Uchwała nr XXXIII/299/2010 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 23 września 2010w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.[1])

Uchwała nr XXXIII/299/2010
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 23 września 2010


w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość

Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.[1])


uchwala się, co następuje:
 
§ 1. Określić:
  1. Wymaganą szczegółowość projektu  budżetu,
  2. Terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej,  
  3. Wymogi dotyczące uzasadnienia i  materiały informacyjne, które Burmistrz Pakości przedłoży Radzie Miejskiej w Pakości wraz z projektem uchwały budżetowej.
§ 2. Tryb prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość obejmuje następujące czynności:
  1. W celu opracowania projektu budżetu, Burmistrz Pakości poinformuje mieszkańców gminy, jednostki organizacyjne gminy o przystąpieniu do wymienionych prac.
  2. Wnioski i uwagi do projektu budżetu na kolejny rok budżetowy należy składać do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy z tym, że wnioski winny określać:
    a) rodzaj przedsięwzięcia,
    b) uzasadnienie celowości,
    c) wysokość nakładów finansowych,
    d) źródła finansowania. 
  3. Jednostki organizacyjne gminy, w toku prac nad projektem budżetu zobowiązane są składać wnioski i uwagi do projektu budżetu na zasadach określonych w § 2 pkt 2, a ponadto:
    a) zestawienie prognozowanych dochodów budżetowych wg działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej wraz z częścią opisową,
    b)  zestawienie potrzeb wg działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej wraz z częścią opisową,
    c)  tabelę kalkulacyjną zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń,
    d) zestawienie prognozowanych dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych wg działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej wraz z częścią opisową. 
§ 3.Projekt budżetu winien zawierać:
  1. Projekt uchwały budżetowej spełniający wymogi określone w art. 212 ustawy;
  2. Załączniki określone w art. 214 ustawy.
§ 4. Załączniki, o których mowa w § 2 pkt 2, winny mieć formę tabelaryczną i zawierać następujące informacje:
  1. Wykaz jednostek budżetowych, o których mowa w art. 233 ust. 1 ustawy, wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf), stan środków pieniężnych a początek  i koniec roku, dochody, wydatki oraz sumy kontrolne,
  2. Wykaz samorządowych jednostek budżetowych wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf), stan środków pieniężnych na początek i koniec roku, dochody, wydatki oraz sumy kontrolne,
§ 5. Jako załączniki do projektu uchwały budżetowej traktuje się ponadto:
  1. Plan dochodów budżetowych w pełnej klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z wyszczególnieniem dochodów bieżących (własne, dotacje, subwencje, środki wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy) oraz dochody majątkowe (własne, dotacje, środki wymienione w art. 5 ust 1 pkt 2 i 3 ustawy),
  2. Plan wydatków budżetowych w pełnej klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) z wyszczególnieniem wydatków bieżących, w tym dotyczących jednostek budżetowych, wynagrodzeń i składek od nich naliczanych, wydatków statutowych jednostek budżetowych, dotacji, świadczeń na rzecz osób fizycznych, wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej  z realizacją zadań gminy, wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, obsługę długu gminy, wydatków majątkowych w tym na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, w części związanej z realizacją zadań gminy, na zakup i objęcie akcji i udziałów, wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego,
  3. Plan przychodów i rozchodów wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf);
  4. Plan wydatków na inwestycje wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział) i wg realizowanych zadań,
  5. Limity na wieloletnie programy inwestycyjne,
  6. Plan dochodów i wydatków związanych z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska,
  7. Plan wydatków realizowanych w ramach środków funduszu sołeckiego, w przypadku podjęcia uchwały o utworzenia tego funduszu na dany rok budżetowy,
  8. Plan dochodów i wydatków, wg klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf), realizowanych zadań zleconych;
  9. Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej;
  10. Plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych na podstawie umów lub porozumień zawieranych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;
  11. Plan dochodów związanych z realizacją zadań zleconych gminie i odprowadzanych do budżetu państwa.
§ 6. Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje niezwłocznie projekt uchwały budżetowej do zaopiniowania wszystkim stałym komisjom Rady Miejskiej i wyznacza termin sesji.
 
§ 7. Projekt uchwały budżetowej podlega rozpatrzeniu i zaopiniowaniu przez komisje w terminie co najmniej na 25 dni przed wyznaczonym terminem sesji,
 
§ 8. Opinie, o których mowa w § 7, są podstawą do sformułowania ostatecznej opinii o projekcie budżetu, winny być niezwłocznie przedstawione na piśmie Komisji Polityki Planowania Rozwoju i Finansów.

§ 9. Komisja Polityki Planowania Rozwoju i Finansów, po zapoznaniu się z  treścią opinii o których mowa w § 7, przedstawia ostateczną opinię o projekcie uchwały budżetowej Przewodniczącemu Rady Miejskiej, w terminie co najmniej na 20 dni przed wyznaczonym terminem sesji.

§ 10. Przewodniczący Rady Miejskiej przedkłada niezwłocznie Burmistrzowi Pakości opinie, o których mowa w § 7 i § 9.

§11. W przypadku złożenia, przez komisje opiniujące projekt uchwały budżetowej, wniosków dotyczących wprowadzenia nowych wydatków, bądź zwiększenia kwot wydatków zapisanych w projekcie, zobowiązane są wskazać źródło ich finansowania.
 
§12. Przewodniczący Rady Miejskiej zwołuje sesję budżetową, której porządek winien zawierać:
  1. Wystąpienie Burmistrza Pakości w sprawie przedstawienia projektu uchwały budżetowej;
  2. Przedstawienie opinii komisji;
  3. Przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej;
  4. Dyskusja;
  5. Głosowanie.
§ 13. W trakcie dyskusji na sesji Rady Miejskiej nad projektem uchwały budżetowej radni mogą zgłaszać poprawki.

§ 14. Głosowanie nad poprawkami jak i nad ostatecznym kształtem uchwały budżetowej jest jawne i odbywa się zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady Miejskiej.

§ 15. Projekty uchwał zmieniających budżet opiniuje Komisja Polityki Planowania Rozwoju i Finansów.

§ 16. Uzasadnienie projektu uchwały budżetowej ma formę opisową i winno zawierać:
  1. Uzasadnienie faktyczne;
  2. Uzasadnienie prawne.
§ 17. Uzasadnienie faktyczne winno zawierać:
  1. Ocenę sytuacji budżetu, stanu zadłużenia, uzyskanej nadwyżki, o której mowa w art. 242 ust. 1 ustawy budżetowej;
  2. Przewidywane wykonanie budżetu gminy za rok poprzedzający rok budżetowy;
  3. Podstawowe wielkości projektu budżetu:
    a) dochody:
    - dochody własne,
    - dotacje,
    - subwencje,
    - podział dochodów na: bieżące i majątkowe z omówieniem w układzie rodzajowym planowanych dochodów z podaniem podstawy prawnej, sposobu kalkulacji, powiązania z uchwałami w sprawie przyjętych stawek podatkowych, decyzjami, umowami, informacją od Ministra Finansów w sprawie wysokości subwencji, udziałów gminy  w dochodach stanowiących dochodów budżetu państwa,
    b) wydatki:
    - informacje o wydatkach z podziałem na wydatki bieżące i majątkowe -założona kwota, dynamika, struktura,
    - zasady kalkulacji,
    - strukturę działową planowanych wydatków i dynamikę za rok poprzedzający rok budżetowy,
    - obsługa długu publicznego,
    - informacje o przyjętych zadaniach do sfinansowania ze środków publicznych  z opisem zakresu rzeczowego przewidywanego do realizacji wg poszczególnych działów w ujęciu chronologicznym. 
§ 18. 1. W uzasadnieniu prawnym uchwały budżetowej należy wyjaśnić treść przepisów prawnych wskazanych w podstawie prawnej projektu uchwały budżetowej.
2. W przypadku uchwał zmieniających budżet uzasadnienie winno zawierać opis przyczyn zmienianych wielkości w zakresie wielkości stanowiących budżet (dochody, wydatki, przychody, rozchody).
 
§ 19. Materiały informacyjne winny zawierać dane przedstawione w formie tabel, bądź opisu w zakresie:
  1. Dochodów:
    a) w układzie rodzajowym wg źródeł powstania,
    b) dochodów bieżących i majątkowych za rok budżetowy, rok poprzedzający rok budżetowy, 
  2. Wydatków:
    a) wg rodzaju wydatków (bieżących: wynagrodzeń ze składkami, świadczeń na rzecz osób fiz., dotacji, kosztów obsługi długu publicznego oraz majątkowych: zakupy inwestycyjne, wydatki na inwestycje) za rok budżetowy, rok poprzedzający rok budżetowy,
    b) wydatków bieżących i majątkowych za rok budżetowy, rok poprzedzający rok budżetowy, 
  3. Nadwyżki budżetowej za rok budżetowy, rok poprzedzający rok budżetowy, wg art. 242 ustawy; 
  4. Wolnych środków przewidywanych na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy;
  5. Relacji kosztów obsługi długu do dochodów budżetowych, wg art. 243 ustawy. 
  6. Przewidywanych dochodów do zrealizowania w roku poprzedzającym rok budżetowy w zakresie sprzedaży mienia, przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, czynszów, dzierżaw i innych dochodów z mienia. Informacja ta winna oprócz dochodów zawierać planowane wydatki związane  z pozyskiwanymi dochodami; 
  7. Przewidywanych należności budżetowych na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy; 
  8. Przewidywanych zobowiązań na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy. 
§ 20. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.

§ 21. Traci moc uchwała Nr XXIII/171/05 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 23 czerwca 2005r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej gminy Pakość.

§ 22. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.  
 
 
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Bernard Błaszak
 
 
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620 i Nr 123, poz. 835.   
 
 



U Z A S A D N I E N I E
do uchwały Nr XXXIII/299/2010
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 23 września 2010 r.

w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Pakość  
 
Z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2010 r. o finansach publicznych podstawę prawną do określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej stanowi art. 234 tej ustawy. Zgodnie z ww. przepisem uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności:
  • wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego; 
  • terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego; 
  • wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej. 
Mając powyższe na uwadze wywołanie uchwały jest w pełni uzasadnione.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (29 września 2010, 07:43:43)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1376