Strona główna > Uchwały > 2021 |
Uchwała nr XXIV/233/2021RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 20 maja 2021w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę PakośćNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.1) w związku z art. 17 ust. 1 pkt. 15, art. 44 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.2) oraz art. 10 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn. Dz. U z 2020 r. poz. 1947)
Uchwała nr XXIV/233/2021
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 20 maja 2021
w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Pakość
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.1) w związku z art. 17 ust. 1 pkt. 15, art. 44 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.2) oraz art. 10 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn. Dz. U z 2020 r. poz. 1947)
Rada Miejska w Pakości uchwala, co następuje:
§ 1.
Ustala
się zasady sprawienia pogrzebu oraz zasady zwrotu kosztów
poniesionych przez Gminę Pakość związanych ze sprawieniem
pogrzebu.
§ 2.
1. Gmina Pakość
sprawia
pogrzeb osobom zmarłym w przypadkach określonych w art.10 ust. 3
ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych
(tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1947).
2.
Zadanie opisane w § 2 ust. 1 realizowane jest przez Ośrodek Pomocy
Społecznej w Pakości.
§ 3.
1. Sprawienie pogrzebu następuje na podstawie aktu zgonu
wystawionego przez Urząd Stanu Cywilnego, po rozeznaniu sytuacji
przez pracownika socjalnego i stwierdzenia okoliczności, o
których mowa w § 2.
2.
Sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez Gminę,
zgodnie z wyznaniem zmarłego, a o ile nie jest znane lub gdy
zmarły był osobą niewierzącą, pogrzeb winien uwzględniać
miejscowe zwyczaje i tradycje w tym zakresie.
§ 4. 1. Ośrodek Pomocy Społecznej zleca sprawienie pogrzebu firmom prowadzącym kompleksowe usługi pogrzebowe.
2.
Zakres usług pogrzebowych winien obejmować podstawowe czynności
niezbędne do sprawienia pochówku, przy zachowaniu godności
zmarłego, a w szczególności:
1)
formalności związane ze zgonem i pogrzebem;
2)
przygotowanie zwłok do pochówku, w tym mycie i ubranie;
3)
zakup trumny, krzyża, tabliczki, wiązanki kwiatów;
4)
pokrycie kosztów kremacji;
5)
przechowywanie zwłok w chłodni lub w domu pogrzebowym;
6)
pokrycie kosztów transportu zwłok do miejsca pochówku;
7)
pokryciu kosztów wykupienia miejsca na cmentarzu, wykopaniu,
zasypaniu i uformowaniu grobu oraz oznaczenie go znakiem wyznania
zmarłego;
8)
obsługę przy pogrzebie, czynności podejmowane przez duchownego lub
mistrza ceremonii.
§ 5.
1.
Koszty
pochówku określone w § 4 niniejszej uchwały nie powinny
przekroczyć kwoty aktualnie obowiązującego zasiłku
pogrzebowego określonego wg odrębnych zasad.
2.
Wydatki związane z organizacją pogrzebu pokrywane są z budżetu
gminy.
3. Zapłaty lub zwrotu kosztów za sprawowanie pogrzebu dokonuje się na podstawie wniosku i faktur przedstawionych przez osoby, które dokonały pochówku lub faktury wystawionej przez firmę, której pochówek został zlecony.
3. Zapłaty lub zwrotu kosztów za sprawowanie pogrzebu dokonuje się na podstawie wniosku i faktur przedstawionych przez osoby, które dokonały pochówku lub faktury wystawionej przez firmę, której pochówek został zlecony.
§ 6.
1.
Przyjmuje
się następujące zasady zwrotu poniesionych wydatków związanych
ze sprawieniem pochówku:
1)
w przypadku pochówku osoby bez ustalonej tożsamości koszty
pochówku ponosi Gmina Pakość;
2)
w przypadku osoby bezdomnej, która była mieszkańcem Gminy Pakość
koszty pokrywane są ze środków własnych Gminy Pakość;
3)
w przypadku pokrycia kosztów pogrzebu przez Gminę, poniesione
wydatki podlegają zwrotowi z masy spadkowej, jeżeli po osobie
zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach można odstąpić od żądania
zwrotu w całości lub części wydatków związanych ze sprawieniem
pogrzebu o ile żądanie zwrotu tych wydatków od osoby zobowiązanej
stanowiłoby z uwagi na sytuację, w której się znajduje nadmierne
obciążenie i doprowadziłoby ją do trudnej sytuacji bytowej.
§ 7.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.
§ 8.
Uchwała
wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Siembab
Przewodniczący Rady Miejskiej
Michał Siembab
UZASADNIENIE
1.
Przedmiot regulacji:
Uchwała dotyczy ustalenia
sposobu sprawienia pogrzebu oraz zasady zwrotu kosztów poniesionych
przez Gminę Pakość na ten cel.
2. Omówienie podstawy prawnej
Zgodnie z art.18 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2020 r. poz 713 z póżn. zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Art. 17 ust. 1 pkt. 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.) stanowi, że do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym. Art. 44 w/w ustawy mówi, że ,,sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę zgodnie z wyznaniem zmarłego”.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Nie jest wymagane przeprowadzenie konsultacji w przedmiotowej sprawie.
4. Uzasadnienie merytoryczne
Ustawa o pomocy społecznej nakazuje określenie zasad obowiązujących w jednakowym zakresie dla każdego organizowanego pochówku. Mając na względzie powyższe, podjęcie uchwały jest zasadne.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała wywołuje skutki finansowe dla budżetu gminy. Wydatki związane ze sprawieniem pogrzebu pokrywa się ze środków własnych gminy na zadania własne z zakresu pomocy społecznej w dziale 852 Zasiłki i pomoc w naturze. 1 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 1378 2 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 2369
2. Omówienie podstawy prawnej
Zgodnie z art.18 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2020 r. poz 713 z póżn. zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Art. 17 ust. 1 pkt. 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm.) stanowi, że do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym. Art. 44 w/w ustawy mówi, że ,,sprawienie pogrzebu odbywa się w sposób ustalony przez gminę zgodnie z wyznaniem zmarłego”.
3. Konsultacje/uzgodnienia wymagane prawem:
Nie jest wymagane przeprowadzenie konsultacji w przedmiotowej sprawie.
4. Uzasadnienie merytoryczne
Ustawa o pomocy społecznej nakazuje określenie zasad obowiązujących w jednakowym zakresie dla każdego organizowanego pochówku. Mając na względzie powyższe, podjęcie uchwały jest zasadne.
5. Ocena skutków prawnych:
Uchwała wywołuje skutki finansowe dla budżetu gminy. Wydatki związane ze sprawieniem pogrzebu pokrywa się ze środków własnych gminy na zadania własne z zakresu pomocy społecznej w dziale 852 Zasiłki i pomoc w naturze. 1 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 1378 2 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 2369
metryczka
Opublikował: Jacek Malinowski (27 maja 2021, 10:06:21)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 67