Budowie Farmy Fotowoltaicznej o mocy do 28 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na działkach w miejscowości Ludwiniec

Pakość, dnia 7 maja 2021 r.
     
  
KIO.6220.17.2020.PG
OBWIESZCZENIE

Urząd Miejski w Pakości, działając na podstawie art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247), 
zawiadamia, 

że na wniosek firmy IBC SE PL24 Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, za pośrednictwem pełnomocnika, Pana Grzegorza Kwiatkowskiego, z dnia 22 lipca 2020 r., zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie Farmy Fotowoltaicznej o mocy do 28 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na działkach w miejscowości Ludwiniec o nr ew.: 26/3, 17/5, 17/7 oraz 18/7 w powiecie inowrocławskim, w gminie Pakość, województwo kujawsko – pomorskie”.

W powyższej sprawie, 25 września 2020 r., Burmistrz Pakości wydał postanowienie znak: KIO.6220.17.2020.PG, stwierdzające potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia oraz określające zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. W związku z przedłożeniem przez Wnioskodawcę „Raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko: Budowa Farmy Fotowoltaicznej o mocy do 28 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na działkach o nr ew.: 26/3, 17/5, 17/7 oraz 18/7 w miejscowości Ludwiniec, w powiecie inowrocławskim, w gminie Pakość, województwo kujawsko – pomorskie”, przystąpiono do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Organem administracji właściwym do dokonania uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
Jednocześnie zawiadamiam wszystkich zainteresowanych o możliwości zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy, składania uwag i wniosków w formie pisemnej, elektronicznej i ustnej, w terminie od 10 maja 2021 r. do 10 czerwca 2021 r., w siedzibie Urzędu Miejskiego w Pakości, w godzinach pracy Urzędu.
Zgodnie z art. 34 ww. ustawy uwagi i wnioski mogą być wnoszone w formie pisemnej, ustnie do protokołu lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres p.gad@pakosc.pl, bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r., poz. 262 z późn. zm.).
Organem właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków oraz wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia jest Burmistrz Pakości.
 


Pakość, dnia 21 października 2020 r.


KIO.6220.17.2020.PG
OBWIESZCZENIE 
 
Działając na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 z późn. zm.), w celu zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji 
podaję do publicznej wiadomości informację o: 
zawieszeniu postepowania wszczętego na wniosek Pana Grzegorza Kwiatkowskiego, pełnomocnika IBC SE PL24 Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie Farmy Fotowoltaicznej o mocy do 28 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na działkach w miejscowości Ludwiniec o nr ew.: 26/3, 17/5, 17/7 oraz 18/7 w powiecie inowrocławskim, w gminie Pakość, województwo kujawsko – pomorskie”. 
Burmistrz Pakości jako organ właściwy do wydania przedmiotowej decyzji, po złożeniu przez Wnioskodawcę raportu oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia poinformuje stosownym obwieszczeniem o możliwości składania przez społeczeństwo uwag i wniosków. 

 
Pakość, dnia 25 września 2020 r. 

KIO.6220.17.2020.PG
 
POSTANOWIENIE 
Na podstawie art. 63 ust. 1, 3 i 4, art. 64 ust 1 oraz art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 z późn. zm.), art. 106, 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.), § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wód Polskich w Inowrocławiu oraz Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy i przeprowadzeniu analizy wniosku Pana Grzegorza Kwiatkowskiego, pełnomocnika firmy IBC SE PL24 Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie Farmy Fotowoltaicznej o mocy do 28 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na działkach w miejscowości Ludwiniec o nr ew.: 26/3, 17/5, 17/7 oraz 18/7 w powiecie inowrocławskim, w gminie Pakość, województwo kujawsko – pomorskie”, 
postanawiam   
Stwierdzić potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie Farmy Fotowoltaicznej o mocy do 28 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na działkach w miejscowości Ludwiniec o nr ew.: 26/3, 17/5, 17/7 oraz 18/7 w powiecie inowrocławskim, w gminie Pakość, województwo kujawsko – pomorskie”.Określić zakres raportu, zgodny z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 z późn. zm),  z wyjątkiem: 
1. Opisu przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia, uwzględniając dostępne informacje o środowisku oraz wiedzę naukową. 
Podstawą odstąpienia od wymagań co do zawartości raportu, o których mowa w pkt II jest art. 68 ust. 2 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. 
Zgodnie z treścią art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 z późn. zm), wskazać zakres i szczegółowość wymaganych danych pozwalających scharakteryzować przedsięwzięcie, rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy poprzez przedstawienie w raporcie:   
  
1. załącznika mapowego z zamieszczoną legendą, wstępnej koncepcji rozmieszczenia poszczególnych elementów planowanej instalacji na terenie farmy fotowoltaicznej; 
2. w zakresie lokalizacji i zagospodarowania terenów sąsiednich: 

1) przedstawienia na mapie, najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie względem granic terenu inwestycyjnego wraz z określeniem odległości i charakteru zabudowy, 
2) przeprowadzenia analizy wpływu paneli fotowoltaicznych na zabudowę mieszkaniową usytuowaną w pobliżu planowanej instalacji, 
3) szczegółowego określenia i przeanalizowania wpływu emisji pola elektromagnetycznego oraz emisji hałasu z przedmiotowej instalacji na środowisko, 
4) przeanalizowania wystąpienia możliwych konfliktów społecznych, związanych z projektowanym zamierzeniem; 
3. w zakresie środowiska przyrodniczego: 
1) oceny zgodności przedsięwzięcia z ograniczeniami: 
a) względem gatunków chronionych i ich siedlisk, wynikającymi z art. 51, 52 i 56 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r., poz. 55 t.j.), 
2) oceny wpływu i skutków realizacji zamierzenia na: 
a) gatunki zwierząt (w szczególności objęte ochroną) i ich siedliska oraz siedliska przyrodnicze jak również szlaki migracji zwierząt, pozostające w zasięgu oddziaływania inwestycji, 
b) siedliska żerowania zgrupowań ptaków w okresie migracji (wiosennej i jesiennej) oraz zimowania, 
c) różnorodność biologiczną, 
d) krajobraz; 
3) analizy zasięgu i skutków realizacji zamierzenia na: formy ochrony przyrody, gatunki i ich siedliska oraz siedliska przyrodnicze, a także szlaki migracji zwierząt pozostające w jego zasięgu oddziaływania. 
Oceny i analizy, o których mowa w pkt 1-3 przeprowadzić dla fazy przygotowania i eksploatacji inwestycji, uwzględniając oddziaływanie skumulowane pochodzące od przedsięwzięć, również planowanych do realizacji; 
4) wskazania, co do potrzeby zastosowania działań minimalizujących i kompensujących względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego, pozostających w zasięgu oddziaływania realizacji i eksploatacji zamierzenia wraz z podaniem ich zakresu, lokalizacji oraz terminu wykonania. 
  
Zgodnie z treścią art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 z późn. zm), wskazuję następujące zakresy i metody badań wpływu na następujące elementy środowiska: 
1. w zakresie ochrony przyrody: 
1) przeprowadzić badania terenowe w celu rozpoznania występowania siedlisk gatunków zwierząt, roślin, grzybów, siedlisk przyrodniczych oraz szlaków migracji zwierząt (w tym ponadlokalnych, lokalnych i okresowych), zgrupowań żerujących ptaków w okresie migracji i zimowania. 
Metody oraz terminy badań należy dostosować do biologii i ekologii gatunków oraz siedlisk potencjalnie występujących w zasięgu inwestycji oraz uwzględniając dobre praktyki w tym zakresie, np. określone w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska GIOŚ. Zebranie wyników powinno być przeprowadzone w sezonach zgodnych z wymaganiami ekologicznymi poszczególnych grup gatunków i siedlisk przyrodniczych. 
Z uwagi na potencjalne znaczenie terenu dla ptaków migrujących prowadząc badania terenowe uwzględnić wskazania metodyczne (w tym co do zakresu, terminów i sposobu prowadzenia badań) przedstawione w Sikora A., Chylarecki P., Meissner W., Neubauer G. (red.). 2011. Monitoring ptaków wodno-błotnych w okresie wędrówek. Poradnik metodyczny. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. 
  
UZASADNIENIE   
W dniu 15 lipca 2020 r. (data wpływu: 22.07.2020r.), Wnioskodawca – Grzegorz Kwiatkowski, pełnomocnik IBC SE PL24 Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie Farmy Fotowoltaicznej o mocy do 28 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na działkach w miejscowości Ludwiniec o nr ew.: 26/3, 17/5, 17/7 oraz 18/7 w powiecie inowrocławskim, w gminie Pakość, województwo kujawsko – pomorskie”. 
Dla terenu planowanej lokalizacji paneli fotowoltaicznych brak aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 
Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), przedmiotowe przedsięwzięcie zaliczono do mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj. „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a)”, ponieważ powierzchnia zajęta pod elektrownię wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosiła do 40,76 ha. 
Zgodnie z art. 63, 71, 72 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, dla planowanej inwestycji zachodzi obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przed wydaniem której może być wymagane sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko. 
Mając na uwadze zapisy art. 64 ust. 1 ww. ustawy tut. Urząd wystąpił pismem z dnia 10 sierpnia 2020 r., znak: KIO.6220.17.2020.PG do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wód Polskich w Inowrocławiu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Inowrocławiu z wnioskiem o wyrażenie opinii, czy dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Inowrocławiu pismem z dnia 13 sierpnia 2020r. (data wpływu: 19.08.2020r.), znak: N.NZ-07-33-1/20 poinformował, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia organem właściwym do wydania opinii jest Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Bydgoszczy. 
Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wód Polskich w Inowrocławiu pismem z dnia 19 sierpnia 2020r. (data pływu: 24.08.2020r.), znak: BD.ZZŚ.1.435.296.2020.GW oraz Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Bydgoszczy pismem z dnia 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu: 28.08.2020 r.), znak NNZ.9022.1.320.2020, wyrazili opinie, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Natomiast Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem z dnia 27 sierpnia 2020 r. (data wpływu), znak: WOO.4220.857.2020.HN wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, w której został wskazany zakres raportu oddziaływania na środowisko. 
Przed wydaniem niniejszego postanowienia tut. Organ przeprowadził analizę danych zawartych w karcie informacyjnej załączonej do wniosku oraz pozostałej dokumentacji w sprawie. Wziął pod uwagę opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wód Polskich w Inowrocławiu oraz Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy, uwzględnił stan współczesnej wiedzy i metod badań oraz istniejące możliwości techniczne i dostępność danych. 
Biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1 ww. ustawy, przeanalizowano rodzaj i charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, jego usytuowanie z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska oraz rodzaj i skalę możliwego oddziaływania. Wyniki analizy uwarunkowań przedstawiono poniżej. 
Przedmiotowe przedsięwzięcie polega na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 28 MW na działkach ewid. nr 26/3, 17/5, 17/7 i 18/7 obręb Ludwiniec, gmina Pakość, powiat inowrocławski. Planowana powierzchnia inwestycji będzie wynosiła 40,76 ha. 
Zamierzenie będzie zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami Natura 2000. 
Zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów przedmiotowy teren stanowi grunty orne IIIb, IVa, IVb klasy bonitacyjnej, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, grunty pod rowami łąki i nieużytki. Pod planowaną inwestycję przeznaczone są klasoużytki gleby niższe niż IIIb. 
Najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległościach: 
-       ok. 97 m w kierunku północnym oraz ok. 20 m i 30 m w kierunku zachodnim oraz ok. 88 m w kierunku południowym od działki ewid. nr 26/3, 
-       ok. 45 m w kierunku północnym od działki ewid. nr 17/5, 
-       ok. 30 m w kierunku wschodnim oraz 28 m w kierunku południowym od działki ewid. nr 18/7. 
W najbliższym sąsiedztwie terenu planowanej inwestycji nie występują przedsięwzięcia o zbliżonym charakterze oddziaływań. 
Obszar zamierzenia jest obecnie wykorzystywany jako pola uprawne oraz położony jest w otoczeniu terenów rolniczych stanowiących potencjalne siedlisko lęgowe dla gatunków ptaków chronionych, które związane są z agrocenozami, a także potencjalne miejsce żerowania zgrupowań ptaków migrujących i zimujących. Ponadto na jednej z działek objętych inwestycją znajduje się zbiornik śródpolny, a w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się inne zbiorniki, cieki (w tym rowy melioracyjne) i zadrzewienia, stanowiące potencjalne siedliska gatunków chronionych, mogących wykorzystywać również obszar inwestycji, np. jako żerowisko lub szlak migracji. 
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w odległości około 2,3 km od noclegowiska gęsi oraz od zimowiska ptaków wodnych (jezioro Pakoskie). Powyższe noclegowisko i zimowisko zostały uwzględnione w Państwowym Monitoringu Środowiska realizowanym przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska. Tereny rolnicze (w tym pola uprawne) stanowią dogodne siedlisko żerowania zgrupowań migrujących gęsi, łabędzi i żurawi. 
Jak wskazują, np. wyniki Kuczyński L., Chylarecki P. 2012. Atlas pospolitych ptaków lęgowych Polski. Rozmieszczenie, wybiórczość siedliskowa, trendy. Biblioteka Monitoringu Środowiska; T. Chodkiewicz i in. Ocena liczebności populacji ptaków lęgowych w Polsce w latach 2008-2012. Ornis Polonica 56, 2015, czy wyniki Monitoringu Pospolitych Ptaków Lęgowych (MPPL) prowadzonego przez GIOŚ, krajobraz rolniczy jest zasiedlany przez liczne gatunki ptaków, dla których często stanowi podstawowe siedlisko rozrodu. Tereny rolnicze stwarzają także potencjalnie dogodne warunki dla występowania ptaków w okresie migracji (np. jako miejsce odpoczynku i żerowania), na co wskazuje, np. Sikora A., Chylarecki P., Meissner W., Neubauer G. (red.). 2011. Monitoring ptaków wodno-błotnych w okresie wędrówek. Poradnik metodyczny. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. 
W odległości około 250 m od planowanej inwestycji znajduje się rezerwat przyrody Mierucinek, który należy uwzględnić w analizach oddziaływania. Na terenie ww. rezerwatu przyrody obowiązują uwarunkowania w szczególności wynikające z art. 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz zarządzenia Nr 0210/15/2012 Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z dnia 29 sierpnia 2012 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony dla rezerwatu przyrody Mierucinek (Dz. Urz. Woj. Kuj-Pom. z 2012 r., poz. 1792). 
W związku z powyższym, z uwagi na możliwy istotnie negatywny wpływ przedsięwzięcia w zakresie ochrony przyrody, stwierdzono konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania w oparciu o raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. 
Celem funkcjonowania planowanej inwestycji jest produkcja prądu elektrycznego przy wykorzystaniu energii promieniowania słonecznego, w związku z czym eksploatacja farmy fotowoltaicznej związana jest jedynie ze zużyciem paliwa do pojazdów serwisantów i maszyn rolniczych oraz wody do mycia paneli. Dodatkowo farma fotowoltaiczna zużywa też energię elektryczną konieczną do zasilenia urządzeń elektroenergetycznych oraz systemu monitoringu w sytuacji, gdy sama nie produkuje energii (np. w nocy). 
W trakcie prowadzenia prac realizacyjnych może nastąpić wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz poziomu dźwięku, związanego z pracą sprzętu budowlanego i transportem materiałów, natomiast w trakcie eksploatacji praca elektrowni fotowoltaicznej powodować może emisję hałasu i niejonizującego promieniowania elektromagnetycznego. 
Przedmiotowe zamierzenie zlokalizowane jest w obszarze dorzecza Odry, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967 t.j.). 
Nie przewiduje się wystąpienia transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. 
Analiza przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz pozostałej dokumentacji w sprawie wykazała, iż projektowana inwestycja na etapie realizacji i eksploatacji może być źródłem emisji powodujących uciążliwości i stanowiących potencjalne zagrożenie dla środowiska. 
Zgodnie z ogólnodostępnymi materiałami kartograficznymi, najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się około 20 m od obszaru planowanej farmy fotowoltaicznej. W związku z tym, zasadne jest dokonanie w analizy lokalizacji projektowanego przedsięwzięcia względem terenów sąsiednich, ze szczególnym uwzględnieniem najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie, wraz z określeniem odległości i charakteru zabudowy, przeprowadzenie analizy wpływu paneli fotowoltaicznych na zabudowę mieszkaniową usytuowaną w pobliżu planowanej instalacji, szczegółowe określenie i przeanalizowanie wpływu emisji pola elektromagnetycznego oraz emisji hałasu z przedmiotowej instalacji na środowisko, a także przeanalizowanie wystąpienia możliwych konfliktów społecznych, związanych z realizacją oraz eksploatacją farmy fotowoltaicznej i towarzyszącej jej infrastruktury technicznej. W opracowywanym raporcie należy zatem jednoznacznie określić ryzyko wpływu inwestycji na najbliższą zabudowę mieszkaniową oraz związaną z tym możliwość pojawienia się konfliktów społecznych. 
Inwestycja wiąże się z koniecznością zajęcia i przekształcenia terenów mogących pełnić funkcję korytarzy ekologicznych i terenów dogodnych dla bytowania gatunków chronionych, w tym populacji lęgowych ptaków. Uwzględniając obecność, w zasięgu przewidywanego oddziaływania przedsięwzięcia, zbiornika śródpolnego, rowów melioracyjnych, zadrzewień oraz rezerwatu przyrody, zachodzi konieczność pełnego rozpoznania cennych elementów środowiska przyrodniczego, mogących podlegać naruszeniu, zniszczeniu lub pogorszeniu stanu ich zachowania na skutek realizacji założeń projektowych. W związku z powyższym, konieczne jest przygotowanie raportu oddziaływania na środowisko zawierającego wyniki i analizy, pozwalające na ocenę stanu lokalnych zasobów cennych gatunków i siedlisk przyrodniczych, których rozpoznanie powinno być przeprowadzone w sezonach zgodnych z wymaganiami ekologicznymi poszczególnych grup gatunków i siedlisk przyrodniczych. 
Reasumując, biorąc pod uwagę przede wszystkim lokalizację inwestycji w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowań mieszkalnych, a także biorąc pod uwagę kwestie przyrodnicze, w oparciu o art. 63 uouioś, tut. Organ stwierdził potrzebę przeprowadzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. 
Analiza wskazanych szczegółowych aspektów, a także przedstawienie działań minimalizujących ewentualne negatywne skutki pozwoli na rzetelną ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na elementy środowiska, w szczególności przyrodniczego. 
W związku z powyższym w celu zapewnienia właściwej ochrony środowiska oraz realizacji ograniczeń i zabezpieczeń planowanych przez Inwestora, konieczne jest określenie odpowiednich warunków realizacji inwestycji na etapie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 
Wobec powyższego, działając w trybie art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, mając na uwadze zapisy art. 63 ust. 1, art. 68 ww. ustawy, niniejszym postanowieniem stwierdzono konieczność sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko omawianego przedsięwzięcia oraz określono zakres raportu. 
Organem właściwym do wydania niniejszego postanowienia jest Burmistrz Pakości. 
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji. 

POUCZENIE   
Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy, ul. Jagiellońska 3, za pośrednictwem Burmistrza Pakości w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.





KIO.6220.17.2020.PG                                                                                          

Obwieszczenie  
o zebraniu materiału dowodowego


W związku ze złożonym przez Pana Grzegorza Kwiatkowskiego, pełnomocnika IBC SE PL24 Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, wnioskiem z dnia 15 lipca 2020r. (data wpływu: 22 lipca 2020 r.), w sprawie wydania decyzji środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.),

zawiadamiam strony

o możliwości zapoznania i wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie Farmy Fotowoltaicznej o mocy do 28 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na działkach w miejscowości Ludwiniec o nr ew.: 26/3, 17/5, 17/7 oraz 18/7 w powiecie inowrocławskim, w gminie Pakość, województwo kujawsko – pomorskie”.

Zgodnie z cytowanym wyżej art. 10 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego, organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami strony mogą zapoznać się z dokumentacją w sprawie, w Urzędzie Miejskim w Pakości przy ul. Rynek 4, bądź telefonicznie pod numerem tel. 52 566 60 89, w terminie 14 dni od dnia opublikowania obwieszczenia.

Obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Pakości, udostępnienie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Pakości oraz ogłoszenie informacji w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscu planowanego przedsięwzięcia.




Pakość, dnia 7 października 2021 r.
KIO.6220.17.2020.PG                                                           
                                                                                    

OBWIESZCZENIE
o wydaniu decyzji


W związku ze złożonym przez Pana xxxxxxx xxxxxxx, pełnomocnika IBC SE PL24 Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, wnioskiem z dnia 15 lipca 2020 r. (data wpływu: 22 lipca 2020 r.), zgodnie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, w związku z art. 74 ust. 3, art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.),

zawiadamiam

że w dniu 7 października 2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie Farmy Fotowoltaicznej o mocy do 28 MW wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej na działkach w miejscowości Ludwiniec o nr ew.: 26/3, 17/5, 17/7 oraz 18/7 w powiecie inowrocławskim, w gminie Pakość, województwo kujawsko – pomorskie”.

Zgodnie z cytowanym wyżej przepisem informuję, iż z ww. decyzją oraz dokumentacją sprawy można zapoznać się w Urzędzie Miejskim w Pakości przy ul. Rynek 4, w dniach pracy Urzędu.
Obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Pakości, udostępnienie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Pakości oraz ogłoszenie informacji w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscu planowanego przedsięwzięcia.

metryczka


Wytworzył: Paulina Gad (25 września 2020)
Opublikował: Jacek Malinowski (28 września 2020, 11:22:19)

Ostatnia zmiana: Paulina Gad (8 października 2021, 14:03:36)
Zmieniono: dodanie obwieszczenia

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 256