespół Placówek Oświatowych w Kościelcu,
f) Ośrodek Kultury i Turystyki w Pakości,
g) Biblioteka w Pakości,
h) Przedsiębiorstwo Usług Gminnych Sp. z o.o. w Pakości.
b) Szkoła Podstawowa w Pakości,
c) Gimnazjum w Pakości,
d) Przedszkole Miejskie w Pakości,
e) Zespół Placówek Oświatowych w Kościelcu,
f) Ośrodek Kultury i Turystyki w Pakości,
g) Biblioteka w Pakości,
h) Przedsiębiorstwo Usług Gminnych Sp. z o.o. w Pakości.
4. Dokumentację konsolidacyjną stanowią:
a) bilans z wykonania budżetu
Gminy Pakość za 2008r.,
b) łączny bilans jednostek budżetowych, wymienionych w pkt 3 ppkt od a) do e),
c) zestawienie, na którym nastąpi sumowanie danych bilansu z wykonania budżetu, bilansów jednostek zależnych, instytucji kultury oraz spółki, zgodnie z załącznikiem Nr 1,
d) arkusz dotyczący wyłączeń z tytułu wzajemnych należności i zobowiązań występujących między jednostkami objętymi konsolidacją, zgodnie z załącznikiem Nr 2,
e) arkusz dotyczący wyłączeń występujących w poszczególnych jednostkach tych samych składników aktywów, zgodnie z załącznikiem Nr 3,
f) arkusz dotyczący wyłączeń funduszy i udziałów, zgodnie z załącznikiem Nr 4,
g) skonsolidowany bilans Gminy Pakość za 2008 rok, zgodnie ze wzorem bilansu stanowiącego załącznik Nr 7 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn.zm.).
b) łączny bilans jednostek budżetowych, wymienionych w pkt 3 ppkt od a) do e),
c) zestawienie, na którym nastąpi sumowanie danych bilansu z wykonania budżetu, bilansów jednostek zależnych, instytucji kultury oraz spółki, zgodnie z załącznikiem Nr 1,
d) arkusz dotyczący wyłączeń z tytułu wzajemnych należności i zobowiązań występujących między jednostkami objętymi konsolidacją, zgodnie z załącznikiem Nr 2,
e) arkusz dotyczący wyłączeń występujących w poszczególnych jednostkach tych samych składników aktywów, zgodnie z załącznikiem Nr 3,
f) arkusz dotyczący wyłączeń funduszy i udziałów, zgodnie z załącznikiem Nr 4,
g) skonsolidowany bilans Gminy Pakość za 2008 rok, zgodnie ze wzorem bilansu stanowiącego załącznik Nr 7 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn.zm.).
§ 2. 1. Konsolidacją są objęte bilanse jednostek budżetowych, instytucji kultury, spółki z o.o., w której Gmina Pakość posiada 100% udziałów oraz bilans z wykonania budżetu Gminy Pakość.
2. Konsolidację należy przeprowadzić metodą pełną, która polega na sumowaniu, w pełnej wartości, poszczególnych pozycji odpowiednich sprawozdań finansowych jednostki dominującej i jednostek zależnych. W celu wyeliminowania skutków finansowych wzajemnych zdarzeń gospodarczych należy dokonać korekt i wyłączeń.
3. W procesie konsolidacji wyłączeniu podlegają:
a) wartość udziałów jednostki
dominującej wniesionych do jednostki zależnej,
b) kwota dywidendy, przekazana przez jednostkę zależną jednostce dominującej,
c) wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze wszystkich jednostek objętych konsolidacją.
b) kwota dywidendy, przekazana przez jednostkę zależną jednostce dominującej,
c) wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze wszystkich jednostek objętych konsolidacją.
§ 3. Dokumentacja konsolidacji podlega ochronie i przechowywaniu w siedzibie Urzędu Miejskiego w Pakości według ogólnych zasad zawartych w przepisach rozdziału 8 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. Nr 76 poz. 694 z późn.zm.).
§ 4. W zakresie nieuregulowanym niniejszym zarządzeniem mają zastosowanie odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. Nr 76 poz. 694 z późn.zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn. zm.).
§ 5. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego jest sporządzany w złotych i groszach i przekazywany do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji.
§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do sporządzenia bilansu skonsolidowanego za 2008 rok.
Załącznik nr 1 (35kB)
Załącznik nr 2 (27kB)
Załącznik nr 3 (25kB)
Załącznik nr 4 (23kB)
[1] Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz.U. z 2008r. Nr 72, poz. 422.
[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327 i Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz.1458 oraz z 2009r. Nr 52, poz.420.
[3] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324, Nr 229, poz. 2276, z 2004r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546, Nr 213, poz. 2155, z 2005r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539, Nr 267, poz. 2252, z 2006r. Nr 157, poz. 1119, Nr 208, poz. 1540, z 2008r. Nr 63, poz. 393, Nr 144, poz. 900, Nr 171, poz. 1056, Nr 214, poz. 1343 oraz z 2009r. Nr 42, poz. 341 oraz Nr 77, poz. 649.
UZASADNIENIE
do Zarządzenia Nr 215/09
Burmistrza Pakości
z dnia 5 czerwca 2009r.
w sprawie zasad sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Pakość za 2008 rok
do Zarządzenia Nr 215/09
Burmistrza Pakości
z dnia 5 czerwca 2009r.
w sprawie zasad sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Pakość za 2008 rok
W związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn.zm.) Gmina Pakość jako jednostka dominująca ma obowiązek sporządzić bilans skonsolidowany, który jest sumą bilansu jednostki dominującej, bilansów jednostek organizacyjnych oraz zależnych. Skonsolidowany bilans Gminy przekazywany jest do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji. Podjecie przedmiotowego zarządzenia ma na celu określenie zasad, zgodnie z którymi dokonywana będzie konsolidacja sprawozdań finansowych.
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (7 lipca 2009, 10:35:03)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1914