Uchwała nr XI/80/04Rady Miejskiej w Pakościz dnia 4 marca 2004w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, sposobu ich rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconychNa podstawie art.118 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz.148, Nr 45, poz.391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851) w związku z art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568)

Uchwała nr XI/80/04
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 4 marca 2004


w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, sposobu ich rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconych

Na podstawie art.118 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz.148, Nr 45, poz.391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851) w związku z art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568)


Rada Miejska
uchwala, co następuje:

§ 1

Określone w uchwale zasady i tryb postępowania o udzielenie dotacji stosuje się do udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy.

§ 2

  1. O udzielenie dotacji mogą ubiegać się podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku, prowadzące działalność statutową związaną z realizacją zadań gminy, o których mowa w § 1.
  2. Oferty powinny być złożone w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
  3. W przypadkach szczególnych, wymagających uzasadnienia w formie pisemnej, wniosek może być złożony po upływie terminu wskazanego w ust.2.
  4. Oferty realizacji zadań, o których mowa w § 1, może również złożyć Burmistrz Pakości podmiotom wymienionym w ust. 1.
  5. Podmiot przyjmujący oferty Burmistrza Pakości składa pisemny wniosek o realizację zadania, o którym mowa w § 1.

§ 3

  1. Wnioski – oferty podmiotów zainteresowanych powinny zawierać w szczególności:

    1) szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania,
    2) kalkulacje przewidywanych kosztów realizacji zadania,
    3) informacje o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych wskazujących
        na możliwość wykonania zadania,
    4) termin i miejsce realizacji zadania,
    5) informacje o posiadanych własnych środkach finansowych oraz uzyskanych z
        innych źródeł na realizację danego zadania,
  2. Do wniosku powinien być dołączony statut lub inny dokument organizacyjny lub rejestracyjny podmiotu, z którego wynikają jego zadania statutowe oraz pełnomocnictwa do składania oświadczeń woli.
  3. Wniosek powinien zawierać także poświadczenia z urzędu skarbowego oraz ZUS o niezaleganiu podmiotu z zapłatą składek oraz obowiązkowych należności publicznoprawnych.
  4. Wniosek powinien być podpisany przez osobę lub osoby uprawnione na podstawie aktualnych pełnomocnictw do składania oświadczeń woli w imieniu podmiotu wnioskodawcy.
  5. Burmistrz Pakości może uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia w ustalonym terminie dodatkowych informacji i wyjaśnień lub dokumentów.
  6. Niezłożenie wskazanych dokumentów lub niezłożenie wyjaśnień w terminie spowoduje wykluczenie podmiotu z postępowania o udzielenie dotacji w trybie art. 118 ustawy o finansach publicznych.

§ 4

  1. Decyzję o przyznaniu dotacji podejmuje Burmistrz Pakości po zasięgnięciu opinii właściwej komisji Rady Miejskiej, uwzględniając w szczególności:

    1) znaczenie zadania dla realizacji celów samorządu gminy,
    2) wysokość środków budżetu gminy przeznaczonych na realizację zadań zleconych
        podmiotom, o których mowa w § 1,
    3) ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym
        relacji do rzeczowego zakresu zadania,
    4) ocenę możliwości realizacji zadania przez wnioskodawcę przy uwzględnieniu
        informacji zawartych we wniosku,
    5) analizę wykonania zadań zleconych wnioskodawcy w okresie poprzednim, z
        uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji.
  2. Burmistrz Pakości dokonuje wyboru najkorzystniejszych ofert realizacji zadania, uwzględniając przepisy prawa zamówień publicznych.

§ 5

Warunkiem zlecenia przez Burmistrza Pakości realizacji zadania jest zawarcie pisemnej umowy z podmiotem wnioskodawcą reprezentowanym przez osoby, o których mowa w § 3 ust. 2.

Umowa powinna zawierać w szczególności:

  1. dokładne oznaczenie stron umowy,
  2. szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce jego realizacji, czasookres realizacji,
  3. określenie czasu jego realizacji,
  4. wzory dokumentacji umożliwiającej okresową ocenę realizacji zadania, terminy oraz sposób jej przekazywania,
  5. zobowiązanie zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez zleceniodawcę w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym, finansowym oraz jakościowym,
  6. zobowiązanie zleceniobiorcy do poddania się w każdym czasie, bez wcześniejszego powiadomienia, kontroli prowadzonej przez zleceniodawcę lub osobę przez niego pisemnie upoważnioną w zakresie objętym umową,
  7. określenie wysokości dotacji, jaką zleceniodawca przekaże zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy oraz sposób i termin jej przekazywania,
  8. określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadania przez zleceniobiorcę, których częstotliwości i wysokości nie można było przewidzieć przy ustalaniu wysokości dotacji,
  9. ustalenie zasad i terminów oraz formy rozliczeń między stronami umowy,
  10. ustalenie trybu i terminu przekazywania zleceniodawcy informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
  11. warunki wypowiedzenia umowy,
  12. szczegółowo określone zasady odpowiedzialności zleceniobiorcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystywania dotacji na cele inne niż określone w umowie, a w szczególności:

1) terminu zwrotu kwoty dotacji przeznaczonej na inne cele lub wykorzystywanej
    niezgodnie z przeznaczeniem,
2) wysokości oprocentowania kwoty dotacji, o której mowa w pkt 12 lit.a),
3) terminu zwrotu kwoty dotacji w wypadku niewykonania lub częściowego
    niewykonania zleconego zadania,
4) sposobu i terminu zabezpieczenia realizacji zadania, o ile podmiot zobowiązał
    się do udzielenia takiego zabezpieczenia we wniosku o dotację,
5) wysokość odsetek z tytułu nieterminowego przekazywania dotacji przez
    zleceniodawcę lub opóźnienia jej zwrotu przez zleceniobiorcę (o ile odsetki były
    przedmiotem rokowań).

§ 6

  1. Burmistrz Pakości zobowiązany jest do prowadzenia nadzoru w zakresie wykonywania umów oraz oceny ich realizacji, uwzględniając kryteria efektywności, rzetelności, ciągłości, terminowości oraz jakości ich świadczenia.
  2. Nadzór nad wykonywaniem umowy prowadzony jest w sposób określony w umowie, a w szczególności poprzez:

1) analizę okresowej oceny realizacji zadania, sporządzonej przez podmiot
    realizujący,
2) kontrolę realizacji zadania w trybie określonym w umowie.

§ 7

  1. Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji z zachowaniem zasady jawności postępowania następuje na podstawie:

    1) sprawozdania z wykonania według określonego wzoru ustalonego w załączniku
        do umowy,
    2) kserokopii opisanych rachunków i faktur VAT (oryginał) dotyczących wydatków
        zleceniobiorcy faktycznie poniesionych na realizację zadania.
  2. Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje w terminie określonym w umowie.

§ 8

Sprawy związane z postępowaniem w sprawie przyjmowania wniosków, przyznawaniem i rozliczaniem dotacji z zachowaniem zasady jawności postępowania prowadzi Referat Finansowy Urzędu Miejskiego w Pakości.

§ 9

Traci moc uchwała nr XVI/102/2000 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 16 czerwca 2000 r. w sprawie zakresu i zasad udzielania dotacji z budżetu gminy.

§ 10

Wykonanie uchwały powierzyć Burmistrzowi Pakości.

§ 11

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej
 
         Ryszard Kuflewicz

 

 
 
Uzasadnienie
do uchwały nr XI/80/04 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 4 marca 2004 r.

w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, sposobu ich rozliczenia oraz kontroli wykonania zadań zleconych.

Konieczność podjęcia przedmiotowej uchwały podyktowana jest potrzebą dokładnego określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zadań zleconych podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych.
Dodatkowo nadmienić należy, iż zgodnie z art. 23 ust.2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.- Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 874 z późn. zm.) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego zobowiązane są dostosować uchwały wydane na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r., Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) do wymagań związanych z wykonywaniem zadań w zakresie określonym w niniejszej ustawie.
Przedmiotowa uchwała będzie miała zastosowanie do udzielania dotacji podmiotom sektora niepublicznego na realizację zadań w zakresie nie uregulowanym w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873).
Podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi art. 118 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r., Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), zgodnie z którym tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, zapewniając jawność postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (20 maja 2004, 09:20:19)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2170