Strona główna > Uchwały > 2021 |
Uchwała nr XXII/215/2020RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 25 lutego 2021w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę PakośćNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.1)) w związku z art. 17 ust. 1 pkt. 15, art. 44 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.2)) oraz art. 10 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn. Dz. U z 2020 r. poz. 1947)
Uchwała nr XXII/215/2020
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 25 lutego 2021
w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Pakość
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.1)) w związku z art. 17 ust. 1 pkt. 15, art. 44 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.2)) oraz art. 10 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn. Dz. U z 2020 r. poz. 1947)
Rada Miejska w Pakości uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się zasady sprawienia pogrzebu oraz zasady zwrotu kosztów poniesionych przez Gminę Pakość związanych ze sprawieniem pogrzebu.
§ 2. 1. Gmina Pakość sprawia pogrzeb osobom zmarłym w przypadkach określonych w art.10 ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1947).
2. Zadanie opisane w § 2 ust. 1 realizowane jest przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Pakości.
2. Zadanie opisane w § 2 ust. 1 realizowane jest przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Pakości.
§ 3. 1. Sprawienie pogrzebu następuje na podstawie aktu zgonu wystawionego przez Urząd Stanu Cywilnego, po rozeznaniu sytuacji przez pracownika socjalnego i stwierdzenia okoliczności, o których mowa w § 2.
2. Sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez Gminę, zgodnie z wyznaniem zmarłego, a o ile nie jest znane lub gdy zmarły był osobą niewierzącą, pogrzeb winien uwzględniać miejscowe zwyczaje i tradycje w tym zakresie.
§ 4. 1. Ośrodek Pomocy Społecznej zleca sprawienie pogrzebu firmom prowadzącym kompleksowe usługi pogrzebowe.
2. Zakres usług pogrzebowych winien obejmować podstawowe czynności niezbędne do sprawienia pochówku, przy zachowaniu godności zmarłego, a w szczególności:
1) formalności związane ze zgonem i pogrzebem;
2) przygotowanie zwłok do pochówku, w tym mycie i ubranie;
3) zakup trumny, krzyża, tabliczki, wiązanki kwiatów;
4) pokrycie kosztów kremacji;
5) przechowywanie zwłok w chłodni lub w domu pogrzebowym;
6) pokrycie kosztów transportu zwłok do miejsca pochówku;
7) pokryciu kosztów wykupienia miejsca na cmentarzu, wykopaniu, zasypaniu i uformowaniu grobu oraz oznaczenie go znakiem wyznania zmarłego;
2. Zakres usług pogrzebowych winien obejmować podstawowe czynności niezbędne do sprawienia pochówku, przy zachowaniu godności zmarłego, a w szczególności:
1) formalności związane ze zgonem i pogrzebem;
2) przygotowanie zwłok do pochówku, w tym mycie i ubranie;
3) zakup trumny, krzyża, tabliczki, wiązanki kwiatów;
4) pokrycie kosztów kremacji;
5) przechowywanie zwłok w chłodni lub w domu pogrzebowym;
6) pokrycie kosztów transportu zwłok do miejsca pochówku;
7) pokryciu kosztów wykupienia miejsca na cmentarzu, wykopaniu, zasypaniu i uformowaniu grobu oraz oznaczenie go znakiem wyznania zmarłego;
8) obsługę przy pogrzebie, czynności podejmowane przez duchownego lub mistrza ceremonii.
§ 5. 1. Koszty pochówku określone w § 4 niniejszej uchwały nie powinny przekroczyć kwoty aktualnie obowiązującego zasiłku pogrzebowego określonego wg odrębnych zasad.
2. Wydatki związane z organizacją pogrzebu pokrywane są z budżetu gminy.
3. Zapłaty lub zwrotu kosztów za sprawowanie pogrzebu dokonuje się na podstawie wniosku i faktur przedstawionych przez osoby, które dokonały pochówku lub faktury wystawionej przez firmę, której pochówek został zlecony.
2. Wydatki związane z organizacją pogrzebu pokrywane są z budżetu gminy.
3. Zapłaty lub zwrotu kosztów za sprawowanie pogrzebu dokonuje się na podstawie wniosku i faktur przedstawionych przez osoby, które dokonały pochówku lub faktury wystawionej przez firmę, której pochówek został zlecony.
§ 6. 1. Przyjmuje się następujące zasady zwrotu poniesionych wydatków związanych ze sprawieniem pochówku:
1) w przypadku pochówku osoby bez ustalonej tożsamości koszty pochówku ponosi Gmina Pakość;.
2) w przypadku osoby bezdomnej, która była mieszkańcem Gminy Pakość koszty pokrywane są ze środków własnych Gminy Pakość;
3) w przypadku osoby bezdomnej, której ostatnim miejscem zameldowania była inna gmina koszty pochówku dochodzone są na zasadach zwrotu wydatków zgodnie z właściwością miejscową;
4) w przypadku osób zmarłych, które posiadały tytuł ubezpieczenia społecznego, udokumentowane wydatki podlegają pokryciu z zasiłku pogrzebowego;
5) w przypadku, kiedy zmarły nie posiadał ubezpieczenia społecznego, a pozostawił masę spadkową, wydatki sprawienia pogrzebu, podlegają w części lub całości zwrotowi z masy spadkowej.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach można odstąpić od żądania zwrotu w całości lub części wydatków związanych ze sprawieniem pogrzebu o ile żądanie zwrotu tych wydatków od osoby zobowiązanej stanowiłoby z uwagi na sytuację, w której się znajduje nadmierne obciążenie i doprowadziłoby ją do trudnej sytuacji bytowej.
1) w przypadku pochówku osoby bez ustalonej tożsamości koszty pochówku ponosi Gmina Pakość;.
2) w przypadku osoby bezdomnej, która była mieszkańcem Gminy Pakość koszty pokrywane są ze środków własnych Gminy Pakość;
3) w przypadku osoby bezdomnej, której ostatnim miejscem zameldowania była inna gmina koszty pochówku dochodzone są na zasadach zwrotu wydatków zgodnie z właściwością miejscową;
4) w przypadku osób zmarłych, które posiadały tytuł ubezpieczenia społecznego, udokumentowane wydatki podlegają pokryciu z zasiłku pogrzebowego;
5) w przypadku, kiedy zmarły nie posiadał ubezpieczenia społecznego, a pozostawił masę spadkową, wydatki sprawienia pogrzebu, podlegają w części lub całości zwrotowi z masy spadkowej.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach można odstąpić od żądania zwrotu w całości lub części wydatków związanych ze sprawieniem pogrzebu o ile żądanie zwrotu tych wydatków od osoby zobowiązanej stanowiłoby z uwagi na sytuację, w której się znajduje nadmierne obciążenie i doprowadziłoby ją do trudnej sytuacji bytowej.
§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.
§ 8. Uchwała wchodzi w życie 14 dni po jej ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady
Miejskiej
Michał Siembab
Miejskiej
Michał Siembab
1) Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 1378.
2) Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 2369.
2) Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 2369.
UZASADNIENIE
1. Przedmiot regulacji:Uchwała dotyczy ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu oraz zasady zwrotu kosztów poniesionych przez Gminę Pakość na ten cel.
2. Omówienie podstawy prawnej
Zgodnie z art.18 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2020 r. poz 713 z póżn. zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Art. 17 ust. 1 pkt. 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.) stanowi, że do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym. Art. 44 w/w ustawy mówi, że ,,sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę zgodnie z wyznaniem zmarłego”.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Nie jest wymagane przeprowadzenie konsultacji w przedmiotowej sprawie.
4. Uzasadnienie merytoryczne
Ustawa o pomocy społecznej nakazuje określenie zasad obowiązujących w jednakowym zakresie dla każdego organizowanego pochówku. Mając na względzie powyższe, podjęcie uchwały jest zasadne.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała wywołuje skutki finansowe dla budżetu gminy. Wydatki związane ze sprawieniem pogrzebu pokrywa się ze środków własnych gminy na zadania własne z zakresu pomocy społecznej w dziale 852 Zasiłki i pomoc w naturze.
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (3 marca 2021, 09:15:36)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 105