Strona główna > Uchwały > 2021 |
Uchwała nr XXIII/225/2021RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 25 marca 2021w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wydania opinii w sprawie przeprowadzenia Referendum LudowegoNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.[1]) oraz art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 870)
Uchwała nr XXIII/225/2021
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 25 marca 2021
w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej wydania opinii w sprawie przeprowadzenia Referendum Ludowego
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.[1]) oraz art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 870)
uchwala się, co następuje:
§ 1. Rada Miejska w Pakości po rozpatrzeniu petycji z dnia 22 lutego 2021 roku, dotyczącej wydania opinii w sprawie przeprowadzenia Referendum Ludowego i zapoznaniu się z aktami sprawy, których petycja dotyczy oraz uwzględniając stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji uznaje petycję za bezzasadną z przyczyn określonych w uzasadnieniu, stanowiącym integralną część do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Pakości zobowiązując go do poinformowania wnoszącego petycję o sposobie jej załatwienia.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Siembab
[1] Zmiany tekstu jednolitego zostały ogłoszone w Dz.U. z 2020 r. poz.1378.
Uzasadnienie
1. Przedmiot regulacji:
Uchwała dotyczy rozpatrzenia petycji dotyczącej wydania opinii w sprawie przeprowadzenia Referendum Ludowego.
2. Omówienie podstawy prawnej:
Podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi przepis art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870), zgodnie z którym petycja złożona do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego jest rozpatrywana przez ten organ.
Uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Podjęcie niniejszej uchwały nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
W dniu 22 lutego 2021 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej wpłynęła do tut. urzędu petycja, dotycząca wydania opinii przez Radę Miejska w Pakości w sprawie przeprowadzenia Referendum Ludowego. Wnioskodawca proponuje przeprowadzenie bezpośredniego Referendum Ludowego w celu dokonania przez obywateli polskich akceptacji jako Aktów Woli Narodu: Nowego Kodeksu Wyborczego oraz Nowego Ustroju Prezydencko-Ludowego dla Polski. Proponowane pytania referendalne:
Czy zgadzasz się na wdrożenie Nowego Kodeksu Wyborczego autorstwa Teresy Garland?
2. Czy zgadzasz się na wdrożenie w Polsce ustroju Prezydencko-Ludowego?
Przedmiotowa petycja została skierowana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w celu jej rozpatrzenia. Komisja na posiedzeniu w dniu 10 marca 2021 r. zapoznała się z postulatami zawartymi w niniejszej petycji. W ocenie Komisji petycja nie powinna zostać uwzględniona, gdyż rada gminy, jako organ jednostki samorządu terytorialnego nie jest uprawniony do podejmowania decyzji w tym zakresie. Wdrożenie nowego Kodeksu Wyborczego oraz zmiana ustroju państwa wymaga zmiany Konstytucji RP, która następuje w drodze ustawy uchwalonej przez Sejm a następnie Senat. Analiza przedstawionych dokumentów wymaga gruntownej znajomości prawa konstytucyjnego. W związku z powyższym Rada Miejska w Pakości nie podejmuje się oceny czy proponowane przez autora petycji rozwiązania są zgodne z przepisami prawa.
Wobec powyższego Rada Miejska w Pakości biorąc pod uwagę opinię Komisji Skarg Wniosków i Petycji postanawia uznać petycję za bezzasadną dotyczącą wydania opinii w sprawie przeprowadzenia Referendum Ludowego.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 14 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Kompetencje do podejmowania uchwał przez organ stanowiący wynikać muszą wprost z przepisów prawa.
Zgodnie z art. 13 ustawy o petycjach podmiot rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (12 kwietnia 2021, 08:04:07)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 86