Strona główna > Uchwały > 2016 |
Uchwała nr XV/151/2016RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 14 września 2016w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacjiNa podstawie art. 8 ust. 1, art. 11 ust. 4 i art. 13 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1777 z późn. zm.1))
Uchwała nr XV/151/2016
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 14 września 2016
w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji
Na podstawie art. 8 ust. 1, art. 11 ust. 4 i art. 13 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1777 z późn. zm.1))
na wniosek Burmistrza Pakości uchwala się, co następuje:
§ 1. W związku z faktem, że przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie w zakresie właściwości gminy, stanowią jej zadania własne, na podstawie przeprowadzonej diagnozy, wyznacza się obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji Gminy Pakość, w granicach określonych odpowiednio w załączniku nr 1 i nr 2
do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Załącznik nr 1 (1993kB)
Załącznik nr 2 (971kB)
Przewodniczący Rady Miejskiej
Jerzy Joachimiak
1) Zmiany powołanej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2016r. poz. 1020 i 1250
UZASADNIENIE
do uchwały nr XV/151/2016
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 14 września 2016 r.
w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji
do uchwały nr XV/151/2016
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 14 września 2016 r.
w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji
Podstawę prawną podjęcia uchwały stanowi art. 8 ust. 1, art. 11 ust. 4 i art. 13 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1777 z późn. zm.).
W myśl powołanego art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1777 z późn. zm.) przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie w zakresie właściwości gminy, stanowią jej zadania własne. Art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że w przypadku gdy gmina zamierza realizować zadania własne, o których mowa w art. 3 ust. 1, rada gminy wyznacza, w drodze uchwały, z własnej inicjatywy albo na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji. Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 4 powołanej powyżej ustawy o rewitalizacji, załącznikiem do uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, jest mapa w skali co najmniej 1:5000, sporządzona z wykorzystaniem treści mapy zasadniczej, a w przypadku jej braku – z wykorzystaniem treści mapy ewidencyjnej, w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, na której wyznacza się obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji.
Zgodnie z ustawą z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. 2015 poz. 1777) obszar gminy znajdujący się w stanie kryzysowym z powodu koncentracji negatywnych zjawisk społecznych oraz negatywnych zjawisk w sferze gospodarczej, środowiskowej, przestrzennofunkcjonalnej lub technicznej, można wyznaczyć jako obszar zdegradowany. Obszar, obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego, cechujący się szczególną koncentracją wskazanych powyżej negatywnych zjawisk, na którym z uwagi na istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego gmina zamierza prowadzić rewitalizację, wyznacza się jako obszar rewitalizacji. Obszar rewitalizacji nie może być większy niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkały przez więcej niż 30 % mieszkańców gminy. Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary, w tym obszary nieposiadające ze sobą granic wspólnych.
W celu wyznaczenia obszaru zdegradowanego i rewitalizowanego opracowuje się diagnozę, w której wykorzystuje się obiektywne, weryfikowalne mierniki i metody badawcze dostosowane do lokalnych uwarunkowań.
Wyznaczenie obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji zapewni możliwość opracowywania Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Pakość, który stanowić będzie podstawowe narzędzie prowadzenia rewitalizacji, zapewniające kompleksowość oraz działania w ścisłej współpracy ze społecznością lokalną. Określenie obszaru rewitalizacji stanowi kontekst planowania i realizacji przedsięwzięć, które mają przyczynić się do rozwiązania kluczowych problemów społecznych zidentyfikowanych na tych obszarach oraz wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców.
W celu wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji przeprowadzono szczegółową analizę terenu gminy, której wynik zebrano w „Diagnozie obszaru zdegradowanego i obszaru do rewitalizacji Gminy Pakość”, stanowiącej załącznik do złożonego przez Burmistrza Pakości wniosku. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej powyżej ustawy, w celu opracowania diagnoz służących wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji wójt, burmistrz albo prezydent miasta prowadzi analizy, w których wykorzystuje obiektywne i weryfikowalne mierniki i metody badawcze dostosowane do lokalnych uwarunkowań. Z uwagi na dużą różnorodność i specyfikę poszczególnych terenów, przeprowadzając przedmiotową diagnozę, delimitacji dokonano odrębnie dla części miejskiej gminy i miejscowości wiejskich, opierając się na wskaźnikach strefy społecznej oraz strefy gospodarczej.
W wyniku przeprowadzonej analizy jako obszar zdegradowany wyznaczono miejscowości: Gorzany, Węgierce oraz część Pakości (obszar A – ul. Barcińska, ul. Łazienkowa, ul. Nadnotecka, ul. Rynek, ul. Szeroka, ul. Szkolna, ul. Inowrocławska, ul. Św. Jana i ul. Żabia oraz obszar E – ul. Radłowska, ul. Polna, ul. Mogileńska, ul. Mikołaja, ul. Leszczyńskiego, ul. Kwiatowa, ul. Krótka, ul. Jankowska, ul. Hankiewicza, ul. Cmentarna).
Przeprowadzona delimitacja wskazała jako obszar do rewitalizacji miejscowości: Gorzany, Węgierce, oraz część Pakości (obszar A – ul. Barcińska, ul. Łazienkowa, ul. Nadnotecka, ul. Rynek, ul. Szeroka, ul. Szkolna, ul. Inowrocławska, ul. Św. Jana i ul. Żabia), obejmujące odpowiednio: 5,3%, 3,7%, 0,5 % powierzchni gminy Pakość, co łącznie stanowi 9,5 % powierzchni gminy. Ww. obszary rewitalizacji zamieszkałe są przez odpowiednio: 1,5 %, 1,5 %, 13,5 % ludności gminy, co łącznie stanowi 16,6 % liczby mieszkańców. W związku z powyższym spełnione zostały wymienione w akapicie pierwszym kryteria ograniczające obszar rewitalizacji.
Obszar rewitalizacji na terenie miasta obejmuje część obszaru zdegradowanego, natomiast obszar rewitalizacji na terenach wiejskich obejmuje całość obszaru zdegradowanego. Wskazane tereny zdegradowane spełniają przesłanki wyznaczania obszaru zdegradowanego określone w art. 9 ww. ustawy, ponieważ charakteryzują się koncentracją negatywnych zjawisk społecznych oraz gospodarczych.
Z uwagi na fakt, że wyznaczony obszar zdegradowany w Pakości (obszar A i E) przekracza próg 30% mieszkańców gminy określony w art. 10 ust. 2 ustawy, mając na uwadze przesłanki określone w art. 10 ust. 1 ustawy, jako obszar rewitalizacji wyznaczono obszar A, charakteryzujący się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk. Na przedmiotowym obszarze występują 3 zdiagnozowane problemy (wyższy od średniej dla gminy udział osób bezrobotnych długoterminowo, nadmierne wykorzystanie instrumentów pomocy społecznej, niska przedsiębiorczość), natomiast na obszar E charakteryzuje się dwoma wskaźnikami występowania stanu kryzysowego (starzejące się społeczeństwo, niska przedsiębiorczość mieszkańców).
W odniesieniu do terenów wiejskich wyznaczone obszary zdegradowane pokrywają się z wyznaczonymi obszarami rewitalizacji i są to miejscowości Gorzany i Węgierce, w których występują minimum po dwa problemy społeczne (wysoki udział osób bezrobotnych długoterminowo, nadmierne wykorzystanie instrumentów pomocy społecznej) oraz problem ze sfery gospodarczej (niska przedsiębiorczość), a także przestrzeń zdegradowana.
W związku z zapisami art. 11 ust. 3 ustawy o rewitalizacji, przed złożeniem wniosku o wyznaczenie obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, Burmistrz Pakości przeprowadził konsultacje społeczne projektu uchwały, w sposób zgodny z zapisami art. 6 ww. ustawy.
Projekt niniejszej uchwały podlegał konsultacjom społecznym w okresie od 28 czerwca 2016 r. do 29 lipca 2016 r. Informację o konsultacjach społecznych zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Pakość, na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Pakości oraz na tablicy ogłoszeń w urzędzie i tablicach ogłoszeniowych na terenie gminy. Dodatkowo informację o konsultacjach zamieszczono w dzienniku o zasięgu regionalnym. W wyznaczonym terminie nie wniesiono uwag do treści projektu uchwały.
Niniejsza uchwała, w myśl art. 13 ww. ustawy, stanowi akt prawa miejscowego.
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (4 października 2016, 13:09:05)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 308