Strona główna > Uchwały > 2008 |
Uchwała nr XII/96/08Rady Miejskiej w Pakościz dnia 21 lutego 2008w sprawie przyjęcia programu regionalnej pomocy inwestycyjnej dla przedsiębiorców na terenie gminy PakośćNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.[1]) art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.[2])
Uchwała nr XII/96/08
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 21 lutego 2008
w sprawie przyjęcia programu regionalnej pomocy inwestycyjnej dla przedsiębiorców na terenie gminy Pakość
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.[1]) art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.[2])
uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwała określa szczegółowe warunki udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej, do której ma zastosowanie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2007 r. w sprawie udzielenia przez gminy zwolnień od podatku od nieruchomości, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (Dz. U. Nr 138, poz. 969).
§ 2. Program obejmuje swoim działaniem przedsiębiorców inwestujących na terenie miasta i gminy Pakość.
§ 3. Warunek otrzymania pomocy publicznej to dokonanie nowej inwestycji tzw. inwestycji początkowej poprzez:
1) utworzenie nowego przedsiębiorstwa,
2) rozbudowa istniejącego przedsiębiorstwa,
3) zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa,
4) dywersyfikacja produkcji zakładu poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów,
5) nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte (nabycie samych udziałów/akcji przedsiębiorstwa nie stanowi inwestycji początkowej).
§ 4. Przez nową inwestycję rozumie się inwestycję:
1) w środki trwałe związane z utworzeniem nowego przedsiębiorstwa lub z jego rozbudową;
2) polegającą na nabyciu przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez niezależnego inwestora.
§ 5. 1. Pomoc publiczna ma formę zwolnienia od podatku od nieruchomości.
2. Zastosowanie przedmiotowych zwolnień od podatku od nieruchomości spowoduje zmniejszenie wpływów do budżetu gminy, w zależności od liczby przedsiębiorców, którzy zrealizują nowe inwestycje. Będzie to część przyszłych dochodów budżetu gminy z tytułu podatku od nieruchomości.
§ 6. Zakres przedmiotowy zwolnienia obejmuje:
1) nowo wybudowane budynki i budowle przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, pod warunkiem wykorzystania ich do tej działalności,
2) nowo nabyte grunty, budynki i budowle przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, pod warunkiem wykorzystania ich do tej działalności,
3) grunty, budynki i budowle, w przypadku rozpoczęcia wykorzystywania ich do prowadzenia działalności gospodarczej przez podatnika, będące w jego posiadaniu, lecz wcześniej niewykorzystywane do prowadzenia działalności, pod warunkiem poniesienia nakładów inwestycyjnych związanych z uruchomieniem bądź rozbudową przedsiębiorstwa.
§ 7. Uchwała nie przewiduje pomocy na:
1) inwestycje odtworzeniowe,
2) w sektorze transportowym na wydatki związane z zakupem środków transportu.
§ 8. Warunkiem przyznania pomocy publicznej jest zgłoszenie organowi podatkowemu przez zainteresowanego przedsiębiorcę przed rozpoczęciem realizacji inwestycji o zamiarze korzystania z pomocy w trybie i formie określonymi niniejszą uchwałą.
§ 9. Przyznanie pomocy publicznej na podstawie niniejszej uchwały uzależnione jest od spełnienia, po dniu wejścia jej w życie, co najmniej jednego z poniższych warunków:
1) poniesienia nakładów inwestycyjnych związanych z nowa inwestycją na zasadach określonych w § 10 i § 11,
2) nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji.
§ 10. Zwolnienie od podatku od nieruchomości przysługuje od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym zaistniało zdarzenie wymienione w § 3 i § 6 do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym przekroczono maksymalną intensywność pomocy określoną w § 19 nie dłużej niż przez 5 lat
§ 11. Warunkiem uzyskania pomocy jest:
1) zainwestowanie kwoty przekraczającej 100 tys. euro, wyrażonej w złotych,
2) udział własny przedsiębiorcy w nakładach związanych z nową inwestycją wynosi co najmniej 25% kosztów inwestycji ze środków własnych, przy czym udział własny to środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku ze wsparciem pochodzącym ze środków publicznych,
3) zakończenie nowej inwestycji w terminie 4 lat od dnia złożenia zgłoszenia o zamiarze korzystania z uchwały,
4) utrzymanie inwestycji oraz to, że działalność gospodarcza związana z daną inwestycja będzie prowadzona co najmniej przez 5 lat od dnia zakończenia inwestycji, a w przypadku MŚP co najmniej 3 lat od dnia zakończenia jej realizacji.
§ 12 Zwolnienie od podatku od nieruchomości na nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca nabył nieruchomość do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym przekroczono maksymalną intensywność pomocy określoną w § 19, nie dłużej niż na okres 2 lat.
§ 13. Przyznanie pomocy, o której mowa w § 12 uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących warunków:
1) nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji,
2) przedsiębiorca zobowiąże się do pokrycia co najmniej 25% kosztów inwestycji ze środków własnych, przy czym udział własny to środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku ze wsparciem pochodzącym ze środków publicznych,
3) utrzymanie inwestycji oraz to, że działalność gospodarcza związana z daną inwestycją będzie prowadzona co najmniej przez 5 lat od dnia zakończenia inwestycji.
§ 14. Do kosztów kwalifikujących się objęcia pomocą na nową inwestycję uwzględnia się poniesione po dniu złożenia zamiaru korzystania ze zwolnienia wydatki na koszty inwestycji w środki trwałe, takie jak:
1) cena nabycia gruntów,
2) nakłady na budowle i budynki,
3) nakłady na wyposażenie obiektów w środki trwałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym w szczególności na maszyny i urządzenia, narzędzia, przyrządy i aparaturę, wyposażenie techniczne dla prac biurowych, infrastrukturę techniczną.
§ 15. Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych ustala się zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§ 16. Nabywane aktywa muszą być nowe.
§ 17. W przypadku gdy przed nabyciem przedsiębiorstwa, w stosunku do jego składników udzielono już pomocy publicznej, ceny nabycia tych składników nie zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
§ 18. 1. Pomoc regionalna na podstawie niniejszej uchwały podlega sumowaniu z inną pomocą uzyskaną przez przedsiębiorcę na realizację tego samego projektu inwestycyjnego lub tworzenie tych samych nowych miejsc pracy i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 19,
2. W przypadku, gdy przedsiębiorca będzie jednocześnie korzystał z pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji na podstawie niniejszego programu i pomocy regionalnej na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją w takiej sytuacji, pomoc regionalna na wspieranie nowych inwestycji będzie udzielana wraz z pomocą regionalną na utworzenie nowych miejsc pracy. Łącznie intensywność tych pomocy nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy na obszarze gminy Pakość. Dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy na obszarze Gminy Pakość oraz wyższej kwoty kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą tj. kosztów inwestycji albo dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.
§ 19. Maksymalna intensywność pomocy wynosi:
1) 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą,
2) w przypadku pomocy udzielonej MŚP, z wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze transportu, podwyższa się o:
a) 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców,
b) 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców.
§ 20. 1. Na podstawie niniejszej uchwały nie będzie udzielana pomoc na duże projekty inwestycyjne tj. nową inwestycję, w której koszty kwalifikujące się do objęcia wsparciem przekraczają równowartość 50 mln euro, przy czym:
1) koszty nowej inwestycji są wydatkami na środki trwałe, dokonanymi w okresie trzech lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców realizujących tę inwestycję oraz
2) środki trwałe są powiązane ze sobą fizycznie lub funkcjonalnie i służą do realizacji ściśle określonego celu, w szczególności produkcji konkretnego produktu lub różnych produktów, jeżeli są one wytwarzane przy wykorzystaniu takich samych surowców.
2. Nie będzie udzielana pomoc na utworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją.
§ 21. 1. Regionalnej pomocy inwestycyjnej nie udziela się w następujących sektorach:
1) górnictwa węgla,
2) budownictwa okrętowego,
3) rybołówstwa i akwakultury,
4) rolnictwa związanej z produkcją, przetwórstwem oraz obrotem towarami rolnymi, o których mowa z Załączniku 1 do traktatu. Stosuje się je wobec przetwórstwa produktów rolnych i obrotu tymi produktami, z wyłączeniem wytwarzania produktów mających imitować lub zastępować mleko i przetwory mleczne, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia EWG nr 1898/87 z dnia 2 lipca 1987 r. w sprawie ochrony oznaczeń stosowanych w obrocie mlekiem i przetworami mlecznymi (Dz. Urz. EWGL 182 z 3.07.1987),
2. Niniejszy program pomocowy nie ma zastosowania do:
1) pomocy udzielonej na działalność związaną z eksportem do krajów trzecich lub państw członkowskich, a mianowicie pomocy związanej bezpośrednio z ilością wywożonych produktów, z tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucji lub z innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej,
2) pomocy uzależnionej od wykorzystywania towarów krajowych uprzywilejowanych względem towarów przywożonych względem towarów przywożonych,
3) przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie wynajmu nieruchomości,
4) przedsiębiorców znajdujących się w okresie restrukturyzacji przeprowadzonej z wykorzystaniem pomocy publicznej.
§ 22. Zgłoszenie zamiaru korzystania z pomocy, o którym mowa w § 8 powinno zawierać:
1) podstawowe dane dot. przedsiębiorcy ubiegającego się o zwolnienie oraz informację o otrzymanej pomocy w różnych formach i z różnych źródeł, która była przeznaczona na to samo przedsięwzięcie, na realizację którego przedsiębiorca ubiega się o pomoc, na druku stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały,
2) odpis z rejestru przedsiębiorców lub zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej,
3) opis projektu (np.: lokalizacja, cele, które mają być osiągnięte w związku z realizacją projektu, etapy realizacji, data rozpoczęcia i zakończenia),
4) określenie całkowitych kosztów realizacji projektu,
5) wartość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz ich rodzaje,
6) opis źródeł finansowania projektu,
7) deklarację o utrzymaniu nowej inwestycji przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku MŚP co najmniej 3 lat, od dnia zakończenia jej realizacji, na druku stanowiącym załącznik nr 2 do uchwały.
§ 23. Przedsiębiorcy ubiegający się o pomoc na podstawie § 10 uchwały zobowiązani są dołączyć do wniosku o przystąpienie do programu pomocowego dodatkowo:
1) pozwolenie na usytułowanie budynku lub budowli;
2) oświadczenie o poniesionych przez przedsiębiorcę kosztach nowej inwestycji, w tym
kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną na podstawie uchwały oraz o udziale własnym wynoszącym co najmniej 25 % wartości inwestycji, na druku stanowiącym załącznik nr 3 do uchwały.
§ 24. Przedsiębiorcy ubiegający się o pomoc na podstawie § 11 uchwały zobowiązani są dołączyć do wniosku o przystąpienie do programu pomocowego dodatkowo - oświadczenie o wysokości poniesionych nakładach na nowe inwestycje kwalifikujących się do objęcia pomocą związanych z obiektami, o których mowa w § 11 uchwały oraz o udziale własnym wynoszącym co najmniej 25 % wartości inwestycji, na druku stanowiącym
załącznik nr 4 do uchwały.
§ 25. Przedsiębiorca korzystający z regionalnej pomocy inwestycyjnej jest zobowiązany przedłożyć do 15 stycznia każdego roku podatkowego w okresie korzystania ze zwolnienia - informację otrzymanej pomocy publicznej otrzymanej w różnych formach i z różnych źródeł, która była przeznaczona na to samo przedsięwzięcie, na realizację którego przedsiębiorca otrzymał pomoc, na druku stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały.
§ 26. W przypadku otrzymania w trakcie roku pomocy publicznej ponad dopuszczalną
intensywność przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu kwoty stanowiącej nadwyżkę pomocy publicznej ponad dopuszczalną intensywność do 31 grudnia danego roku podatkowego.
§ 27. 1. Organ podatkowy ma prawo do przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przez przedsiębiorcę warunków udzielenia zwolnienia od podatku
od nieruchomości i obowiązków zawartych w uchwale, w tym także sprawdzania zgodności ze stanem faktycznym dokumentów i informacji składanych przez przedsiębiorców.
2. Przedsiębiorca, na żądanie organu podatkowego, przedkłada wszelkie dowody i informacje, celem stwierdzenia spełnienia warunków zwolnienia od podatku od nieruchomości.
§ 28. Przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia od podatku od nieruchomości w przypadku gdy nowa inwestycja nie zostanie utrzymana przez okres 5 lat, a w przypadku MŚP co najmniej 3 lat, od dnia zakończenia jej realizacji.
§ 29. Beneficjent pomocy zobowiązany jest powiadomić pisemnie Burmistrza Pakości o utracie prawa do zwolnienia od podatku od nieruchomości na podstawie uchwały w terminie 14 dni od dnia powstania okoliczności powodujących jego utratę.
§ 30. Przedsiębiorca, który utracił prawo do zwolnienia zobowiązany jest do zwrotu całości otrzymanej pomocy na zasadach przewidzianych w przepisach o pomocy publicznej dla przedsiębiorców, poprzez zapłatę podatku od nieruchomości wraz z odsetkami za zwłokę, zgodnie z procedurą wynikającą z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
§ 31. Uchwała obowiązuje od dnia wejścia w życie do dnia 31 grudnia 2013 roku.
§ 32. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.
§ 33. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w PakościTadeusz Grupa
___________________________________
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337 oraz z 2007r. Nr 48, poz. 327 i Nr 173, poz. 1218.
[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006r. Nr 220, poz. 1601, Nr 225, poz. 1635, Nr 245, poz. 1775, Nr 249, poz. 1828, Nr 251, poz. 1847.
UZASADNIENIE
do uchwały nr XII/96/08
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 21 lutego 2008 r.
w sprawie przyjęcia programu regionalnej pomocy inwestycyjnej dla przedsiębiorców na terenie gminy Pakość.
Podjęcie przedmiotowej uchwały uzasadnione jest dążeniem do wsparcia rozwoju przedsiębiorczości na terenie Gminy Pakość, a w szczególności przyciągnięcia inwestorów poprzez zaproponowanie zwolnień z podatku od nieruchomości w związku z wspieraniem nowych inwestycji. W konsekwencji działania powyższe winny przyczynić się m. in. do ożywienia gospodarki i zmniejszenia bezrobocia na terenie gminy.
Pomoc w postaci takiej ulgi spełnia warunki, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2007 r. w sprawie udzielenia przez gminy zwolnień od podatku od nieruchomości, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (Dz. U. Nr 138, poz. 969).
Przedmiotowa uchwała nie wymaga uzyskania opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Podstawę prawną podjęcia niniejszej uchwały stanowią przepisy art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) Zgodnie z powołanymi przepisami rada gminy w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe.
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (5 marca 2008, 13:01:39)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1240