Strona główna > Uchwały > 2021 |
Uchwała nr XXV/235/2021RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 29 czerwca 2021w sprawie udzielenia Burmistrzowi Pakości wotum zaufaniaNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4a i art. 28aa ust. 4 i 9 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.1))
Uchwała nr XXV/235/2021
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 29 czerwca 2021
w sprawie udzielenia Burmistrzowi Pakości wotum zaufania
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4a i art. 28aa ust. 4 i 9 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.1))
po rozpatrzeniu Raportu o stanie gminy Pakość za 2020 r., Rada Miejska w Pakości uchwala, co następuje:
§ 1. W związku z zakończeniem debaty nad Raportem o stanie gminy Pakość za 2020 r. udziela się
Burmistrzowi Pakości wotum zaufania.§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Pakości.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Siembab
Michał Siembab
1) Zmiana tekstu jednolitego wymienionej ustawy została ogłoszona w Dz. U. z 2020 r. poz. 1378 oraz z 2021 r. poz. 1038.
UZASADNIENIE
1. Przedmiot regulacji:
Uchwała dotyczy udzielenia Burmistrzowi Pakości wotum zaufania.
Uchwała dotyczy udzielenia Burmistrzowi Pakości wotum zaufania.
2. Omówienie podstawy prawnej:
Podstawę podjęcia niniejszej uchwały stanowi przepis art. 18 ust. 2 pkt 4a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), zgodnie z którym do wyłącznej właściwości rady gminy należy rozpatrywanie raportu o stanie gminy oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania z tego tytułu.
Zgodnie z art. 28aa ust.4 ustawy rada gminy rozpatruje raport o stanie gminy, podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi.
Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę.
W myśl art. 28aa ust.9 ustawy, po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy, rada gminy przeprowadza głosowanie nad udzieleniem wójtowi wotum zaufania. Uchwałę o udzieleniu wójtowi wotum zaufania rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Niepodjęcie uchwały o udzieleniu wójtowi wotum zaufania jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania.
Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego.
Podstawę podjęcia niniejszej uchwały stanowi przepis art. 18 ust. 2 pkt 4a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), zgodnie z którym do wyłącznej właściwości rady gminy należy rozpatrywanie raportu o stanie gminy oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania z tego tytułu.
Zgodnie z art. 28aa ust.4 ustawy rada gminy rozpatruje raport o stanie gminy, podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi.
Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę.
W myśl art. 28aa ust.9 ustawy, po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy, rada gminy przeprowadza głosowanie nad udzieleniem wójtowi wotum zaufania. Uchwałę o udzieleniu wójtowi wotum zaufania rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Niepodjęcie uchwały o udzieleniu wójtowi wotum zaufania jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania.
Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Podjęcie niniejszej uchwały nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
Podjęcie niniejszej uchwały nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
Konieczność podjęcia niniejszej uchwały wynika z art. 28aa ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.). Zgodnie z art. 28aa ust.1 – 8 ustawy, burmistrz co roku do dnia 31 maja przedstawia radzie gminy raport o stanie gminy. Raport obejmuje podsumowanie działalności burmistrza w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Rada gminy rozpatruje raport podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi. Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem przeprowadza się debatę.
W debacie nad raportem zabierają głos radni gminy bez ograniczeń czasowych oraz mieszkańcy, którzy złożyli do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie poparte podpisami co najmniej 20 osób (w gminie do 20 000 mieszkańców). Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być przedstawiany raport o stanie gminy. Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności otrzymania przez przewodniczącego rady zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15, chyba że rada postanowi o zwiększeniu tej liczby.
Konieczność podjęcia niniejszej uchwały wynika z art. 28aa ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.). Zgodnie z art. 28aa ust.1 – 8 ustawy, burmistrz co roku do dnia 31 maja przedstawia radzie gminy raport o stanie gminy. Raport obejmuje podsumowanie działalności burmistrza w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Rada gminy rozpatruje raport podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium burmistrzowi. Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem przeprowadza się debatę.
W debacie nad raportem zabierają głos radni gminy bez ograniczeń czasowych oraz mieszkańcy, którzy złożyli do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie poparte podpisami co najmniej 20 osób (w gminie do 20 000 mieszkańców). Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być przedstawiany raport o stanie gminy. Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności otrzymania przez przewodniczącego rady zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15, chyba że rada postanowi o zwiększeniu tej liczby.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.
Uchwała nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (6 lipca 2021, 07:58:56)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 42