Uchwała nr IX/83/2019RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 26 września 2019w sprawie trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Gminnej Rady Działalności Pożytku PublicznegoNa podstawie art. 41g ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.1))

Uchwała nr IX/83/2019
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 26 września 2019


w sprawie trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego

Na podstawie art. 41g ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.1))


uchwala się, co następuje:

§ 1. Określa się tryb powoływania członków oraz organizację i tryb działania Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 240 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.);
2) Organizacjach – należy rozumieć organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, prowadzące działalność na terenie Gminy Pakość;
3) Radzie Pożytku – należy przez to rozumieć Gminną Radę Działalności Pożytku Publicznego, powołaną zgodnie z art. 41g ustawy,
4) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Pakości;
5) Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Pakości.

§ 3. 1. Radę Pożytku, powołuje Burmistrz w liczbie 10 członków, w tym:
1) trzech przedstawicieli Rady Miejskiej;
2) dwóch przedstawicieli Burmistrza;
3) pięciu przedstawicieli Organizacji.
2. Wybór członków Rady Pożytku reprezentujących Organizacje następuje spośród kandydatów zgłoszonych Burmistrzowi przez te Organizacje.
3. Przedstawicieli Rady Miejskiej wyznacza Rada Miejska. Uchwałę zawierającą imienny wykaz przedstawicieli Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje niezwłocznie Burmistrzowi.
4. Przedstawicieli Burmistrza wyznacza Burmistrz.

§ 4. 1. Ogłoszenie Burmistrza o naborze kandydatów na członków Rady Pożytku wybieranych przez Organizacje, zawierające szczegółowe informacje na temat naboru, zamieszcza się na stronie internetowej Gminy Pakość oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Pakości.
2. Organizacja ma prawo do zgłoszenia jednego kandydata na członka Rady Pożytku.
3. Organizacje dokonują zgłoszenia kandydatów na członków Rady Pożytku poprzez dostarczenie Burmistrzowi w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, o którym mowa w ust.1, zgłoszenia kandydata.
4. Zgłoszenie powinno zawierać:
1) nazwę i siedzibę Organizacji zgłaszającej;
2) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym rejestrze bądź ewidencji Organizacji zgłaszającej;
3) numer telefonu i adres e-mail Organizacji zgłaszającej;
4) imię i nazwisko oraz wskazanie funkcji pełnionej w Organizacji przez osobę zgłaszającą kandydata w imieniu Organizacji, a także jej podpis;
5) imię i nazwisko kandydata na członka Rady Pożytku, jego numer telefonu oraz adres e-mail;
6) dane Organizacji, w której działa kandydat na członka Rady Pożytku - data rejestracji i numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym rejestrze bądź ewidencji;
7) krótki opis doświadczeń i umiejętności kandydata na członka Rady Pożytku, które przydatne będą
w Radzie Pożytku;
8) krótkie uzasadnienie zgłoszenia kandydata do udziału w pracach Rady Pożytku.
5. Organizacja dokonująca zgłoszenia kandydatów na członków Rady Pożytku dołącza do zgłoszenia:
1) oświadczenie kandydata na członka Rady Pożytku o wyrażeniu zgody na kandydowanie oraz pisemną zgodę na przetwarzanie danych osobowych;
2) oświadczenie kandydata na członka Rady Pożytku o niekaralności za przestępstwo umyślne;
3) aktualny odpis z rejestru bądź ewidencji lub innego dokumentu, który potwierdza status prawny Organizacji zgłaszającej oraz umocowanie osób ją reprezentujących.
6. Listę imienną osób, których kandydatury zostały zgłoszone w sposób określony w ust. 1-5 wraz z nazwą Organizacji zgłaszającej, krótkim opisem doświadczeń i umiejętności każdego kandydata na członka Rady Pożytku zamieszcza się na stronie internetowej Gminy Pakość oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Pakości, do czasu powołania Rady Pożytku.

§ 5. 1. W terminie 14 dni od dnia opublikowania listy, o której mowa w § 4 ust. 6, Organizacje mogą głosować na 5 kandydatów, przy czym wybór kandydatów na członków Rady Pożytku winien zostać potwierdzony podpisami osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu Organizacji.
2. Głosy, które wpłyną po terminie określonym w ust. 1 lub nie będą podpisane przez osoby upoważnione, nie będą uwzględnione.

§ 6. 1. Wynik głosowania, o którym mowa w § 5 ust. 1, ustala powołana przez Burmistrza komisja złożona z dwóch przedstawicieli Burmistrza, jednego przedstawiciela Rady Miejskiej i jednego przedstawiciela Organizacji.
2. Do Rady Pożytku wchodzi 5 osób, które uzyskały największą liczbę głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje losowanie.
3. W przypadku zgłoszenia jedynie pięciu kandydatów na członków Rady Pożytku, powołuje się ich bez przeprowadzania głosowania.
4. W przypadku braku kandydatów lub zgłoszenia niewystarczającej liczby kandydatów Burmistrz przedłuża nabór kandydatów.
5. Wyniki głosowania uwzględniające liczbę głosów uzyskanych przez poszczególnych kandydatów oraz informacja o osobach, które zostały wybrane do Rady Pożytku, Burmistrz ogłasza na stronie internetowej Gminy Pakość oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Pakości w terminie 10 dni od daty zakończenia procedury wyboru.
6. Uwagi dotyczące wyboru członków Rady Pożytku można zgłaszać do Burmistrza w terminie 3 dni od zakończenia procedury wyboru.
7. Za organizację i przeprowadzenie wyborów odpowiada Burmistrz.

§ 7. Wyznaczenie na następną kadencję przedstawicieli Rady Miejskiej i Burmistrza oraz wybór przedstawicieli Organizacji powinien nastąpić przed upływem trwającej kadencji Rady Pożytku, o ile Rada została powołana.

§ 8. Zadania i kompetencje Rady pożytku określa ustawa.

§ 9. Czas trwania kadencji Rady Pożytku określa ustawa.

§ 10. 1. Rada Pożytku na pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady Pożytku, Przewodniczącego Rady Pożytku, Wiceprzewodniczącego Rady Pożytku oraz Sekretarza Rady Pożytku.
2. Odwołanie Przewodniczącego Rady Pożytku, Wiceprzewodniczącego Rady pożytku oraz Sekretarza Rady Pożytku z pełnionej funkcji następuje w takim samym trybie co ich wybór.

§ 11. 1. Pracami Rady Pożytku kieruje Przewodniczący Rady Pożytku, a w czasie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady Pożytku.
2. Rada Pożytku obraduje na posiedzeniach.
3. Posiedzenia Rady Pożytku zwoływane są z własnej inicjatywy przez Przewodniczącego Rady Pożytku lub na wniosek co najmniej trzech członków Rady Pożytku.
4. Pierwsze posiedzenie Rady Pożytku zwołuje i prowadzi Burmistrz lub osoba przez niego upoważniona.
5. Posiedzenia Rady Pożytku, z wyjątkiem pierwszego, prowadzi Przewodniczący Rady Pożytku, a pod jego nieobecność Wiceprzewodniczący Rady Pożytku. W przypadku nieobecności na posiedzeniu Przewodniczącego Rady Pożytku i Wiceprzewodniczącego Rady Pożytku, członkowie Rady Pożytku wybierają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady Pożytku, przewodniczącego obrad na czas posiedzenia Rady Pożytku.
6. Posiedzenia Rady Pożytku odbywają się w zależności od potrzeb.
7. Radę Pożytku, we wszelkich sprawach dotyczących jej funkcjonowania, reprezentuje jej Przewodniczący, Wiceprzewodniczący Rady Pożytku bądź inny członek Rady Pożytku wskazany pisemnie przez Przewodniczącego.
8. Z posiedzenia Rady Pożytku Sekretarz Rady Pożytku, bądź osoba wyznaczona przez prowadzącego posiedzenie sporządza protokół.
9. Protokół z posiedzenia, podpisany przez prowadzącego posiedzenie oraz przez sporządzającego protokół, zamieszczany jest niezwłocznie na stronie internetowej Gminy Pakość oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Pakości.
10. O terminach posiedzeń oraz porządku obrad Rady Pożytku, członkowie zawiadamiani są co najmniej 7 dni przed planowanym posiedzeniem.
11. Zawiadomienia, o których mowa w ust. 10 przesyłane są do członków Rady Pożytku w formie elektronicznej.

§ 12. 1. Rada Pożytku podejmuje uchwały, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady Pożytku. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos osoby prowadzącej posiedzenie.
2. Głosowania odbywają się jawnie.
3. W sprawach pilnych uchwały Rady Pożytku mogą być podejmowane z inicjatywy Przewodniczącego Rady Pożytku lub co najmniej 3 członków Rady Pożytku w trybie obiegowym, bez potrzeby zwoływania posiedzenia. Uchwały, w trybie obiegowym uznaje się za przyjęte, jeśli żaden z członków Rady Pożytku nie złoży Przewodniczącemu Rady Pożytku w terminie 3 dni od daty przekazania projektu uchwały, pisemnego sprzeciwu wobec zastosowanego trybu lub projektu uchwały.
W przypadku, gdy w wyznaczonym terminie członek Rady Pożytku złoży pisemny sprzeciw, projekt uchwały musi być rozpatrzony na najbliższym posiedzeniu Rady Pożytku.

§ 13. 1. Burmistrz odwołuje członka Rady Pożytku przed upływem kadencji w przypadkach określonych w ustawie.
2. W przypadku śmierci lub odwołania członka Rady Pożytku, Burmistrz na okres do końca kadencji Rady Pożytku, powołuje w jego miejsce inną osobę, przy czym, jeżeli wakat dotyczy członka Rady Pożytku będącego:
1) przedstawicielem Rady Miejskiej - w skład Rady Pożytku wchodzi osoba wyznaczona zgodnie z § 3 ust. 3;
2) przedstawicielem Burmistrza - w skład Rady Pożytku wchodzi osoba wyznaczona przez Burmistrza;
3) przedstawicielem Organizacji - w skład Rady Pożytku wchodzi następna osoba, która uzyskała kolejno największą liczbę głosów, z tym że jeżeli tę samą liczbę głosów uzyskały co najmniej 2 osoby, o wejściu do Rady Pożytku decyduje kolejność nazwisk na liście w porządku alfabetycznym.
3. W przypadku, gdy liczba członków Rady Pożytku będzie niższa niż określona w § 3 ust. 1, Burmistrz stwierdza w drodze zarządzenia o rozwiązaniu Rady danej kadencji, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. W przypadku odwołania lub śmierci członka Rady Pożytku w okresie 3 miesięcy przed upływem kadencji Rady Pożytku nie uzupełnia się jej składu.

§ 14. Członkowie Rady Pożytku biorą udział w jej pracach nieodpłatnie.

§ 15. Obsługę administracyjno - biurową Rady Pożytku zapewnia Urząd Miejski w Pakości.

§ 16. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.

§ 17. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Siembab

1) Zmiana tekstu jednolitego wymienionej ustawy została ogłoszona w Dz. U. z 2019 r. poz. 1570



UZASADNIENIE
do uchwały Nr IX/83/2019
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 26 września 2019 r.

w sprawie trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego.

Na wniosek organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy Pakość wdrożona zostaje procedura utworzenia Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego jako organu konsultacyjnego, opiniodawczego, działającego przy Urzędzie Miejskim w Pakości.
W myśl art. 41e ust.1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2019r. poz. 688 z późn. zm. ) organ wykonawczy właściwej jednostki samorządu terytorialnego na wspólny wniosek co najmniej 5 organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, prowadzących działalność na terenie gminy, tworzy w terminie 2 miesięcy od dnia wpłynięcia wniosku Gminną Radę Działalności Pożytku Publicznego jako organ konsultacyjny i opiniodawczy. Kadencja Rady Powiatowej oraz Rady Gminnej trwa 3 lata.
Organ stanowiący gminy, zgodnie z art. 41 g ustawy określi, w drodze uchwały, tryb powoływania członków oraz organizację i tryb działania Rady Gminnej, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia reprezentatywności organizacji pozarządowych oraz podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3, terminy i sposób zgłaszania kandydatur na członków Rady Gminnej oraz potrzebę zapewnienia sprawnego funkcjonowania tej Rady.
Podjęcie niniejszej uchwały można uznać za wystąpienie naprzeciw potrzebom organizacji pozarządowych oraz przygotowaniem kwestii formalnych związanych z ewentualnym powołaniem takiego organu, które po ustaleniu trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego w niniejszej uchwale Rada Miejska w Pakości powierza Burmistrzowi Pakości.
Mając na uwadze powyższe podjęcie uchwały jest zasadne.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (5 października 2019, 18:33:03)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 262