Strona główna > Uchwały > 2021 |
Uchwała nr XXIV/234/2021RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 20 maja 2021w sprawie rozpatrzenia skargi na zachowanie radnego Rady Miejskiej w Pakości Na podstawie art. 240 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 2561)
Uchwała nr XXIV/234/2021
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 20 maja 2021
w sprawie rozpatrzenia skargi na zachowanie radnego Rady Miejskiej w Pakości
Na podstawie art. 240 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 2561)
uchwala się, co następuje:
§
1. Po zbadaniu skargi opatrzonej datą 24 lutego 2021 r. (data
wpływu 18 marca 2021 r.) wniesionej przez mieszkańców miejscowości
Jankowo i Ludwiniec gm. Pakość, dotyczącej niewłaściwego
zachowania radnego Rady Miejskiej w Pakości Pana Radosława
Siekierki - uznaje się, że jej rozpatrzenie nie należy do
właściwości Rady Miejskiej w Pakości, z przyczyn określonych w
uzasadnieniu, stanowiącym integralną część do niniejszej
uchwały.
§
2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady
Miejskiej w Pakości zobowiązując go do poinformowania Skarżących
o sposobie załatwienia skargi.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Siembab
Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Siembab
1
Zmiany tekstu jednolitego wyżej
wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 695 i
poz. 1298 oraz z 2021 r. poz. 54 i poz. 187.
UZASADNIENIE
1. Przedmiot
regulacji: Uchwała
dotyczy rozpatrzenia skargi na niewłaściwe zachowanie radnego Rady
Miejskiej w Pakości.
2. Omówienie podstawy prawnej:
2. Omówienie podstawy prawnej:
Podstawę
prawną podjęcia przedmiotowej uchwały stanowi przepis art. 240
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256), zgodnie z którym gdy
skarga dotyczy sprawy, która nie podlega rozpatrzeniu według
przepisów kodeksu, albo nie należy do właściwości organów
administracji publicznej, przepisy art. 233-239 stosuje się
odpowiednio, z zastrzeżeniem, że w miejsce pozostałych przepisów
kodeksu stosuje się przepisy postępowania właściwego dla danej
sprawy.
Uchwała nie stanowi aktu
prawa miejscowego.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Podjęcie
niniejszej uchwały nie wymaga przeprowadzenia konsultacji.
4. Uzasadnienie merytoryczne:
4. Uzasadnienie merytoryczne:
W
dniu 18 marca 2021 r. do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Pakości
wpłynęła skarga mieszkańców miejscowości Jankowo i Ludwiniec
gm. Pakość, opatrzona datą 24 lutego 2021 r. dotycząca
niewłaściwego zachowania radnego Pana Radosława Siekierki wobec
swojej rodziny.
Zgodnie
z obowiązującą w tym zakresie procedurą Przewodniczący Rady
Miejskiej skierował skargę do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Komisja na posiedzeniu w dniu 14 kwietnia 2021 r. dokonała
analizy treści skargi i zasięgnęła opinii prawnej w kwestii czy
Rada Miejska jest organem właściwym do rozpatrzenia przedmiotowej
skargi.
Zgodnie
z treścią art. 227 K.p.a. przedmiotem skargi może być w
szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez
właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie
praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe
lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przepisy obowiązującego
prawa dotyczące postępowania skargowego uregulowane Kodeksem
postępowania administracyjnego nie wskazują rady gminy jako organu
właściwego do rozpatrzenia skargi na sposób wykonywania mandatu
radnego oraz jego zachowań dotyczących sfery życia prywatnego. W
myśl art. 23 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców. Należy podkreślić, że w obowiązującym porządku prawnym sprawowanie przez radnego mandatu nie może być w żaden sposób ograniczone, tak przez wyborców jak i samą radę. Radny bowiem reprezentuje wspólnotę samorządową na zasadzie wolnego mandatu w ramach konstytucyjnie chronionej wolności sumienia (art. 53 ust. 1 Konstytucji RP). Także w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, brak jest przepisu, który zezwalałby na ograniczenie swobody radnego w wykonywaniu przez niego mandatu. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w orzeczeniach wojewódzkich sądów administracyjnych. Między innymi WSA w Łodzi w wyroku z dnia 19 września 2014 r. sygn. akt III SA/Łd 676/14 stwierdził, iż rada gminy nie jest uprawniona do podejmowania uchwały, której przedmiotem jest ocena działalności samorządowej radnego, gdyż w ten sposób wpływa na jego swobodę w wykonywaniu mandatu. W szczególności nie wolno radzie stosować wobec radnego żadnych środków dyscyplinujących. W związku z powyższym, uwzględniając istniejący stan prawny analizowanej sprawy stwierdzić należy, iż Rada Miejska w Pakości nie jest organem właściwym do rozstrzygania w przedmiocie skargi na zachowanie osoby wchodzącej w skład tego organu kolegialnego. Oznacza to, że oceny działalności radnego dokonać mogą wyłącznie wyborcy i to tylko wtedy, gdy radny będzie ubiegał się o mandat w kolejnej kadencji.
5. Ocena skutków prawnych:
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców. Należy podkreślić, że w obowiązującym porządku prawnym sprawowanie przez radnego mandatu nie może być w żaden sposób ograniczone, tak przez wyborców jak i samą radę. Radny bowiem reprezentuje wspólnotę samorządową na zasadzie wolnego mandatu w ramach konstytucyjnie chronionej wolności sumienia (art. 53 ust. 1 Konstytucji RP). Także w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, brak jest przepisu, który zezwalałby na ograniczenie swobody radnego w wykonywaniu przez niego mandatu. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w orzeczeniach wojewódzkich sądów administracyjnych. Między innymi WSA w Łodzi w wyroku z dnia 19 września 2014 r. sygn. akt III SA/Łd 676/14 stwierdził, iż rada gminy nie jest uprawniona do podejmowania uchwały, której przedmiotem jest ocena działalności samorządowej radnego, gdyż w ten sposób wpływa na jego swobodę w wykonywaniu mandatu. W szczególności nie wolno radzie stosować wobec radnego żadnych środków dyscyplinujących. W związku z powyższym, uwzględniając istniejący stan prawny analizowanej sprawy stwierdzić należy, iż Rada Miejska w Pakości nie jest organem właściwym do rozstrzygania w przedmiocie skargi na zachowanie osoby wchodzącej w skład tego organu kolegialnego. Oznacza to, że oceny działalności radnego dokonać mogą wyłącznie wyborcy i to tylko wtedy, gdy radny będzie ubiegał się o mandat w kolejnej kadencji.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała
nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu gminy.
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (27 maja 2021, 10:09:09)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 149