Strona główna > Uchwały > 2023 |
Uchwała nr XLI/408/2023RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 27 stycznia 2023w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Burmistrza Pakości Na podstawie art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.[1])
Uchwała nr XLI/408/2023
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 27 stycznia 2023
w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Burmistrza Pakości
Na podstawie art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.[1])
uchwala się, co następuje:
§ 1. Uznać skargę z dnia 7 grudnia 2022
r. (data wpływu) na działanie Burmistrza Pakości, w związku z niewykonywaniem
przez niego czynności nakazanych prawem, polegających na zapewnieniu dostępu do
danych przestrzennych dotyczących miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego, za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym integralną część do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Pakości zobowiązując go do poinformowania Skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
§ 3. Uchwała wchodzi w
życie z dniem podjęcia.
Wiceprzewodniczący
Rady
Miejskiej
Marek Szymborski
[1]
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r.
poz. 1855 i 2185.
Uzasadnienie
1. Przedmiot regulacji:
Uchwała
dotyczy rozpatrzenia skargi na działanie Burmistrza Pakości.
2. Omówienie podstawy prawnej:
Podstawę prawną podjęcia
przedmiotowej uchwały stanowi przepis art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 z późn. zm.), zgodnie z którym rada
gminy jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub
działalności wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych.
Uchwała nie stanowi aktu prawa
miejscowego.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Podjęcie
niniejszej uchwały nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
Dnia 7 grudnia 2022 r. do Rady Miejskiej w Pakości wpłynęła skarga na działanie Burmistrza Pakości w związku z niewykonywaniem przez niego czynności nakazanych prawem, polegających na zapewnieniu dostępu do danych przestrzennych dotyczących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W związku ze złożoną skargą Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Pakości podjęła czynności wyjaśniające.
Dnia 7 grudnia 2022 r. do Rady Miejskiej w Pakości wpłynęła skarga na działanie Burmistrza Pakości w związku z niewykonywaniem przez niego czynności nakazanych prawem, polegających na zapewnieniu dostępu do danych przestrzennych dotyczących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W związku ze złożoną skargą Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Pakości podjęła czynności wyjaśniające.
W opinii Skarżącej w
Ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych widnieją obecnie dwa adresy
pobierania usług (WFS i ATOM) dotyczące zbioru danych przestrzennych dla
miejscowych planów miasta i gminy Pakość, z których żaden nie zapewnia
bezpośredniego dostępu do zbioru zawierającego wymagane przepisami prawa dane.
Obowiązek ten polega na tym, aby każdy zainteresowany mógł pobrać na swój
komputer kopię zbioru danych przestrzennych utworzonych dla aktów planowania
przestrzennego oraz gdy jest to wykonalne miał zapewniony bezpośredni dostęp do
tego zbioru, czyli pobierał ten zbiór online, co w praktyce oznacza dostęp do
najaktualniejszej wersji zbioru. Opisane przez Skarżącą działania ograniczają
dostęp do informacji publicznej, utrudniając działania potencjalnym inwestorom
z terenu co najmniej Unii Europejskiej. Sytuacja ta dodatkowo naraża gminę na
ryzyko odszkodowań w związku z naruszeniem praw majątkowych osób
zainteresowanych dostępem do tych danych. Ponadto Skarżąca zarzuca Burmistrzowi
Pakości wydatkowanie środków publicznych na zapewnienie dostępu do danych
przestrzennych niespełniających obowiązujących wymagań w tym zakresie.
W trakcie przeprowadzonego
postępowania wyjaśniającego Komisja Skarg, Wniosków i Petycji zwróciła się do
Burmistrza Pakości z pismem o udzielenie wyjaśnień w przedmiotowej sprawie. Z pozyskanych informacji wynika, że na mocy
nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 16 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy –
Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 782),
zobowiązano organy właściwe do sporządzania projektów aktów, takich jak:
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, miejscowe plany odbudowy i
miejscowe plany rewitalizacji, do tworzenia oraz prowadzenia, aktualizacji i
udostępniania zbiorów danych przestrzennych w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z
dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2021
r. poz. 214). Sposób tworzenia oraz prowadzenia zbiorów uwzględniających zakres
informacyjny, strukturę, formę i rozdzielczość przestrzenną danych gromadzonych
w zbiorach oraz zakres i strukturę metadanych infrastruktury informacji
przestrzennej został uregulowany w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i
Technologii z dnia 26 października 2020
r. w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz matadanych w zakresie
zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1916). Na mocy
wskazanych przepisów prawa, nałożone na gminę obowiązki musiały być
zrealizowane najpóźniej do dnia 31 października 2022 r.
W celu realizacji
opisanych powyżej obowiązków Gmina Pakość nawiązała współpracę z firmą
GEO-SYSTEM Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, na mocy umowy zawartej dnia 25
lutego 2022 r. W wyniku powyższej współpracy, celem spełnienia ustawowych
obowiązków, Gmina Pakość udostępnia zbiory danych przestrzennych dla
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i
kierunków zagospodarowania przestrzennego za pomocą usługi pobierania danych
przestrzennych. Realizacja usługi
pobierania jest oparta o standard ATOM, który jest usługą umocowaną w
wytycznych INSPIRE, służącą do pobierania predefiniowanych zestawów (lub
elementów zestawów) danych, bez potrzeby definiowania parametrów zbiorów przez
użytkownika. Szczegółowe informacje na temat profilu ATOM dostępne są na
stronach Komisji Europejskiej w dokumencie Technical Guidance Download
Services, który wymienia standard ATOM na równi ze standardem WFS, jako
jedną z dwóch możliwości implementacji usługi pobierania w rozumieniu przepisów
o INSPIRE. Usługa ATOM udostępnia zbiór danych w postaci dokumentu elektronicznego
GML, zgodnie ze schematem aplikacyjnymi i specyfikacją danych oraz podpisanego
podpisem elektronicznym, co wynika z rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i
Technologii z dnia 26 października 2002 r. w sprawie zbioru danych
przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego.
Zgodność ze schematem
oznacza m.in., że zbiór danych zawiera wszystkie obiekty wymagane w
rozporządzeniu tj.:
- app:AktPlanowaniaPrzestrzennego (akt planowania przestrzennego),
- app:RysunekAktuPlanowaniaPrzestrzennego (rysunek aktu planowania przestrzennego),
- app:DokumentFormalny (dokument powiązany z aktem planowania przestrzennego).
Sprawdzenia zgodności ze schematem aplikacyjnym pobranego poprzez usługę pliku ze zbiorem danych APP możną dokonać przy pomocy jednego z narzędzi dostępnych na stronie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii – poprzez wtyczkę APP dla aplikacji QGIS lub walidator online.
Adres usługi pobierania ATOM publikującej dane dla Gminy Pakość to: https://mpzp.igeomap.pl/atom
- wywołanie usługi wskazujące na zbiór miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego: https://mpzp.igeomap.pl/atom?gmina=040707&typ=1
- wywołanie usługi wskazujące na zbiór studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego: https://mpzp.igeomap.pl/atom?gmina=040707&typ=2
- app:AktPlanowaniaPrzestrzennego (akt planowania przestrzennego),
- app:RysunekAktuPlanowaniaPrzestrzennego (rysunek aktu planowania przestrzennego),
- app:DokumentFormalny (dokument powiązany z aktem planowania przestrzennego).
Sprawdzenia zgodności ze schematem aplikacyjnym pobranego poprzez usługę pliku ze zbiorem danych APP możną dokonać przy pomocy jednego z narzędzi dostępnych na stronie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii – poprzez wtyczkę APP dla aplikacji QGIS lub walidator online.
Adres usługi pobierania ATOM publikującej dane dla Gminy Pakość to: https://mpzp.igeomap.pl/atom
- wywołanie usługi wskazujące na zbiór miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego: https://mpzp.igeomap.pl/atom?gmina=040707&typ=1
- wywołanie usługi wskazujące na zbiór studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego: https://mpzp.igeomap.pl/atom?gmina=040707&typ=2
Zgodnie z obowiązującymi przepisami adres
usługi zgłoszony jest do Ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych prowadzonej przez Główny Urząd Geodezji i
Kartografii i widoczny jest na stronie:
https://integracja.gugik.gov.pl/eziudp/index.php?teryt=040707&temat=3.4
Adres pobierania usługi ATOM jest
wyszczególniony w metadanych dla zbioru dostępnych poprzez usługę wyszukiwania https://metadane.podgik.pl/geonetwork/srv/pol/csw.
W świetle poczynionych czynności wyjaśniających Komisja Skarg Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Pakości proponuje uznać za bezzasadną rozpatrywaną
skargę na działanie Burmistrza Pakości. Na podstawie złożonych wyjaśnień należy
stwierdzić, że Gmina Pakość zapewnia dostęp do kompletnego zbioru danych
przestrzennych dotyczących miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego, poprzez spełnienie wymagań nałożonych
na gminę przepisami prawa w tym zakresie. Usługa ATOM to międzynarodowy
standard udostępniania danych przestrzennych w internecie. Jest prawidłową i
umocowaną w wytycznych INSPIRE usługą służącą do pobierania predefiniowanych zastawów lub
elementów zestawów danych bez potrzeby definiowania parametrów zbiorów przez
użytkownika. W związku z pojawiającym się w skardze zarzutem dotyczącym
wydatkowania środków publicznych na zapewnienie dostępu do danych
przestrzennych niespełniających wymagań uregulowanych przepisami prawa, Komisja
Skarg, Wniosków i Petycji nie stwierdza nieprawidłowości w tym zakresie z uwagi
na to, iż Gmina Pakość we współpracy z firmą GEO-SYSTEM Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie zapewnia prawidłowy i kompletny dostęp do danych przestrzennych.
Zgodnie z art. 239 § 1 ww. ustawy w przypadku
gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej
bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do
jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją
w aktach sprawy bez zawiadomienia skarżącego.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.
Wiceprzewodniczący
Rady Miejskiej
Marek Szymborski
Rady Miejskiej
Marek Szymborski
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (1 lutego 2023, 09:27:17)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 38