Uchwała nr XIX/160/2012RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCIz dnia 27 listopada 2012w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz osób prowadzących wychowanie przedszkolne w innych formach, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacjiNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.1) ), art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.2) ) oraz art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.3) )

Uchwała nr XIX/160/2012
RADY MIEJSKIEJ W PAKOŚCI
z dnia 27 listopada 2012


w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz osób prowadzących wychowanie przedszkolne w innych formach, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.1) ), art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.2) ) oraz art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.3) )


uchwala się, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Określa się tryb udzielania i rozliczania dotacji, a także tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania przysługujących:
  1. niepublicznym przedszkolom;
  2. osobom prowadzącym wychowanie przedszkolne w formach, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14 a ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
  1. Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Pakość;
  2. placówce bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć niepubliczne przedszkole, a także niepubliczną formę wychowania przedszkolnego, o której mowa w § 1 pkt.2;
  3. organie prowadzącym - należy przez to rozumieć inne niż Gmina Pakość osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące placówkę;
Rozdział 2.
Podstawa obliczania dotacji

§ 3. Niepublicznemu przedszkolu, o którym mowa § 1 pkt.1, przysługuje z budżetu Gminy dotacja ustalona według następujących zasad:
  1. kwota dotacji na każdego ucznia wynosić będzie 75% ustalonych w budżecie Gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych prowadzonych na terenie Gminy w przeliczeniu na jednego ucznia, z zastrzeżeniem pkt. 2;
  2. na ucznia niepełnosprawnego kwota dotacji odpowiadać będzie 100% kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę,
    • pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.
§ 4. Osoba prowadząca wychowanie przedszkolne w formie, o której mowa w § 1 pkt. 2 otrzymuje z budżetu Gminy dotację ustaloną według następujących zasad:
  1. kwota dotacji na każdego ucznia, objętego tą formą wychowania przedszkolnego, wynosić będzie 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym prowadzonym przez Gminę Pakość, z zastrzeżeniem pkt. 2;
  2. na ucznia niepełnosprawnego kwota dotacji odpowiadać będzie 100% kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę,
    - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczną formę wychowania przedszkolnego poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.
Rozdział 3.
Udzielanie i rozliczanie dotacji

§ 5. 1. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji organ prowadzący placówkę składa do Burmistrza Pakości wniosek o udzielenie dotacji. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do uchwały.

2. Wysokość dotacji w budżecie Gminy ustala się oddzielnie dla każdej placówki na dany rok kalendarzowy w oparciu o planowaną liczbę uczniów zgłoszonych we wniosku.

§ 6. Organ prowadzący placówkę sporządza i przekazuje Burmistrzowi Pakości:
  1. nie później niż do 15 dnia każdego miesiąca informację o rzeczywistej liczbie uczniów według stanu na pierwszy dzień miesiąca za który przysługuje dotacja, na druku stanowiącym załącznik nr 2do niniejszej uchwały;
  2. nie później niż do dnia 31 stycznia każdego roku - za okres od początku do końca minionego roku kalendarzowego - roczne rozliczenie otrzymanych dotacji z uwzględnieniem aktualnej liczby uczniów w miesiącu otrzymania dotacji oraz rodzajów poniesionych wydatków, na druku stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej uchwały;
§ 7. 1. Dotacja przekazywane są w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek placówki, na podstawie pisemnej informacji, o której mowa w § 6 pkt 1.

2. W przypadku skreślenia dziecka z ewidencji przedszkola dotacja nie będzie przysługiwała.

3. Za końcowy termin uczęszczania dziecka do placówki należy uznać ostatni dzień miesiąca, w którym dziecko uczęszczało do przedszkola.

4. W okresie przerwy wakacyjnej tj. w lipcu i sierpniu do obliczenia dotacji przyjmuje się:
  1. średniomiesięczną liczbę dzieci uczęszczających do danego punktu od stycznia do czerwca.
  2. średniomiesięczną liczbę dzieci uczęszczających do przedszkola publicznego w Pakości od stycznia do czerwca.
§ 8. 1. Dotacje udzielone z budżetu Gminy w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku budżetowego.

2. Obowiązek zwrotu dotacji pobranej nienależnie, w nadmiernej wysokości lub wykorzystanej na cele inne niż bieżące może wynikać z protokołu kontroli, o którym mowa w § 9 ust. 3.

3. W przypadku zakończenia prowadzonej działalności przez dotowaną placówkę w trakcie trwania roku budżetowego organ prowadzący powiadamia pisemnie Burmistrza Pakości, a dotowana placówka zobowiązana jest przedłożyć rozliczenie wykorzystania dotacji oraz zwrócić niewykorzystane, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości środki z dotacji udzielonej z budżetu gminy w terminie 15 dni od dnia zakończenia działalności.

Rozdział 4.
Kontrola prawidłowości wykorzystania dotacji

§ 9. 1. Burmistrz Pakości może przeprowadzić kontrolę, o której mowa w art. 90 ust. 3e ustawy o systemie oświaty.
2. Kontrolę, o której mowa w ust. 1 przeprowadzają przedstawiciele organu dotującego, zwani dalej kontrolującymi, na podstawie imiennych upoważnień wydanych przez Burmistrza Pakości.
3. Zakres kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji obejmuje prawidłowość wykorzystania dotacji zgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty. Kontrolą może być także objęta zgodność ze stanem faktycznym liczby uczniów i danych wykazywanych w informacjach, o których mowa w § 6 pkt 1-2.

§ 10. Kontrolujący mają prawo wstępu do placówki oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.

§ 11. 1. Kontrolujący jest obowiązany powiadomić organ prowadzący co najmniej na 3 dni przed
planowaną kontrolą o terminie i zakresie kontroli.

2. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.

3. Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych uchybień i nieprawidłowości.

4. Protokół kontroli podpisują kontrolujący i osoba upoważniona przez organ prowadzący do reprezentowania kontrolowanego podmiotu.

§ 12. 1. Organowi prowadzącemu placówkę przysługuje prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń, co do ustaleń zawartych w protokole kontroli.

2. Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu kontroli.

3. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, kontrolujący jest obowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeb podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.

4. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kontrolujący przekazuje na piśmie swoje stanowisko organowi prowadzącemu placówkę.

§ 13. 1. Po zakończeniu postępowania kontrolnego przez kontrolujących, Burmistrz Pakości przekazuje organowi prowadzącemu placówkę wystąpienie pokontrolne.

2. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę przedmiotu kontroli, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a w razie stwierdzenia uchybień i nieprawidłowości - także wnioski pokontrolne w sprawie ich usunięcia.

3. Organ placówkę jest obowiązany, w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, poinformować na piśmie Burmistrza Pakości o sposobie wykonania wniosków oraz podjętych działaniach w celu usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości.

§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Pakości.

§ 15. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Miejskiej
Tadeusz Grupa


Załącznik nr 1 (85kB) pdf
Załącznik nr 2 (87kB) pdf
Załącznik nr 3 (109kB) pdf

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281oraz z 2012 r. poz. 567.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273 poz. 2703, Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz.788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz.1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104; z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658; z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, Nr 180, poz. 1280; z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917; z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458 i Nr 219, poz. 1705; z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857, Nr 148, poz. 991; z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887, Nr 205, poz. 1206 oraz z 2012 r. poz. 941.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w 2010r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578, Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz.1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429 i Nr 291, poz. 1707.




Uzasadnienie
do uchwały Nr XIX/160/2012
Rady Miejskiej w Pakości
z dnia 27 listopada 2012 r.

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz osób prowadzących wychowanie przedszkolne w innych formach, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1999 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1 a i 2a-2b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.
Mając powyższe na uwadze przyjęcie uchwały jest uzasadnione.

metryczka


Opublikował: Jacek Malinowski (11 grudnia 2012, 15:00:31)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1135