Uchwała nr XXII/197/2013 RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 27 marca 2013w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconych zadańNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591z późn. zm.[1]) oraz art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.[2]) uchwala się, co następuje

Uchwała nr XXII/197/2013
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 27 marca 2013


w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconych zadań

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591z późn. zm.[1]) oraz art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.[2]) uchwala się, co następuje


§ 1. Określa się tryb postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, przeznaczonych na realizację zadań własnych Gminy Pakość, innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r.o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposób ich rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconych zadań w poniższym brzmieniu.

§ 2. Udzielanie dotacji przez Gminę Pakość może następować poprzez częściowe dofinansowanie lub całkowite finansowanie realizacji zadań publicznych przez podmioty określone w § 1 uchwały, prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie, po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania realizacji tych zadań.

§ 3. 1. W przypadku ogłoszenia konkursu ofert, termin do ich składania nie może być krótszy niż 30 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia, o którym mowa w ust.2.
2. Ogłoszenie konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
  1. rodzaju zadania,
  2. wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania,
  3. zasadach przyznawania dotacji,
  4. terminach i warunkach realizacji zadania,
  5. terminie składania ofert,
  6. trybie i kryteriach stosowanych przy wyborze ofert oraz terminie dokonania wyboru ofert.
3. Konkurs ofert ogłasza się:
  1. w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Pakości,
  2. w Urzędzie Miejskim w Pakości, w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń.
4. Ogłoszenie konkursu ofert można także zamieścić w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub lokalnym, w zależności od rodzaju zadania publicznego.

5. Burmistrz Pakości unieważnia konkurs ofert, jeżeli:
  1. nie złożono żadnej oferty;
  2. żadna ze złożonych ofert nie spełniała wymogów zawartych w ogłoszeniu.
6. Informację o unieważnieniu konkursu ofert Burmistrz Pakości podaje do publicznej wiadomości  w taki sam sposób, jak ogłoszenie o tym konkursie.

§ 4. Podmiot, o którym mowa w § 1 uchwały może z własnej inicjatywy złożyć wniosek do Burmistrza Pakości o udzielenie dotacji na realizację zadań innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

§ 5. 1. Podmioty ubiegające się o uzyskanie dotacji z budżetu Gminy Pakość i spełniające warunki wymienione w § 1 składają pisemne wnioski, w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Wzór wniosku stanowi załącznik Nr 1 do uchwały.
2. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość składania wniosków w trakcie roku budżetowego.
3. Wnioski złożone w terminie określonym w ust. 1 rozpatrywane będą w terminie umożliwiającym uwzględnienie ich w projekcie budżetu na rok następny.
4. Wnioski złożone w terminie określonym w  ust. 2 rozpatrywane będą w terminie 30 dni od ich złożenia, z zastrzeżeniem przepisu  ust. 1.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać:
  1. nazwę i adres siedziby wnioskodawcy;
  2. szczegółowy opis zadania;
  3. termin i miejsce realizacji zadania publicznego;
  4. szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania publicznego;
  5. kosztorys realizacji zadania publicznego;
  6. informację o źródłach finansowania realizacji projektu;
  7. wnioskowaną kwotę dotacji;
  8. szacunkową liczbę osób z terenu Gminy Pakość objętych dotowanym zadaniem.
6. Do wniosku należy dołączyć:
  1. aktualny odpis z właściwego rejestru;
  2. oświadczenie, że podmiot nie działa w celu osiągnięcia zysku;
  3. statut podmiotu ubiegającego się o dotację.
7. Wniosek powinien być podpisany przez osoby lub osobę upoważnioną do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.

8. W uzasadnionych wypadkach Burmistrz Pakości może zażądać złożenia dodatkowych dokumentów lub wyjaśnień w wyznaczonym przez siebie terminie.

§ 6. 1. Wnioski, o których mowa w § 5 ust. 1 i 2 składa się do Burmistrza Pakości, który dokonuje ich oceny i weryfikacji.
2. Przy ocenie wniosków w szczególności uwzględnia się:
  1. czy realizowane zadanie należy do zadań własnych gminy,
  2. czy sposób realizacji zadania przedstawiony we wniosku gwarantuje jego prawidłowe wykonanie,
  3. znaczenie i zasięg oddziaływania zadania w Gminie Pakość,
  4. możliwość wykonania zadania przez podmiot wnioskujący na podstawie przekazanych dokumentów, z uwzględnieniem - jeśli podmiot wnioskujący otrzymywał dotacje z Gminy Pakość na podobne zadania w poprzednich latach - stopnia oddziaływania na potrzeby społeczności lokalnej;
  5. czy poziom kosztów przedstawionych w kosztorysie realizacji zadania zapewnia jego wykonanie w sposób efektywny, rzetelny, oszczędny i terminowy;
3. Burmistrz Pakości podaje do publicznej wiadomości wykaz podmiotów, którym udzielone zostały dotacje oraz w jakiej wysokości.

§ 7. 1. Warunkiem udzielenia dotacji na realizację zadań określonych w § 1 jest zaplanowanie wydatku w budżecie gminy, a następnie zawarcie pisemnej umowy zawierającej elementy, o których mowa w art. 221 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.  Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
2. Umowa o udzielenie dotacji może być zawarta na okres nie dłuższy niż do 31 grudnia danego roku budżetowego.

§ 8. 1. Udzielona dotacja podlega rozliczeniu finansowemu i merytorycznemu wg wzoru, który stanowi załącznik Nr 2 do uchwały.
2. Podmiot zobowiązany jest do przedłożenia rozliczenia realizacji zadania pod względem finansowym i merytorycznym w terminie nie dłuższym niż 30 dni od zakończenia realizacji zadania.
3. Do rozliczenia zadania podmiot dotowany dołącza potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie dokumentów potwierdzających wydatkowanie środków.
4. Dokumenty dotyczące wydatków sfinansowanych z dotacji budżetowej Gminy Pakości muszą posiadać adnotację o treści "Sfinansowano ze środków dotacji Gminy Pakość w wysokości ..... zł".
5. W przypadku wydatkowania środków niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania ich nienależnie lub w nadmiernej wysokości dotacja podlega zwrotowi wraz z odsetkami na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 
Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
6. Kwota niewykorzystanej dotacji podlega zwrotowi na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.  Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
7. Rozliczenie z wykorzystania udzielonej dotacji Burmistrz Pakości podaje do publicznej wiadomości wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy za dany rok budżetowy.

§ 9. 1. Burmistrz Pakości dokonuje kontroli i oceny prawidłowości realizacji zadania,
w trakcie realizacji lub po jego wykonaniu.
2. Podmiot dotowany zobowiązany jest udostępnić na każde żądanie osoby upoważnionej
do przeprowadzenia kontroli, dokumentacji finansowej, organizacyjnej bądź innej niezbędnej
do dokonania kontroli prawidłowości wykonania zadania.
3. Zakres kontroli obejmuje:
  1. weryfikację celowości ponoszonych wydatków,
  2. stan realizacji zadania,
  3. efektywność, oszczędność, rzetelność i jakość wykonywania zadania,
  4. prawidłowość dokumentacji związanej z realizowanym zadaniem,
  5. zgodność wydatkowania środków z kosztorysem realizacji zadania.
4. Z czynności kontrolnych sporządza się protokół.

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.

§ 11. Traci moc uchwała Nr XI/80/04 Rady Miejskiej w Pakości z dnia 04 marca 2004 r. w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy, sposobu ich rozliczenia oraz  kontroli wykonania zadań zleconych (Dz. Urz. Woj. Kuj. - Pom. z 2004 r. Nr 42, poz. 677).

§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.  
 
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Pakości  
Tadeusz Grupa

 
Załącznik nr 1 (33kB) pdf
Załącznik nr 2 (34kB) pdf
 
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181,
poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567 oraz z 2013r. poz. 153.

[2] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 1456, 1530 i 1518.  
 
 
 
 
UZASADNIENIE  
do uchwały Nr XXII/197/2013
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 27 marca 2013r.
 
w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconych zadań
 
Podjęcie przedmiotowej uchwały wynika z konieczności ustalenia zasad postępowania w przypadku przyznawania dotacji wszelkim podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na realizację zadań publicznych, które nie należą do żadnej kategorii zadań spośród wymienionych w art.4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Podstawę prawną podjęcia uchwały stanowi art.18 ust.2  pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591z późn.zm.), zgodnie z którym do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. W związku z powyższym na podstawie art.221 ust.4 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240  z późn.zm.), organ stanowiący, w drodze uchwały, określa tryb postępowania o udzielenie dotacji.
 
Burmistrz Pakości  
Wiesław Kończal

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (8 kwietnia 2013, 13:34:47)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 775